olie lekkage.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

olie lekkage.

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

hallo,
ik ben momenteel bezig iemand te helpen die met olie lekkage problemen van haar CT LBX vanuit spanje op de terugreis is naar nederland.
in spanje had ze problemen met haar gasinstallatie, daarvoor moest de uitlaat er onderuit.
in eerste instantie leek het er op dat 3 van de 4 klepstoterbuisjes lekten. er was ook een foto waar duidelijk leksporen te zien waren. was ook best een serieuze lekkage, +/- 1 ltr elke 100km.
ik zou dus gaan zien of ik dat weer dicht kon krijgen. vanmiddag eerst de standaard ruzie met boutjes die niet los wilden, vervolgens een kleppendeksel dat zo grondig vastgelijmd zat dat het wel gelast leek.
maar toen had ik toch dat kleppendeksel eraf en zag als eerste een raar uitsteeksel.
dat rare uitsteeksel zat los, en toen ik het eruit trok bleek het 1 van de cilinderkop tapeinden te zijn. de moer lag ernaast, de ring die er bij zou moeten horen was niet te vinden. tapeind is duidelijk afgebroken en de schroefdraad zit waarschijnlijk nog in het blok.
het is het voorste tapeind, in de rijrichting, nr.5 in de aantrekvolgorde.
ik denk dat dit ook voldoende de olielekkage verklaart. de olie loopt langs het tapeind, word door de koellucht meegenomen, tegen de klepstoterbuisjes aan geslingerd en zakt daarlangs tegen het blok.
denk ik dus, als iemand denkt dat mijn redenering fout is hoor ik dat graag.
ik vraag me nu af of dit veroorzaakt kan zijn door het werken aan de uitlaat. de lekkage is in elk geval daarna begonnen.
en ik vraag me vooral af of het kwaad kan hiermee door te rijden?
het is maar 1 van de 8 natuurlijk. en ze heeft al +/- 1200km ermee gereden zo.
en bij een LBX kan het, denk ik, niet zo veel kwaad als de koppakking (ja,ja, die is er niet) een beetje lekt.
ik zie mezelf niet hier voor de deur die motor uitbouwen om te proberen dat afgebroken stuk tapeind uit het carter te krijgen.
dus, moet ik adviseren om die bus af te laten slepen, of durf ik aan te raden door te rijden en het in nederland echt op te lossen?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door Kire »

Ik ken alleen luchtgekoelde Deutz dieselmotoren en als daar een kop lekt (zelfs met 4 kopbouten in takt) dan brand dit in in de cilinderkop en dan moet dat vlak gefreesd worden om het weer dicht te krijgen (ook geen koppakking, aluminium op staal).
Ik nam geen risico op gevolgschade en zou de bus naar huis laten transporteren, in plaats van naar huis rijden.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door Coen »

Ik ben bang dat transport duurder is dan reparatie thuis.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door RoonT3 »

(Van)Life sucks met momenten. Je bent geen garagist Meus, helaas maar dan is het soms zo dat je niet kan helpen. Ik zou er vooral afblijven vanwege het risico dat je zelf nog aansprakelijk gesteld wordt voor (vervolg)schade. Niet alle risico's van het leven kan je afdekken of verwachten dat het voor je opgelost wordt. Je verlies moet je dan nemen als je een ouwe bus wil rijden. Ik zou sowieso repatriëring adviseren.

Causaal verband tussen LPG/Uitlaat/Lekkage/gebroken bout zie ik niet zo. Ik vraag mij dan af wat er aan problemen met LPG vooraf is gegaan. Motortje kan gewoon door verkeerd gebruik/afstelling/belasting al eerder om zeep geholpen zijn. Dat zie je bij veel problemen, er was vaak al een waarschuwing aan vooraf gegaan waar men niet de juiste aandacht aan geschonken heeft. Doorrijden bv na motorstoring, bijgeluiden etc. want we willen naar huis, hebben de tijd niet om het nu uit te zoeken, geen geld om het juiste te repareren of repatriëren, we weten niet waar we moeten zijn voor juiste advies/reparatie, kunnen ons niet verstaanbaar maken, vertrouwen de boel niet etc...en gokken dat we het wel halen.... been there and done that......
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door René Vis »

dat gat in de cilinderkop van de draadstang olie dicht maken , de ring opzoeken ,en rustig terug rijden , als de verzekering op afslepen niet lukt
Rene
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door RVB »

Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen. Belangrijkste is denk ik wat zij wil. Wil ze het er op wagen of juist niet. Welke ANWB pechhulp ze heeft. Mss lokale garage? Kan die ingrerp allleen met de motor uitgebouwd vroeg ik mij af?

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: olie lekkage.

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

RVB schreef: 09 apr 2022 22:07 Kan die ingrerp allleen met de motor uitgebouwd vroeg ik mij af?

Groetjes Rolf
in elk geval moet de cilinder aan die kant eraf, dus ook alles wat daaraan vast zit. lijkt me eenvoudiger als de motor er uit is.
dat gat krijg ik wel dicht, maar ik maak me er wat zorgen over dat ik die ring niet kan vinden.
maar ik maak me geen zorgen dat ik ergens voor aansprakelijk gesteld wordt.
ze krijgt van mij de feiten, en de keus is aan haar.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Plaats reactie