proefritje doka syncro 2.1

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
artyvisual
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2022 20:48

proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door artyvisual »

Ha allen,
Ik overweeg al tijden een doka syncro 2.1 te kopen. Waarschijnlijk uit het buitenland. Maar ik zou graag eerst een keertje hier in Nederland even een keertje zonder druk van aankoop er een willen bekijken, en een stukje (mee)rijden. Is er wellicht een eigenaar van deze uitvoering die mij dit zou gunnen? Ik hoop het van harte. (Het liefst in de regio Eindhoven...) Graag een persoonlijk berichtje! Heel veel dank, Stan
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Stan, enige ritje dat er toe doet is de rit met de wagen die je gaat kopen. Je vrouw leen je toch ook niet uit?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nou, op zich is het natuurlijk wel prettig als je een beetje gevoel krijgt bij hoe iets 'hoort' te rijden. Maar je moet er linksom of rechtsom gewoon vanuit gaan dat elke bus tussen het moment van aanschaf en 10 jaar later behoorlijk onderhoud of herstel nodig heeft. Ikzelf houd niet van plaatwerk, maar de techniek van de T3 is prima te doen/ te leren voor een geïnteresseerde leek. Zeker met behulp van dit forum. Een syncro is ietsje complexer, maar in de wetenschap dat een hele hoop nog nieuw te koop is, is een T3 een aangename oldtimer. De 2.1 WBX is misschien wel de mooiste motor voor de bus, maar ook een gewilde (en dus dure?), terwijl een slome CS of een omgebouwde TDI heeft ook zo zijn charme heeft. (Is uiteraard persoonlijk).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
artyvisual
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 01 mar 2022 20:48

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door artyvisual »

RoonT3 schreef: 02 mar 2022 21:18 Stan, enige ritje dat er toe doet is de rit met de wagen die je gaat kopen. Je vrouw leen je toch ook niet uit?
...nuttige bijdrage, waarvoor dank. Tuurlijk is het nuttig, en niet iedereen vergelijkt zijn auto met zijn/haar vrouw/man gelukkig. Een ware liefhebber deelt gelukkig zijn (auto)passie in het algemeen graag, (waaronder ondergetekende) vandaar mijn oproep hier.
Gebruikersavatar
sander
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 336
Lid geworden op: 17 jun 2012 21:12
Locatie: Delfzijl
Contacteer:

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door sander »

Ikzelf mocht ook een keer in een syncro rijden om het te ervaren ook. Een syncro is een heel ander gevoel als een 2wd je voelt je geduwd zoals de 2wd maar ook aan de voorkant getrokken, ik heb er in gereden in het terrein met een 1.8t
Kan zeker een bijdrage leveren wat jij vraagt 😁
Het is al wel jaren geleden helaas dit heerlijk gevoel 🥲
Groetjes Sander,

zonder bus, wil een ''nieuwe''
Klik voor mijn Blog
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

artyvisual schreef: 04 mar 2022 17:06 ...nuttige bijdrage, waarvoor dank. Tuurlijk is het nuttig, en niet iedereen vergelijkt zijn auto met zijn/haar vrouw/man gelukkig. Een ware liefhebber deelt gelukkig zijn (auto)passie in het algemeen graag, (waaronder ondergetekende) vandaar mijn oproep hier.
Ik mis 'ondergetekende' Mister/Misses/Genderles Anonymous [[head]]

Nuttig is dat je ook rekening houd met afspraken zoals gebruikelijk bij gebruik van het forum. Je stelt je niet voor, je geeft geen uitleg wat je interesse is in dan nog specifiek een doka syncro ook, je komt wat dat betreft 'halen' en zou dan ook zomaar iemand zijn beste wil en tijd verdoen of een adresje vinden waar je je op later tijdstip je doka syncro 'vindt'.

Leestip, voordat je in gaat op een 'hulpvraag' is een beetje voorzorg echt geen verkeerde.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Bob
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3967
Lid geworden op: 22 jun 2007 20:54
Locatie: Kampen

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door Bob »

Hou nou toch op Ronald. Omdat jij vindt dat niemand zijn auto uit zou moeten lenen voor een testrit, terwijl er best mensen zijn die wel bereidt zijn iemand hiermee te willen helpen, ga je het maar op het ondertekenen gooien? [[head]]

Ook ik heb voordat ik een T3 kocht hier op het forum gevraagd of ik een keer in zo'n baksteen zonder stuurbekrachtiging mocht rijden. Gelukkig werd ik op deze vraag niet afgebrand, maar mocht ik zelfs in de bus van onze forumoprichter een stukje rijden.
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php?p=47111#p47111
Bob

2.5 TDI 2008
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Bob, ik denk dat je vraag indertijd kort maar duidelijk was en mooi dat Erik je de mogelijkheid heeft geboden. Dat was van een heel andere orde. Ik heb in het verleden ook t3/syncro geïnteresseerden met mijn bus laten rijden maar niet zo maar iemand out of the blue. Iemand die aangeeft al tijden een aankoop te overwegen en dan nog vanuit buitenland zal toch echt wel kunnen aangeven wat zijn beweegredenen zijn om 'proef te willen rijden'. Los van de kwaliteit van de 'proef' gereden doka is het nog een hele uitdaging om dan in het buitenland bij een doka te staan en dat die aan je verwachting voldoet. Mijn ervaring is dat in 99% van de gevallen het niet is zoals voorgesteld. Om nu een proefritje met een wagen van derden als referentiekader te nemen? Je moet echt wel meer inzicht hebben in T3- en syncrotechniek dan een proefritje met een willekeurige wagen. Als je bang bent voor de druk van aankoop en nemen van juiste beslissing zal je nog wel eens achter je oren krabben.

Voor de zeldzame doka syncro rijders die welwillend zijn, die kunnen per PB contact opnemen met Stan... :wink:

En voor aankoop advies kan je bv ook terecht bij Mike Plompen. https://busmaneurope.com/ Mike doet dit al jaren en haalt bussen/voertuigen uit heel europa voor derden. Kost wat, maar scheelt ook een reis en druk van aankoop.....
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: proefritje doka syncro 2.1

Ongelezen bericht door krisg »

Ik heb een syncro Enka, stel dat je daar misschien eens een klein stukje mee mag rijden, is de vraag inderdaad maar wat je eruit haalt aan info. De mijne heeft een paar mankementjes waar ik mee kan leven en rijden...
Wat is je referentie ? je moderne leasebak ? een andere T3 waar je al mee gereden hebt ? iets anders ?
Waar wil je op letten ? of je voelt dat die op 4 wielen trekt ? of wil je weten wat tanken kost voor 2 extra aangedreven wielen ?

Of wil je gewoon even met een 4x4 gaan moddercrossen ?

Context is alles, dus ergens begrijp de ik de reactie wel, maar ik had er tot nu toe nog niet de moeite in gevonden om erop te reageren, dat kan ook gewoon.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie