Hoi allemaal,
Mijn nieuwe bussie is behoorlijk roestvrij, maar er zijn wel een paar plekjes die ik snel aan wil pakken.
Zo zitten er op de dakrand 2 kleine plekjes, helemaal 'bovenaan', dus niet onder de kitrand (voor zover ik kan zien): Het lijkt wel of er iets opgeklemd heeft gezeten waarbij de lak beschadigd is.
Kitrand verwijderen, daaronder kijken, bijwerken en opnieuw kitten komt nog wel een keer: maar voor nu: Hoe kan ik dit het beste stoppen.
mijn strategie:
- met de dremel met staalborsteltje de ergste roest wegwerken.
- Met antiroest bewerken (ik gebruik 'De-ox antiroest gel'
- 2K primer
Dan zien we wel weer verder, uiteindelijk plamuren en spuiten.
Is dit handig zo als tijdelijke oplossing, of zie ik iets over het hoofd?
Is er nog een bepaald merk 2K primer? Kan ik dat gewoon met een kwastje erop zetten? (ik heb er geen ervaring mee)...
Dan nog een vraagje voor later (dan kan ik me alvast geestelijk voorbereiden op die rotklus) hoe kan ik het beste de oude kitlaag van het dak verwijderen? ik dacht aan wegsteken met een soort gutsje, maar ben bang dat ik daarmee alleen maar meer beschadig...
Hoor het graag,
Remko
Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
De vraag is of je dak een origineel montage is. Zo ja dan zit de onderrand van het hoogdak met een extra stalen strip (onder de kit) geklemd. Compleet herstel kan een hele opgave worden aangezien roestschade aan de goot/constructie veelal van binnenuit werkt. (condensatievocht dat ophoopt in de rand tussen hoogdak en je carosserie)
Ik zou denk ik goot/kit zover vrijmaken dat je alle roestplekjes kan wegslijpen/borstelen en restant fixeren met een roestomzetter en niet een roestoplosser. Om nu die roestoplosser weer met veel water te moeten spoelen geeft mij niet zoveel vertrouwen op een duurzame behandeling op zulke plekjes. Ook met (lijn)olie producten even opletten bij de kit (en rubbers) dat deze niet aangetast wordt. Maar eerst een roestoplosser en dan de roestomzetter kan ook natuurlijk. (bv Fertan heeft beide producten)
Ik hoop dat een plekje bijwerken niet uitdraait op het strippen van je dak. westfalia hoogdak en roest
Ik zou denk ik goot/kit zover vrijmaken dat je alle roestplekjes kan wegslijpen/borstelen en restant fixeren met een roestomzetter en niet een roestoplosser. Om nu die roestoplosser weer met veel water te moeten spoelen geeft mij niet zoveel vertrouwen op een duurzame behandeling op zulke plekjes. Ook met (lijn)olie producten even opletten bij de kit (en rubbers) dat deze niet aangetast wordt. Maar eerst een roestoplosser en dan de roestomzetter kan ook natuurlijk. (bv Fertan heeft beide producten)
Ik hoop dat een plekje bijwerken niet uitdraait op het strippen van je dak. westfalia hoogdak en roest
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Vissekop
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1306
- Lid geworden op: 14 apr 2010 22:32
- Locatie: Haarlem
Re: Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
Hoi Ronald,
Bedankt voor je snelle reactie - het is inderdaad een originele montage. Ik ga rustig de kit weghalen, kijken wat er onderuit vandaan komt. goede tip dat roest-omzetter wat anders is dan roest-oplosser die je i.d.d. met veel water weg moet spoelen.
Als ik de schade bekijk, ga ik er nog steeds vanuit dat het niet onder de kit vandaan komt - het lijkt echt aan de bovenrand te zitten. Maar we zullen zien..
En natuurlijk nog wat leeswerk te doen
Fijne avond
Bedankt voor je snelle reactie - het is inderdaad een originele montage. Ik ga rustig de kit weghalen, kijken wat er onderuit vandaan komt. goede tip dat roest-omzetter wat anders is dan roest-oplosser die je i.d.d. met veel water weg moet spoelen.
Als ik de schade bekijk, ga ik er nog steeds vanuit dat het niet onder de kit vandaan komt - het lijkt echt aan de bovenrand te zitten. Maar we zullen zien..
En natuurlijk nog wat leeswerk te doen

Fijne avond
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Re: Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
Hoi Remco.
mbt roestpuntjes. Weghalen idd door schuren of staalborstel op machine.. Dan zie je gelijk of de bron beschadiging is of vanuit de goot komt.
Roest op plaatwerk wat je zo goed als weg hebt geslepen geschuurd ed kan je helemaal prima met de 2 in 1 primer roestomvormer van de action behandelen. . De eventuele roestdeeltjes neutroliseer je. 2k primer voor een dergelijk plekje is onzin. Wat je mis is de laklaag. m of je nu 1 of 2k primer gebruikt, Je moet lakken. Primer is... eeeh... primer.
succes
groetjes Rolf
mbt roestpuntjes. Weghalen idd door schuren of staalborstel op machine.. Dan zie je gelijk of de bron beschadiging is of vanuit de goot komt.
Roest op plaatwerk wat je zo goed als weg hebt geslepen geschuurd ed kan je helemaal prima met de 2 in 1 primer roestomvormer van de action behandelen. . De eventuele roestdeeltjes neutroliseer je. 2k primer voor een dergelijk plekje is onzin. Wat je mis is de laklaag. m of je nu 1 of 2k primer gebruikt, Je moet lakken. Primer is... eeeh... primer.
succes
groetjes Rolf
Re: Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
Oh.. en mbt de kitlaag. Die is zo te zien later er in gebracht. Zonder dat er problemen zijn is die actie onzinnig. Dus... ga er van uit dat het mis is. Get is goed om de laag weg te halen... want als er ergens maar 1 scheurtje zit.. en het water druipt er in... dan is her er onder 24/7 nat.
gr. Rolf
gr. Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Roest dakrand (tijdelijk) stoppen / aanpakken
Die kitlaag lijkt sterk op de kitlaag die bij mijn elfenbein ambulance zat. Ook grauw/grijs en niet perfect. De kitlaag lag iets verdiept ten opzichte van de gootrand. Erg irritant dat regenwater dan over de goot door je open deur/raam naar binnen druppelt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik