Onderste fuseekogel verwijderen

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Swinnus »

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het renoveren van de voorwielophanging van onze bus. Daarbij wil ik ook alle fusee/stuurkogels vervangen.
Ik heb er al heel wat over gelezen en over op youtube gezien. Ik weet dat het verwijderen de onderste fuseekogel een rotklus is/kan zijn.
Dat is bij mij ook het geval. Ik ben met mijn spindels bij iemand geweest met een professionele werkplaats pers, maar het is vrij onmogelijk om de fuseekogel eruit te persen zonder een of andere speciale bus/tool (zoals het VW 3051 persstuk). Het lukte niet om met losse ringen op een veilige manier de afstand te creëren om de fuseekogel eruit te persen. Daarna hebben we geprobeerd om de kogel eruit te slaan met een hamer en een drijver, zoals je ook nogal wat mensen ziet doen. Maar de kogel gaf geen krimp, zelfs niet na het verhitten van de spindel en de kogel.

Ik ben nu dus opzoek naar een mogelijkheid om de kogels eruit te krijgen. Ik zie zelf nog maar twee mogelijkheden. Als ik een VW 3051 perstuk zou kunnen vinden of iets dergelijks huisgemaakt wat er op lijkt zou ik ze er wellicht toch nog uit kunnen laten persen. Of ik zou het kunnen proberen op de manier zoals beschreven is in deze post https://www.bus-forum.nl/viewtopic.php? ... en#p101430.

Mijn vragen: hebben jullie nog ideeën? Is er iemand die een VW 3051 perstuk of iets dergelijks beschikbaar heeft dat ik zou kunnen lenen/overnemen. Heeft iemand ervaring met de methode van het verwijderen zoals beschreven in de post? Ik zie deze optie nu eigenlijk nog als een laatste redmiddel.

Groeten,

Aswin
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
rooibus
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 437
Lid geworden op: 23 aug 2007 16:22
Locatie: Haarlem

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door rooibus »

Ik ben ooit met m'n spindels naar een VW-garage gegaan waar ze het juiste stuk gereedschap hadden; de kogels werden er zelfs voor niets uitgeperst.
Groeten,
Willem

VW T3 California 1989 2.1 DJ op LPG
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Brute kracht in combinatie met goed schoonmaken en in kruipolie zetten was bij mij uiteindelijk de truc, maar onvoorstelbaar hoe vast het kan zitten. Ook roodstoken middels een las werkte bij mij niet. Ik had er een hard hoofd in, maar de werkplaatspers (20T) kreeg hem uiteindelijk los. Het was wel zoeken/bijslijpen van goede passtukken. Als je een VW 3051 of vergelijkbaar weet te bemachtigen, moet het goedkomen. Met een haakse slijpmachine aan de slag is ook een delicate klus bij je fusees.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door RoonT3 »

https://beakerbus.nl/2008/fusee-ontmantelen/

Is gewoon hard werken. Maar er zijn wegen te gaan.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Swinnus »

Die had ik ook al gezien, maar op die manier de hele spindel onder druk zetten lijkt me ook niet het beste voor de spindel, of wel?
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Soms moet je wat. Ik zal Leo niet tegenspreken, maar ik zou de enorme kracht ook niet op de gehele fusees zetten. Een passend passtuk opsnorren of zelf maken is voor alles de meest veilige en kansrijke methode. Maar goed, er zijn talloze redenen om wat anders te proberen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door René »

Er is nog een trucje welke je kunt proberen bij een uitgebouwde fuseestuk. De borgring aan de onderkant verwijderen en precies in die groef met een 1mm slijpschijf de onderkant van de kogel eraf slijpen daar waar je er bij kan komen zonder de fusee zelf te beschadigen. Waar je er niet bij komt kan een smalle heel scherpe beitel je verder helpen. Dan kogel eruit meppen en de achtergebleven stalen ring met een ijzerzaag doorzagen zodat de spanning daar af is.
Zelf nooit geprobeerd op deze manier maar maar toen ik dit hoorde begreep ik wel de logica er van :)

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door rick »

Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door rick »

Dit geeft ook een overzicht.

Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Swinnus »

Ze zijn eruit! Met dank aan Waldo van VW Bus Brothers en een grotere hamer en meer geweld, was het zo gepiept. Gelukkig maar. En toen moesten de vastgeroeste schroeven van remschijf spatplaten er nog uit, maar met behulp van mijn buurman en zijn slagschroevendraaien is dat ook gelukt. :D
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Ewout »

[[thumpsup]]
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Mooi zo! [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door RVB »

Aswin. Welke methode gebruikte hij... Heeft hij die rand er af geslepen.. of juist niet. (ik sta een dezer dagen ook deze klus te wachten namelijk)

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Swinnus »

Nee, geen geslijp. Wat ik al zei: een grote hamer/moker en de fusee op een bankschroef en dan een aantal keer flink uithalen (en raak slaan :wink:). Wat natuurlijk hielp is dat hij dit vaker heeft gedaan. Succes met die van jou.
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door RVB »

Swinnus schreef: 18 apr 2022 08:16 Nee, geen geslijp. Wat ik al zei: een grote hamer/moker en de fusee op een bankschroef en dan een aantal keer flink uithalen (en raak slaan :wink:). Wat natuurlijk hielp is dat hij dit vaker heeft gedaan. Succes met die van jou.
Dank je

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Onderste fuseekogel verwijderen

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik heb die van mij toen helemaal aan poeier gemept. Mogelijk dat dit bij het uiteindelijke uitpersen nog meer kracht vroeg. De andere fusee kostte namelijk geen enkele moeite om eruit te persen. Vele methodes, als het resultaat er uiteindelijk maar is...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie