Brandstofpomp Cs op 1y

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

...Ik ook best wel.... Vandaag krijg ik de nokkenas binnen.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

Binnen, gelijk maar gemonteerd en... ik ben erg optimistisch. Nog niet helemaal definitief btw... want hij loopt nog niet zoals het hoort. Ik heb last van iets wat eigenlijk pas in beeld kwam nadat ik (weer eens) de verstuivers had verwisseld. Hij nagelt op 1 pit. Dit nam af /verdween toen hij warmer werd... toen.. nu heb ik nog niet goed kunnen testen. Dit laatste kan ook /mede opvallender zijn geworden omdat ik toen ook de pomptiming later had gezet(hij stond inamelijk wat vroeger dan de ideale waarde)

Maar het meest bemoedigende is... Het geplof is gewoon niet meer waar te nemen. En dat was steeds mijn zorg en dat ging... want ik ook deed ... niet weg.. Daarnaast als ik start(zonder voorgloeien) dan draait hij nu regelmatig rond.

Goh.. ik ben wel erg blij met dit topic!!!

Maar... toch even afwachten...

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door Roerdomp »

En weet je ook hoeveel hoogteverschil er tussen de oude en nieuwe nokken van de as zit?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

Maar het meest bemoedigende is... Het geplof is gewoon niet meer waar te nemen. En dat was steeds mijn zorg en dat ging... want ik ook deed ... niet weg.. Daarnaast als ik start(zonder voorgloeien) dan draait hij nu regelmatig rond.

En?
dat is nu anders? komt dat door de nieuwe nokkenas? :?:
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

Laat maar even... eenmaal warm kwam het geplof terug... nu gaat de kop er af. zucht...

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door BusBart »

succes!
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Hmm balen Rolf!
Misschien toch slecht afsluitende kleppen?
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

koenen schreef: 11 mei 2022 09:10 Hmm balen Rolf!
Misschien toch slecht afsluitende kleppen?
I'm jumping into conclusions... Gisteren én vandaag. Bij het vervroegen van het inspuitmoment(er komt zo'n moment dat je dat met draaiende motor doet.. :D ) ligt de zaak weer anders. Ik richt mij nu eerst op de verstuivers... !

Verslag later

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door RVB »

Gisteren heb ik mbv een verstuivertester 4 prima verstuivers kunnen samenstellen. Ik wist dat bij de laatste keer dat ik verstuivers wisselde ze niet optimaal waren... Gisteren omgewisseld en de stationairdraaiende motor was erg hoopgevend. Maar ... daar trap ik niet meer blind in dus.. 8) Vanmorgen heb ik een stukje proefgereden. De pomptiming, de roetstop en stationair gefinetuned en ... hij loopt erg lekker. Geen gepof meer. Ik durf voorzichtig er blij te zijn.

De reden dat ik gisteren even weer op het verkeerde been stond had te maken met de verstuivers. Eén verstuiver had een te hoge druk nodig om te stuiven.. Sproeibeeld van de verstuiver, het vasthouden van de druk en ook de pomptiming en de roetstop waren niet optimaal. . Ik had aan alle 3 gezeten en het gevolg was dat de diesel op met name 1 cylinder ging kloppen. De te late inspuiting, samen met een wellicht te rijk mengsel, of een verstuiver die nadrupt zorgt voor een te late verbranding wat geklop en ook gepof uit de inlaat met zich mee kan brengen. Eerder waren falende klepstoters en een nokkenas die niet meer ok was de oorzaak van dat de motor niet goed loopt. Het is niet alleen het topje van de nok, wat afwijkt, maar ook de vorm. Die bepaalt wanneer en hoe vloeiend de klep open gaat. Er zijn allerlei scenarios te bedenken hoe die afwijking zorgt voor een slechte ontbranding of gepof. Het te laat openen of te progressief openennen het niet ver genoeg openen zorgt dat de motor slecht in of uitademt. En inadem heeft effect op uitademen en andersom.

Nu maar hopen dat ik morgen niet in een andere werkelijkheid stap waardooor asnog de kop er af moet... Maar eerlijk gezegd ben ik best gerust. Elke keer als ik start(toch nog even bordn) ben ik tevreden.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Klinkt goed Rolf, net als bij mij dus een combinatie van factoren. Altijd fijn als het dan uiteindelijk toch allemaal lukt!
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Plaats reactie