Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Weet iemand dat? Ik kan er geen getal over vinden. 3 van mijn homokineten hebben nauwelijks radiale speling. (Je voelt 'iets' maar kunt dit visueel niet waarnemen. Eén zie ik ook echt draaien voor hij weer 'aan zit'. In geluiden of gedrag heb ik nog nooit wat gemerkt. Gewoon nieuwsgierig. Zeker in relatie tot de wisselende ervaringen bij (preventief) vervangen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb twee keer een versleten homokineet gehad. Onmiskenbaar geluid maakt dat. Beide keren gebeurde het ver van huis. Natuurlijk! Het gaat fout tijdens gebruik.
Kon er nog gewoon mee thuiskomen. Dus preventief vervangen lijkt mij niet echt nodig, al zijn ze niet heel duur.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Hoi Leo, ja, jouw verhaal ken ik. Maar ik ben nieuwsgierig. Ik kan er nergens iets zinnigs over vinden.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Allemaal goede adviezen, maar is er echt niemand die dit weet?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door RVB »

Roerdomp schreef: 09 feb 2022 11:59 Allemaal goede adviezen, maar is er echt niemand die dit weet?
Ik denk heus dat er een testopstelling bestaat die bepaald of de as binnen de een spelingsmarge zit. Maar onder een auto.... of in een hobbyisten knutselomgeving denk ik dat meten nog lastig is. Bovendien volstaat het om pas te handelen als het ding geluid begint te maken.

De volgende faktoren maken het m.i. lastig.
- De speling zal verschillen per hoek tussen de flens en as.
- En onder een auto is deze hoek nooit (lood)recht. Altijd schuin of schuiner of het schuinst. Aan de hand van de vering. De mate waarin de bus is beladen of dat hij op een krik staat.
- Daarmee is ook de afstand tussen de bak en het wiel korter of langer of het langst.. ... en dus is de as bij bijvoorbeeld een zware belading of los op de krik dus in een soort uiterste stand van die (noodzakelijke) speling.
- Ik kan mij ook voorstellen dat de speling ook nog eens kan verschillen aan de hand van de positie van de as.. soms zijn er enkele knikkers versleten.
- De betekenis van speling hoeft ook nog eens niet maat te zijn voor slijtage. Want bij veel slijtage kan ik mij voorstellen dat een knikker in een positie kan schieten dat hij de noodzakelijke speling en dus de as blokkerrd.

Zomaar een antwoord hoor.

groetjes Rolf.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wij van WC eend...
https://www.gknautomotive.com/globalass ... -dutch.pdf
Dan zou je op basis van zichtbare loopsporen al heel snel een homokineet moeten vervangen. Dat is wat anders dan hier op het forum beweerd wordt. Interessante materie.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door RVB »

Ons kost het geld. En zij verdienen er aan. Je vergelijkt appels met peren. :×)

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ik rij nu een jaar of 8 met (nieuwe, toen dan) homokineten die door een voormalig forumlid afgekeurd werden wegens overmatige speling.
tot nu toe heb ik er geen problemen mee. ik kan me wel voorstellen dat speling in de homokineet sneller zal leiden tot inslaan, elke keer zal bij optrekken, respectievelijk afremmen er een moment zijn dat de kogel ahw zweeft en dan met een puntbelasting contact met de andere wand maakt.
en het zijn dat soort inslagsporen die zorgen voor de bekende homokineetgeluiden, kloppen en knarsen. die zorgen ervoor dat de kogel even klem komt te zitten en dan met kracht weer losschiet. wat dan weer zorgt voor snellere beschadiging van de delen die daardoor geraakt worden.
'gewone' inloopsporen kan je herkennen aan glad gepolijste banen, die inslagsporen aan putjes in het loopvlak.
originele homokineten voel je helemaal geen speling, eerder zelfs weerstand.
wat niet wegneemt dat ik een aantal originele homokineten heb liggen met putjes in de loopbanen waarbij je eerder kan spreken van putTEN.
als het oppervlak eenmaal doorbroken is zal het vrij snel verder gaan.
om de X jaar preventief demonteren en opnieuw smeren zal de levensduur niet oneindig maken maar waarschijnlijk wel uitrekken voorbij de levensduur van het voertuig.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Goed om te horen dat speling (en zelfs putjes) niet snel tot problemen leiden. Bij wijze van experiment en uit grote nieuwsgierigheid ga ik ze uit elkaar halen en vergeljken met 1 nieuwe. (Diegene met de meeste speling wordt dan vernieuwd).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door rick »

Er kan een groot verschil bestaan in de kwaliteit van homokineten heb ik mogen ondervinden.

Een originele VW-aandrijfas met originele homokineten kan, ook al heeft hij meer speling dan een 'aftermarket-as", nog steeds de voorkeur hebben.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Kun je namen en rugnummers noemen? Ik zie dat een Löbro-homokineet 2x zo duur is als een SKF, toch ook geen kleine jongen in lagerland. En SWAG, FAG en INA leveren gemiddeld toch ook waar voor hun geld?
Ik geloof wel dat de originele VAG-onderdelen van een uitstekende kwaliteit zijn, zeker gelet op het geringe aantal topics hierover op het forum. De meeste aandrijfasproblemen zaten in ombouwsituaties of door gescheurde hoezen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door RVB »

Roerdomp schreef: 10 feb 2022 09:59 Goed om te horen dat speling (en zelfs putjes) niet snel tot problemen leiden. Bij wijze van experiment en uit grote nieuwsgierigheid ga ik ze uit elkaar halen en vergeljken met 1 nieuwe. (Diegene met de meeste speling wordt dan vernieuwd).
wel goed registreren hoe het zat. Moet hetzelfde terug gezet worden.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door RVB »

rick schreef: 10 feb 2022 11:10 Er kan een groot verschil bestaan in de kwaliteit van homokineten heb ik mogen ondervinden.

Een originele VW-aandrijfas met originele homokineten kan, ook al heeft hij meer speling dan een 'aftermarket-as", nog steeds de voorkeur hebben.
Kan ik beamen. Ooit vanalles nieuw aangeschaft. Allemaal toestanden. Toen bleek de plaatselijke sloop nog wat van die assen op de plank. Beetje vet er bij en 10 jaar later geen probleem; mijn dagelijkse auto.

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

RVB schreef: 10 feb 2022 13:05 wel goed registreren hoe het zat. Moet hetzelfde terug gezet worden.

groetjes Rolf
Per homokineet bedoel je dan, neem ik aan? En ik zag al wat filmpjes over scheve kanten aan de binnenkooi die richting as moeten lopen. En uitlijnen van de ene homoineet t.o.v. de andere. (Clocken).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door rick »

Kogels terugplaatsen op dezelfde locatie als voorheen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Hoeveel speling mag een homokineet hebben?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

homokineet / as van links naar rechts plaatsen en vice versa laat de kogels in een nieuw spoor lopen. Maar mocht die bij in/uitveren in de oude baan komen dan kan het knallen.

Zolang de as intact is (ashoes heel en vet aanwezig) en geen bijgeluiden of (t)rammel(ant) veroorzaakt moet je het vooral niet willen fixen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie