Brandstofpomp Cs op 1y

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Het is alweer enige tijd geleden, maar ik heb onlangs een 1Y op de kop getikt om omgebouwd om in mijn bus te hangen ter vervanging van de 1.6 CS.
Omgebouwd als in, bijna alle keerringen en pakkingen, klepseals etc vervangen, spruitstukken, vliegweil etc van mijn cs overgezet etc.
Nu hangt deze er intussen in, maar het gaat nog niet helemaal top.

Na het ontluchten van de brandstof heb ik hem stotterend aan het lopen gehad, maar viel weer uit, reageert niet op gas geven..
Nu heb ik het deksel van de pomp eraf gehad en zag veel viezigheid en zelfs wat roestachtige smurrie in de pomp. de bovenste kamer heb ik dan ook schoongemaakt en na opnieuw ontluchten nog steeds hetzelfde verhaal. een paar km de bus aangesleept, maar ook geen verbetering.

het is me al met al duidelijk geworden dat de pomp niet (genoeg) diesel aanzuigt.
Nu liep hij gisteravond enigszins door de diesel aan te voeren door een elektrisch pompje. Ik had daarmee ook de hoop dat de pomp schoon zou spoelen en hij beter zou gaan lopen.
hij liep nog niet mooi, maar al wel beter dan ervoor, totdat......... de keerring aan de distributiezijde eruit klapte [[sad]] oftewel alles onder de diesel. Druk werd met het pompje dus te groot, stom....

nu heb ik de pomp eraf getrokken en de keerring (die niet in mijn voorhanden revisiesetje zat) online wel kunnen vinden 1 460 283 312. Die kan ik natuurlijk bestellen erop zetten en nogmaals het verhaal verder gaan.
Ik ben alleen bang dat ik met die vervuilde pomp niet heel veel succes ga behalen.

Nu lees ik her en der wel dat de pomp van de CS ook op de 1Y te gebruiken is? Van de CS pomp weet ik dat die goed is en niet vervuild, werkte altijd perfect op de CS. Klopt dit, zijn die pompen zo uit te wisselen?
Moet er dan nog wat afgesteld worden, zo ja wat/waar? Ik kan me voorstellen dat een 1900 iets meer brandstof wil dan een 1600.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door servicebus »

Brandstofpomp kun je inderdaad overzetten.
Voor de opbrengst kun je de roetstop een halve tot een hele slag in draaien.
Dat is de verzegelde stelschroef boven op de pomp.
In sommige gevallen moet je ook de pompsteun mee over zetten.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Thanks Douwe!
De pomp van de 1Y heb ik aan de achterzijde open gemaakt en ook daar zie ik aantasting door roest.
Dus ik heb de pomp van mijn CS op het 1y blok gemonteerd. De steun hoefde ik niet over te zetten, maar wel de uiteindes waar de verstuiverleidingen op gedraaid worden.
2022-4.jpg
Hiermee liep het blok! :-) (accu was te zwak uiteindelijk om de laatste lucht eruit te pompen, maar na een klein stukje aanslepen liep hij op eigen kracht [[toast]]
De roetstop heb ik nog niet verdraaid, ik had eerst andere problemen!

Na een paar 100m gereden te hebben, stonk en rook hij verschrikkelijk naar verbrand rubber! (een geur die ik nog van de autocross ken).
direct gestopt en gekeken, ik schrok toch wel even toen ik mijn distributieriem zag!
2022-5.jpg
Oorzaak bleek de vacuumpomp die vastgelopen was :shock: Daardoor liep de poelie niet en brandde de distributie eroverheen. Zot te zien net op tijd gestopt gelukkig.

Zelfs de poelie die naar de olie- en vacuumpomp heeft te lijden gehad
2022-6.jpg
Uiteraard zijn de poelie en vacuumpomp van mijn CS blok anders, maar intussen een poelie en vacuumpomp besteld. Even afwachten tot die binnen zijn (en nog even een nieuwe distributieriem wellicht :mrgreen: )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door motnamol »

Zeker goed opgelet . Er zijn er genoeg die nog even door rijden . ook bij knipperen van temperatuur lampje gelijk stoppen . En zeker niet doorrijden.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door René Vis »

let goed op het tandwiel van de vacuümpomp , of die het zelfde is
Rene
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

ik heb een vacuumpomp besteld op basis van het vw nummer (028207A) dat op de pomp stond, maar ik controleer het tandwiel zeker.
Zag wel dat die op verschillende 1.9 motoren voorkomt (AAZ AHU 1Y etc)
Laatst gewijzigd door koenen op 26 feb 2022 22:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door René Vis »

eigenlijk de oliepomp ook vernieuwen , omdat het gedeelte wat door de vacuümpomp aangedreven wordt is ingesleten op de oude vacuümpomp
Rene
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Ik heb vandaag de vacuumpomp en poelie gemonteerd, alleen merk ik dat wanneer ik de klem voor de vacuumpomp vastdraai, de tussenas zwaar begint te draaien :x
Afzonderlijk draait alles soepel, de vacuumpomp, tussenas en oliepomp (olie pomp is natuurlijk lastig te draaien, maar merk geen hogere weerstand als ik hem met mijn vingers draai.
Het is net alsof het asje van de oliepomp te ver naar boven steekt...
Oliepomp wil ik nu sowieso vervangen. (Stom dat ik dat ook niet direct gedaan heb eigenlijk, wel de speling gecontroleerd)
Kan het zijn dat deze op een of andere manier te lang is?
Van zowel de cs als de 1y zijn toch uitwisselbaar?
Als ik een nieuwe pomp haal, haal ik dan het beste die van de 1.9, die heeft een wat hogere opbrengst? Dus 1.9 pomp met aanzuigbuis van de cs.
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

de rest van het verhaal heb ik zo even geen antwoord op, maar in de aanzuigbuis van de pomp zit ook het ventiel dat de max druk regelt. en dat ventiel is bij de cs beduidend dunner dan bij de ky of jx.
verder zijn nogal wat onverklaarbare problemen in dat gebied te verklaren door een versleten achterste lager van de tussenas.
waar je lastig bijkomt.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door motnamol »

Wat ik weet is dat er verschil zit in lengte van de bouten waar de oliepomp mee vast zit. van de 1.6 d en de 1.9 d
of dat er iets mee te maken heeft zou ik niet weten.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door René Vis »

is het gedeelte waar die opkomt goed schoon
Rene
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Je bedoelt waar de vacuumpomp op komt? Dat is wel schoon(gemaakt), hetzelfde ook voor de tussenas.
Ik plaats denk ik eerst maar eens een nieuwe oliepomp en controleer dan hoe het loopt. Probeer dan ook het glijlager van de tussenas te controleren. Hopen dat dat lukt op de brug. Hoop dat de motor kan blijven zitten, anders zal die er weer uitmoeten.
Merkte al dat de tussenas er niet uitkomt wanneer het blok er nog in zit.
Valt allemaal nog niet mee met dit blok jammer genoeg :-/
Had gehoopt dat die al zou lopen zodat we met het interieur kunnen beginnen, maar helaas
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De glijlagers van de tussenas van de CY die ik inbouwde hadden grillige diepe putten en waren duidelijk kapot. Toch was dat op geen enkele manier gewaar te worden zonder demontage. Dus ik vind het niet voor de hand liggen dat daar het probleem zit, maar als je mogelijkheid hebt zou ik het niet nalaten dit even te controleren. Een vastlopende tussenas is niet bevordelijk voor je blok...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Ik zag jouw topic erover met de foto's inderdaad. Ben benieuwd of ik zonder demontage kan zien hoe ze eraan toe zijn. Het glijlager aan distributiezijde ziet er wel goed uit (helemaal vergeleken met die van Michel) Hoop natuurlijk op rotzooi of iets in de oliepomp dat de problemen veroorzaakt...
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
koenen
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 112
Lid geworden op: 02 okt 2017 10:29
Locatie: Hengelo (Ov)

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door koenen »

Het heeft allemaal wat langer geduurd dan ik gehoopt had (weekendjes weg, tuin op de kop, etc) , maar intussen zit er een nieuwe oliepomp op (van de 1900). De glijlagers van de tussenas zagen er nog goed uit. Alles vastgezet en de tussenas loopt nu gelukkig soepel.
Zaterdagmiddag een keer gestart en hij liep direct soepeltjes :-) nog zonder uitlaatdemper, multiriem etc, ook de CS brandstofpomp nog niet afgesteld, puur als test. Kan ik nu eindelijk met vertrouwen verder afbouwen!

(en inderdaad de lengte van de as van de oliepomp is exact gelijk)
Gr. Koen
T3 1.9d 1983
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Brandstofpomp Cs op 1y

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Wordt een mooi betrouwbaar blokje... [[thumbup]] Ik denk dat je daar geen spijt van krijgt. Een 1Y trekt de klinkers niet echt uit de straat, maar de techniek is lekker basic en betrouwbaar.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie