busje kopen tips en tricks?
busje kopen tips en tricks?
Goeie middag,
Ik ben al een tijdje op zoek naar een VW T3 busje. Nu heb ik er eentje gevonden 2ehands. Echter heb ik er nog niet heel veel verstand van. Mijn vader is wel handig in het kopen/onderhandelen maar op het gebied van oldtimers is hij ook de beste niet. Ik ben opzoek naar iemand die dit wel heeft en die mij eventueel wilt helpen met voornamelijk het bepalen van prijs-kwaliteit, staat van het busje en alle tips en tricks van waar ik allemaal op moet letten.
Ik zou het zonden vinden om in een busje te investeren waarvan alles stuk gaat na 1 maand of 2.
Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?
Alle tips zijn uiteraard welkom.
Het is een tweedehands busje in België. (ik woon in Nederland)
VW Volkswagen T3 Panelvan 1.9L diesel, 1987, handgeschakeld, 254.000km
Alvast bedankt,
Nikki
Ik ben al een tijdje op zoek naar een VW T3 busje. Nu heb ik er eentje gevonden 2ehands. Echter heb ik er nog niet heel veel verstand van. Mijn vader is wel handig in het kopen/onderhandelen maar op het gebied van oldtimers is hij ook de beste niet. Ik ben opzoek naar iemand die dit wel heeft en die mij eventueel wilt helpen met voornamelijk het bepalen van prijs-kwaliteit, staat van het busje en alle tips en tricks van waar ik allemaal op moet letten.
Ik zou het zonden vinden om in een busje te investeren waarvan alles stuk gaat na 1 maand of 2.
Zou iemand mij hier mee kunnen helpen?
Alle tips zijn uiteraard welkom.
Het is een tweedehands busje in België. (ik woon in Nederland)
VW Volkswagen T3 Panelvan 1.9L diesel, 1987, handgeschakeld, 254.000km
Alvast bedankt,
Nikki
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: busje kopen tips en tricks?
Hallo Nikki,
ten eerste, https://www.teedrie.nl/tips-en-trucs/
Bij invoer opletten dat documenten kloppen. 1.9D zal niet op belgische papieren staan. Je moet bij importkeuring misschien even vooraf overleggen met de RDW. (voor welke keuringen je aanmeld, anders risico dat je na importkeuring terug moet voor motorombouw of wijziging inrichting)
Je moet jezelf even afvragen hoe je de bus op kenteken wil. Als bestelbus (grijs kenteken), camper (personenwagenkenteken). Voornamelijk vanwege aantal zitplaatsen misschien van belang?
Prijs kwaliteit is wat de gek er voor geeft. Goed casco is belangrijker dan 'slijtagedelen'. Mechanisch is onderhoud makkelijker en betaalbaarder dan een goede roestauratie waarbij je doorgaans ook al veel mechanische delen moet demonteren en ten gevolge zal vervangen.
Als je niet wil dat je in 1e paar maanden van alles tegenkomt zal je geen T3 moeten kopen maar een 'nieuwe' wagen van pak em beet <3 jaar en <100k km.
ten eerste, https://www.teedrie.nl/tips-en-trucs/
Bij invoer opletten dat documenten kloppen. 1.9D zal niet op belgische papieren staan. Je moet bij importkeuring misschien even vooraf overleggen met de RDW. (voor welke keuringen je aanmeld, anders risico dat je na importkeuring terug moet voor motorombouw of wijziging inrichting)
Je moet jezelf even afvragen hoe je de bus op kenteken wil. Als bestelbus (grijs kenteken), camper (personenwagenkenteken). Voornamelijk vanwege aantal zitplaatsen misschien van belang?
Prijs kwaliteit is wat de gek er voor geeft. Goed casco is belangrijker dan 'slijtagedelen'. Mechanisch is onderhoud makkelijker en betaalbaarder dan een goede roestauratie waarbij je doorgaans ook al veel mechanische delen moet demonteren en ten gevolge zal vervangen.
Als je niet wil dat je in 1e paar maanden van alles tegenkomt zal je geen T3 moeten kopen maar een 'nieuwe' wagen van pak em beet <3 jaar en <100k km.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Ewout
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1515
- Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
- Locatie: Utrecht
Re: busje kopen tips en tricks?
Goede tips van Ronald!
Met ‘..een goed casco..’ wordt vooral zo weinig mogelijk roest bedoeld: Achter de voorbumper, rond de benzine/diesel vuldop, in alle naden rond de achterwielen, de kriksteunen (APK afkeur als ze rot zijn) en de veerschotels bij de achterwielophanging. Roest herstellen is vaak kostbaarder dan technische/motor onderdelen vervangen.
Met ‘..een goed casco..’ wordt vooral zo weinig mogelijk roest bedoeld: Achter de voorbumper, rond de benzine/diesel vuldop, in alle naden rond de achterwielen, de kriksteunen (APK afkeur als ze rot zijn) en de veerschotels bij de achterwielophanging. Roest herstellen is vaak kostbaarder dan technische/motor onderdelen vervangen.
Groet, Ewout
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Rode Volvo 245 estate 1992
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Re: busje kopen tips en tricks?
In de adverteniet staat dat dit een 1.6 was waar een 1.9 ingebouwd is. In Belgie is dit zo goed als onmogelijk om dit wettelijk op de baan te krijgen.
De T3 mag nog in zeer goede staat zijn. In Belgie zal dit moeilijk moeilijk verkoopbaar zijn. De nieuwe eigenaar in belgie moet er terug een 1.6L in leggen om hem te laten keuren.
Dit kan een reden zijn voor een lagere vraagprijs of dat de advertentie lang blijft staan. Ik heb begrepen dat in nederland meer mogelijk dus misschien voor jullie wel een goede koop.
De T3 mag nog in zeer goede staat zijn. In Belgie zal dit moeilijk moeilijk verkoopbaar zijn. De nieuwe eigenaar in belgie moet er terug een 1.6L in leggen om hem te laten keuren.
Dit kan een reden zijn voor een lagere vraagprijs of dat de advertentie lang blijft staan. Ik heb begrepen dat in nederland meer mogelijk dus misschien voor jullie wel een goede koop.
*Wouter*
Citroën Dyane 1972
Suzuki GS650G katana 1982
binnenkort T3 pickup 1988
Citroën Dyane 1972
Suzuki GS650G katana 1982
binnenkort T3 pickup 1988
Re: busje kopen tips en tricks?
Wat wil je er mee doen eigenlijk. Heb je al gekeken naar hoeveel wegenbelasting je gaat betalen?
Groetjes. Rolf
Groetjes. Rolf
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: busje kopen tips en tricks?
Tips en trucs.
Het is altijd goed om te weten wat je er mee gaat doen. Want dan kan je kritischer kijken naar de inrichting. Helaas is een T3 bus in een aantal gevallen nog niet wegenbelasting vrij, dus als je er een camper van gaat maken is dat misschien ook geen issue meer.
teedrie.nl is inderdaad altijd een goede tip. met zijn aankooptips: https://www.teedrie.nl/tips-en-trucs/
Ik zou ook goed kijken of er gaten in de carrosserie niet weggewerkt zijn door er iets overheen te plakken. Ook roest strepen vanachter rubbers kunnen een slechte hint geven. Een 1.6D is wat langzaam in het verkeer, een 1.9D is prima in NL op kenteken te krijgen een 1.9TD ook. Dat zijn hele prima motoren om mee te kunnen komen in het verkeer. Verwacht alleen niet een hele vlotte auto verder.
Het is altijd goed om te weten wat je er mee gaat doen. Want dan kan je kritischer kijken naar de inrichting. Helaas is een T3 bus in een aantal gevallen nog niet wegenbelasting vrij, dus als je er een camper van gaat maken is dat misschien ook geen issue meer.
teedrie.nl is inderdaad altijd een goede tip. met zijn aankooptips: https://www.teedrie.nl/tips-en-trucs/
Ik zou ook goed kijken of er gaten in de carrosserie niet weggewerkt zijn door er iets overheen te plakken. Ook roest strepen vanachter rubbers kunnen een slechte hint geven. Een 1.6D is wat langzaam in het verkeer, een 1.9D is prima in NL op kenteken te krijgen een 1.9TD ook. Dat zijn hele prima motoren om mee te kunnen komen in het verkeer. Verwacht alleen niet een hele vlotte auto verder.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Re: busje kopen tips en tricks?
Heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties.
Met jullie tips kom ik alweer een heel eind!
Ombouwen tot camper van om er mee rond te kunnen reizen is uiteindelijk wel mijn doel idd.
Daar heb ik dan nog ongeveer 2jaar voor
ivm kosten en tijd.
Gr, Nikki
Met jullie tips kom ik alweer een heel eind!
Ombouwen tot camper van om er mee rond te kunnen reizen is uiteindelijk wel mijn doel idd.
Daar heb ik dan nog ongeveer 2jaar voor

Gr, Nikki
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: busje kopen tips en tricks?
Een mooi project
Ik hoop dat het lukt. Zelf heb ik een keer iemand geholpen en uiteindelijk stopte ze er mee. Zonde.
Daken kan je ook op internet vinden. Inspiratie kan je opdoen op http://www.vwpix.org/ en ik had er eens een blogje over geschreven; https://beakerbus.nl/2016/verschillende ... op-een-t3/
Want als je hem opbouwt als camper moet je stahoogte creëren. Regels: https://beakerbus.nl/2016/camper-rdw-belastingdienst/
Keuren naar NL kenteken is niet heel lastig mits je alle papieren hebt. Dus hoe meer papieren, bijvoorbeeld van de motor, hoe beter, hoe makkelijker. Als het 1.9D motorblok al op Belgisch kenteken staat (niets is onmogelijk) dan is het helemaal makkelijk.

Ik hoop dat het lukt. Zelf heb ik een keer iemand geholpen en uiteindelijk stopte ze er mee. Zonde.
Daken kan je ook op internet vinden. Inspiratie kan je opdoen op http://www.vwpix.org/ en ik had er eens een blogje over geschreven; https://beakerbus.nl/2016/verschillende ... op-een-t3/
Want als je hem opbouwt als camper moet je stahoogte creëren. Regels: https://beakerbus.nl/2016/camper-rdw-belastingdienst/
Keuren naar NL kenteken is niet heel lastig mits je alle papieren hebt. Dus hoe meer papieren, bijvoorbeeld van de motor, hoe beter, hoe makkelijker. Als het 1.9D motorblok al op Belgisch kenteken staat (niets is onmogelijk) dan is het helemaal makkelijk.
groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1375
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: busje kopen tips en tricks?
Als hier eerst een 1.6 in lag en er ligt nu een 1.9 in, betekent dat, dat je een hoogtoerige motor hebt gekregen.
Helemaal prima voor in de bergen, maar behoorlijk irritant in het vlakke Nederland.
Nog afgezien van het hoge brandstofverbruik..
Helemaal prima voor in de bergen, maar behoorlijk irritant in het vlakke Nederland.
Nog afgezien van het hoge brandstofverbruik..
I am Wouth and I approve this message
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: busje kopen tips en tricks?
Tis maar hoe je het leest, de 1600 is een hoogtoerige motor, de 1.9D moet je hoog in de toeren draaien....
Verschil, de 1600 diesel is een korte slag motor, de 1900 diesel heeft een langere slag en heeft daarom een lagere max toerentalbereik.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: busje kopen tips en tricks?
Tenzij het een nieuwe VW is natuurlijk. Die geven bij 20.000 km al de geest. Wel onder garantie gerepareerd, maar wat een brol tegenwoordig.

Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- w.m.weemhoff
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1456
- Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
- Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.
Re: busje kopen tips en tricks?
merkwaardig genoeg geeft VW voor al die motoren hetzelfde maximum toerental op.
en de toerentallen van maximum vermogen en koppel verschillen ook nauwelijks.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
- BeakerFlo
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2250
- Lid geworden op: 04 mar 2012 19:05
- Locatie: Langedijk
- Contacteer:
Re: busje kopen tips en tricks?
Ik denk dat we nu wel aardig off topic raken 

groet
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
Floris
Syncro 16", 1988 met een 2.5L Subaru
opknap-draadje: http://www.bus-forum.nl/forum/viewtopic ... 24&t=22977
over T3 bussen (en syncro's); https://beakerbus.nl
- rooibus
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 429
- Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
- Locatie: Haarlem
Re: busje kopen tips en tricks?
Da's wel heel erg negatief, 't ligt er maar net aan wat je koopt. Ik heb 2x een T3 gekocht: een '87-er in 2007 en een '89-er in 2013, allebei met al zo'n 200.000km op de teller. Ik heb met de 1e ±110.000km gereden en met de 2e inmiddels ±125.000km; naast de standaard slijtage aan onderdelen heb ik nauwelijks problemen gehad.
Groeten,
Willem
VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Willem
VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2694
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: busje kopen tips en tricks?
Willem, dat is naïef. Hoeveel heb je er bekeken voor je de keus maakte en kocht? 20 jaar geleden werden er veel betere bussen gesloopt dan wat je nu gemiddeld geadverteerd ziet staan.
Bij een bus van 30+ jaar kan je er niet omheen dat je wat tegenkomt. Want ook standaard slijtage onderdelen kunnen kosten zijn waar je niet op staat te wachten als je zelf niet de kennis en kunde hebt dit te fixen.
Ik heb er een hard hoofd in als je bij een bus van 3500 vrpr je moet gaan vragen over prijs kwaliteit verhoudingen. Ik zou zeggen ga echt eens bij flink wat bussen kijken en daarbij opletten op wat in de tip en trucs aan potentiële problemen vermeld staat en speel het spel met de verkoper.
Ik heb vorig jaar een peugeot 308SW bij een handelaar gekocht recht uit de lease met nieuwe motor. Wagen stond in een partij nog afgezonderd nog geeneens verkoopklaar gemaakt en zo mee zonder garantie (had zeker 6 maanden stil gestaan). Ik had eerst 4 andere 308sw proefgereden welke het echt niet zouden worden. Het scheelde enorm in prijs met de 'gedetailleerde' verkoopklare leasewagens. Bij mijn vaste garage compleet laten nalopen incl. grote beurt. Incl. alle kosten was deze 308sw bijna 35% goedkoper dan vergelijkbare uitvoering en kmstand die bij lokale dealer/garages stonden. Mijn laatste aankoop van de peugeot expert 4x4 heb ik zelfs na lange zoektocht ongezien gedaan. s'avonds online gereserveerd en volgende dag telefonisch gekocht (beste verkoper, u zegt wel nog 6 kijkers te hebben, maar u heeft maar 1 koper nodig en dat ben ik zei de gek.) Ik heb geen cent afgedongen maar wel een dag werk gehad om alle (verkoop)papieren te regelen. Bus was 1 jaar oud en 11k, no brainer als je weet wat je wil. Dat scheelde 38% tegen nieuwprijs op 1 jaar! In heel europa was een vergelijkbare bus minimaal 7k hoger en een 4 jaar oude bus met 70k kwam met grote korting ook maar net in de buurt. Als ik deze nieuw had gekocht was levertermijn minimaal tweede kwartaal 2022. Moraal, je moet weten wat je wil en jezelf daarin verdiepen. Of jezelf verdiepen zodat je weet wat je wil. Dan vind je vanzelf wat bij je (kennis, kunde en budget) past. Want verdiepen is kennis en kan je horizon verruimen, of je haakt af of je verhoogt budget, of je verdiept je meer op vaardigheden, past je wensen of verwachtingen aan.
in ieder geval succes.
Bij een bus van 30+ jaar kan je er niet omheen dat je wat tegenkomt. Want ook standaard slijtage onderdelen kunnen kosten zijn waar je niet op staat te wachten als je zelf niet de kennis en kunde hebt dit te fixen.
Ik heb er een hard hoofd in als je bij een bus van 3500 vrpr je moet gaan vragen over prijs kwaliteit verhoudingen. Ik zou zeggen ga echt eens bij flink wat bussen kijken en daarbij opletten op wat in de tip en trucs aan potentiële problemen vermeld staat en speel het spel met de verkoper.
Ik heb vorig jaar een peugeot 308SW bij een handelaar gekocht recht uit de lease met nieuwe motor. Wagen stond in een partij nog afgezonderd nog geeneens verkoopklaar gemaakt en zo mee zonder garantie (had zeker 6 maanden stil gestaan). Ik had eerst 4 andere 308sw proefgereden welke het echt niet zouden worden. Het scheelde enorm in prijs met de 'gedetailleerde' verkoopklare leasewagens. Bij mijn vaste garage compleet laten nalopen incl. grote beurt. Incl. alle kosten was deze 308sw bijna 35% goedkoper dan vergelijkbare uitvoering en kmstand die bij lokale dealer/garages stonden. Mijn laatste aankoop van de peugeot expert 4x4 heb ik zelfs na lange zoektocht ongezien gedaan. s'avonds online gereserveerd en volgende dag telefonisch gekocht (beste verkoper, u zegt wel nog 6 kijkers te hebben, maar u heeft maar 1 koper nodig en dat ben ik zei de gek.) Ik heb geen cent afgedongen maar wel een dag werk gehad om alle (verkoop)papieren te regelen. Bus was 1 jaar oud en 11k, no brainer als je weet wat je wil. Dat scheelde 38% tegen nieuwprijs op 1 jaar! In heel europa was een vergelijkbare bus minimaal 7k hoger en een 4 jaar oude bus met 70k kwam met grote korting ook maar net in de buurt. Als ik deze nieuw had gekocht was levertermijn minimaal tweede kwartaal 2022. Moraal, je moet weten wat je wil en jezelf daarin verdiepen. Of jezelf verdiepen zodat je weet wat je wil. Dan vind je vanzelf wat bij je (kennis, kunde en budget) past. Want verdiepen is kennis en kan je horizon verruimen, of je haakt af of je verhoogt budget, of je verdiept je meer op vaardigheden, past je wensen of verwachtingen aan.
in ieder geval succes.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik