problemen met wiellagers achteras
problemen met wiellagers achteras
Hallo,
Ik heb al meermalen mijn achterwiellagers vervangen van mijn T3 Atlantic maar de speling komt zeer snel weer terug. Momenteel is er alleen veel speling in verticale richting, dit geeft mij het idee dat de lagerhuizen ovaal zijn geworden. Verder heb ik aan 1 zijde dat de moer al enkele keren los zat en ik die opnieuw heb vast gezet. Het lijkt dat hij na verloop van tijd meer ruimte heeft gekregen op de as en verder opgeschroefd kan worden.
Voor deze problemen heb ik 15 jaar met de bus gereden zonder deze problemen, de problemen zijn ontstaan na de eerste keer vervangen van de lagers na afkeur bij de apk.
Weet iemand wat de oorzaak van beide problemen is? Is er nog iets te herstellen of is het een kwestie van het huis en de as vervangen?
Groet,
Henk.
Ik heb al meermalen mijn achterwiellagers vervangen van mijn T3 Atlantic maar de speling komt zeer snel weer terug. Momenteel is er alleen veel speling in verticale richting, dit geeft mij het idee dat de lagerhuizen ovaal zijn geworden. Verder heb ik aan 1 zijde dat de moer al enkele keren los zat en ik die opnieuw heb vast gezet. Het lijkt dat hij na verloop van tijd meer ruimte heeft gekregen op de as en verder opgeschroefd kan worden.
Voor deze problemen heb ik 15 jaar met de bus gereden zonder deze problemen, de problemen zijn ontstaan na de eerste keer vervangen van de lagers na afkeur bij de apk.
Weet iemand wat de oorzaak van beide problemen is? Is er nog iets te herstellen of is het een kwestie van het huis en de as vervangen?
Groet,
Henk.
Re: problemen met wiellagers achteras
Dacht ergens gelezen te hebben dat wanneer je de lagers vernieuwd dan ook die vulbus tussen de lagers moet vernieuwen .
Hopelijk kun je er iets mee en heeft iemand anders nog meer ideeen hier over .
Nr voor de afstandbus = 211501281E , google maar eens .
Hopelijk kun je er iets mee en heeft iemand anders nog meer ideeen hier over .
Nr voor de afstandbus = 211501281E , google maar eens .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: problemen met wiellagers achteras
kwaliteit lagers maakt ook verschil. Dat in combinatie met mogelijk te losse passing in je lagerhuis maakt dat er meer speling kan ontstaan. Ik heb begrepen dat de FAG lagers op gegeven moment ook niet je van het waren (verhuisd naar buiten EU productie). Welke actueel aan te raden zijn durf ik niet te zeggen. Volgens mij was het zo dat je de oude dunne hulzen sowieso moest vervangen maar dat het voor de nieuwe versie niet perse hoeft. Volgens mij zijn er al jaren problemen met de aftermarket lageringen, lagers en behuizingen, dat deze meer speling geven dan origineel of oud gebruikte onderdelen. Ik heb indertijd komplete lagerhuizen door gebruikte gewisseld.
Ik heb bij andere toepassing het C3 lager vervangen door een C1 lager omdat er meer speling in de lagering bus in de aandrijfbuis zat. C1 lager met hogere tolerantie vanwege de mindere passing met loctite geborgd. Voor zover ik kan nagaan na 70k daar geen problemen mee. Ik had de lagerbus kunnen laten herstellen of namaken maar dat zou 10x meer kosten dan een half dagje sleutelen en lager weer vervangen. De vraag is of met de wiellagers van de T3 standaard maat hebt in de markt.
Ik heb bij andere toepassing het C3 lager vervangen door een C1 lager omdat er meer speling in de lagering bus in de aandrijfbuis zat. C1 lager met hogere tolerantie vanwege de mindere passing met loctite geborgd. Voor zover ik kan nagaan na 70k daar geen problemen mee. Ik had de lagerbus kunnen laten herstellen of namaken maar dat zou 10x meer kosten dan een half dagje sleutelen en lager weer vervangen. De vraag is of met de wiellagers van de T3 standaard maat hebt in de markt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: problemen met wiellagers achteras
Op afstand is het lastig om te oordelen.HenkA schreef: ↑02 apr 2022 16:21 Hallo,
Ik heb al meermalen mijn achterwiellagers vervangen van mijn T3 Atlantic maar de speling komt zeer snel weer terug. Momenteel is er alleen veel speling in verticale richting, dit geeft mij het idee dat de lagerhuizen ovaal zijn geworden. Verder heb ik aan 1 zijde dat de moer al enkele keren los zat en ik die opnieuw heb vast gezet. Het lijkt dat hij na verloop van tijd meer ruimte heeft gekregen op de as en verder opgeschroefd kan worden.
Voor deze problemen heb ik 15 jaar met de bus gereden zonder deze problemen, de problemen zijn ontstaan na de eerste keer vervangen van de lagers na afkeur bij de apk.
Weet iemand wat de oorzaak van beide problemen is? Is er nog iets te herstellen of is het een kwestie van het huis en de as vervangen?
Groet,
Henk.
Maar.. hoe vast draai jij je lagers aan? Met welke middelen? Dat laatste vraag ik specifiek... Ik heb veelal een hefboom nodig van minimaal 1m en dan moet ik er op dansen. 90+ KG. Kortom. De optie aandraaien. Laatst had ik het echt het idee dat ik niet verder kon...er zat speling op. Kon ik ook die borgpen er niet doorheen krijgen. Weer pogingen gedaan. En toch ..metdat laatste zetje was de speling er niet.. een pietje wel. Maar dat is ok. En de pen kon er ook door.
Verder: Te lang met speling rijden en problemen niet opgelost krijgen... dat kan ook een signaal zijn om ergens een 2 assen aan te schaffen die in orde zijn. Hoef je dus ook geen lagers te vervangen. Ik ken iemand die altijd problemen had aan 1 wiel. Alles was onlogisch. Na een lange rit.. kwam hij thuis. En toen viel zijn oog op het achterwiel. Geen moer, punt van de asstomp was ook zoek... afgebroken!
Groetjes Rolf
Re: problemen met wiellagers achteras
Speling moet je meten. En die toelaatbare tolerantie bij een T3 is ruim. Oftewel duidelijk voelbaar.
In het archief kun je eenvoudig het een en ander vinden door de volgende zoektermen in te tikken; achterwiellagers speling
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... ge#p213253
In het archief kun je eenvoudig het een en ander vinden door de volgende zoektermen in te tikken; achterwiellagers speling
https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... ge#p213253
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- wouth
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1414
- Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
- Locatie: arnhem
Re: problemen met wiellagers achteras
Ik heb ooit het volgende verhaal gehoord:
als de APK jouw wiellager afkeurt, zal aangetoond moeten worden dat een bepaalde limiet is overschreden.
Die limiet betreft een % van de diameter van het wiel.
Met een meetklokje kan de APK-keurmeester dat aantonen.
Voelen en zeggen: ""hier zit teveel speling op"" is dus geen argument.
Nu maar hopen dat er hier iemand is die dat % weet.
Of weet waar op de website van het RDW dit te vinden is......
als de APK jouw wiellager afkeurt, zal aangetoond moeten worden dat een bepaalde limiet is overschreden.
Die limiet betreft een % van de diameter van het wiel.
Met een meetklokje kan de APK-keurmeester dat aantonen.
Voelen en zeggen: ""hier zit teveel speling op"" is dus geen argument.
Nu maar hopen dat er hier iemand is die dat % weet.
Of weet waar op de website van het RDW dit te vinden is......
I am Wouth and I approve this message
Re: problemen met wiellagers achteras
Volgens de apk keurmeester moet hij het lager afkeuren bij meer dan 1,5 mm speling. Ik zelf heb het niet gemeten maar als ik het voel voelt het wel alsof er veel speling op zit. De laatste lagers waren van SKF. Het vervangen van de bus gaat denk ik de verticale speling niet oplossen, misschien wel het loslopen van de moer. Ik zal in ieder geval de moer strakker proberen aan te draaien, ik las dat het 500 Nm moet zijn. Opvallen is wel dat de moer maar aan 1 zijde elke keer los raakt terwijl ik beide zijde hetzelfde vast zet. Bedankt voor de reacties in ieder geval.
Re: problemen met wiellagers achteras
Hoe kan een geborgde moer loslopen?
Of bedoel je dat na het aanzetten en het borgen van de moer alsnog ruimte ontstaat?
Het laatste zal mogelijk het gevolg zijn van het niet op het juiste moment vastzetten van de moer. 500 Nm is een fors moment. Dat maakt wel wat uit. (overigens is het aanzetmoment gekoppeld aan de uitvoering van de moer. Ik meen 350 of 500 Nm).
Allemaal op te zoeken in het archief. Het onderwerp is uitgebreid behandeld.
Of bedoel je dat na het aanzetten en het borgen van de moer alsnog ruimte ontstaat?
Het laatste zal mogelijk het gevolg zijn van het niet op het juiste moment vastzetten van de moer. 500 Nm is een fors moment. Dat maakt wel wat uit. (overigens is het aanzetmoment gekoppeld aan de uitvoering van de moer. Ik meen 350 of 500 Nm).
Allemaal op te zoeken in het archief. Het onderwerp is uitgebreid behandeld.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: problemen met wiellagers achteras
verschil is de kroonmoer met 12 of 6 uitsparingen. Dacht de 12 is 350Nm maar is ook oud type moer icm met de dunne vulbus. Beide vervangen dus.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: problemen met wiellagers achteras
Na bv 2000 km rijden zonder problemen ontstaat er vrij abrupt veel speling op het wiel, dit is vooral te horen bij het gas loslaten, en kan ik na het verwijderen van de splitpen de moer een stukje verder opschroeven.
Re: problemen met wiellagers achteras
Wat je zegt kan in mijn ogen alleen als het schroefdraad niet meer goed is... En dat is best zorgelijk. Als je speling hoort dan is het behoorlijk ernstig en ws. Mol je ook telkens je lager. Ik zou dus de heleboel vefvangen.
Goetjes Rolf
Goetjes Rolf
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2495
- Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
- Locatie: Friesland
Re: problemen met wiellagers achteras
Zit de afstandsbus wel tussen de lagers?