Cyrix relais
Cyrix relais
Ik heb een vraag. Stel. Je hebt een cyrix relais... Aan de ene kant de start- en aan de andere kant de hh accu. Op de hh accu zit een acculader gekoppeld. Je staat op de camping aan de stroom en de lader is actief.
Als je in die situatie je auto start, worden toch beide accus in eerste instantie gebruikt, omdat de accus gekoppelt zijn. Terwijl je hh accu niet echt is uitgerust, mbt de draaddikte of wellicht type accu, om te starten. Reageert het cyrix relais snel genoeg op de spanningval die plaatsvind bij het starten? Zit er een beveiliging op? Of is het allemaal niet zon probleem. Weet iemand dat?
Ik hoor het graag.
Groetjds Rolf
Als je in die situatie je auto start, worden toch beide accus in eerste instantie gebruikt, omdat de accus gekoppelt zijn. Terwijl je hh accu niet echt is uitgerust, mbt de draaddikte of wellicht type accu, om te starten. Reageert het cyrix relais snel genoeg op de spanningval die plaatsvind bij het starten? Zit er een beveiliging op? Of is het allemaal niet zon probleem. Weet iemand dat?
Ik hoor het graag.
Groetjds Rolf
- EeVeeWee
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 889
- Lid geworden op: 26 sep 2014 11:19
- Locatie: Amersfoort
Re: Cyrix relais
Je moet sowieso tussen de startaccu en huishoudaccu met de draadakte rekening houden met een stroom van iets van 150 A (hangt van type scheidingsrelais af) om de reden dat de huishoudaccu als hulp-startaccu gebruikt kan worden. Dus alles moet er juist op berekend zijn.RVB schreef: ↑03 apr 2022 11:04 Ik heb een vraag. Stel. Je hebt een cyrix relais... Aan de ene kant de start- en aan de andere kant de hh accu. Op de hh accu zit een acculader gekoppeld. Je staat op de camping aan de stroom en de lader is actief.
Als je in die situatie je auto start, worden toch beide accus in eerste instantie gebruikt, omdat de accus gekoppelt zijn. Terwijl je hh accu niet echt is uitgerust, mbt de draaddikte of wellicht type accu, om te starten. Reageert het cyrix relais snel genoeg op de spanningval die plaatsvind bij het starten? Zit er een beveiliging op? Of is het allemaal niet zon probleem. Weet iemand dat?
Ik hoor het graag.
Groetjds Rolf
Adios, Eric
Weer eens wat anders!
Weer eens wat anders!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Cyrix relais
Ik heb totaal geen probleem met de cyrix tussen mijn 100A startaccu en 180A tractieaccu voor de omvormer. Ik gebruik enkel de starthulpfunctie niet, deze moet ik onder de motorkap dan manueel activeren als dat nodig zou zijn. De accu's zijn dus niet automatisch gekoppeld!
Tractieaccu laad goed bij (90A dynamo) en met acculader op de tractieaccu wordt de startaccu ook geladen. De Cyrix werkt beide kanten op, op basis van verschil in stroom of spanning tussen de accu's. maakt niet uit of je de lader aan de ene of andere accu zet. Ook niet of je de auto start met acculader aangesloten. (tenminste mijn victron smart lader geeft geen krimp) Het gaat dus om de koppelspanning die de cyrix vanuit beide richtingen meet. dynamo of lader genereert de koppelspanning.
Daarvoor kan je ook de handleiding nazien.
Tractieaccu laad goed bij (90A dynamo) en met acculader op de tractieaccu wordt de startaccu ook geladen. De Cyrix werkt beide kanten op, op basis van verschil in stroom of spanning tussen de accu's. maakt niet uit of je de lader aan de ene of andere accu zet. Ook niet of je de auto start met acculader aangesloten. (tenminste mijn victron smart lader geeft geen krimp) Het gaat dus om de koppelspanning die de cyrix vanuit beide richtingen meet. dynamo of lader genereert de koppelspanning.
Daarvoor kan je ook de handleiding nazien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Cyrix relais
Bedankt voor de antwoorden. Dat worden serieuse draadjes als je 150 A aanhoud. Ik hou het maar op een paar lange startkabels voor het geval ik hulp bij het starten nodig heb. Kan ik ook nog andere mensen mee van dienst zijn.
Dankzij de link ben ik gerustgesteld. Standaard, dus wanneer je de starthulp niet activeerd, worden de accus direct ontkoppeld wanneer de spanning onder de 11V daalt. Bij starten zit je daar al snel op. Daarnaast heeft het relais zelf ook een warmte beveiling.
groetjes Rolf
Dankzij de link ben ik gerustgesteld. Standaard, dus wanneer je de starthulp niet activeerd, worden de accus direct ontkoppeld wanneer de spanning onder de 11V daalt. Bij starten zit je daar al snel op. Daarnaast heeft het relais zelf ook een warmte beveiling.
groetjes Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Cyrix relais
Accu's worden ook (met vertraging) ontkoppeld als de koppelspanning onder bepaalde waarden komt. Dus met kapotte dynamo die niet voldoende laad kan de cyrix niet werken.
Bij een laadspanning van 13V tot 13,2V duurt het 10 minuten voordat er een verbinding gemaakt wordt. Onder de 13V gebeurt er niks.
Ontkoppelen gebeurt ook volgens bepaalde hoogte spanning. Enkel boven de 12,8V blijft de cyrix gesloten en de accu's parallel staan met als beveiliging boven de 16V terug ontkoppelen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: Cyrix relais
Dacht ergens gezien te hebben dat het syrix-relais het niet fijn vind als de h-h accu als starthulp word gebruikt .RoonT3 schreef: ↑03 apr 2022 11:55 Ik heb totaal geen probleem met de cyrix tussen mijn 100A startaccu en 180A tractieaccu voor de omvormer. Ik gebruik enkel de starthulpfunctie niet, deze moet ik onder de motorkap dan manueel activeren als dat nodig zou zijn. De accu's zijn dus niet automatisch gekoppeld!
Kan het verhaal even niet weer vinden , dat was toen wel de reden om starthulpfunctie niet aan te sluiten .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Re: Cyrix relais
Mss overbodig om te melden;
Mijn vraag is beantwoord, en had te maken met een hele specifieke situatie: Je staat op de camping aan de stroom; Je lader laadt dan automatisch 2 accu's en je wilt, terwijl je gewoon blijft staan, je busmaten je custommate sportuitlaat op je 1.6d laten horen brullen en je start hem dus , terwijl je wel aan de lader blijft staan. Ik was bang dat in die situatie zonder dat je het wilt de hh accu+bedrading zou worden belast. Maar omdat het relais direct ontkoppelt onder de 11V ben ik gerustgesteld.
Groetjes Rolf
Mijn vraag is beantwoord, en had te maken met een hele specifieke situatie: Je staat op de camping aan de stroom; Je lader laadt dan automatisch 2 accu's en je wilt, terwijl je gewoon blijft staan, je busmaten je custommate sportuitlaat op je 1.6d laten horen brullen en je start hem dus , terwijl je wel aan de lader blijft staan. Ik was bang dat in die situatie zonder dat je het wilt de hh accu+bedrading zou worden belast. Maar omdat het relais direct ontkoppelt onder de 11V ben ik gerustgesteld.
Groetjes Rolf
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2741
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Cyrix relais
ROFL
Ik snap dat ik geen busmaten had...... mijn uitlaat werd niet gewaardeerd om 6 uur smorgens als ik de camping af reed voor vroege vogels. Aan de andere kant moest ik wel altijd in het plezier delen van busmaten die na 22 uur nog onder genot van overvloed aan genuttigde genoegen hun bussie nog moesten laten horen, motor, uitlaat, geluidinstallatie en wat al niet meer.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik