Gisteren op verjaarsvisite geweest en toen ik terug kwam bij de bus was de rechter achterband plat.
Dat heb ik, in de 12 jaar dat ik de bus heb, nog niet mee gemaakt. Eerst de Wegenwacht gebeld, maar die zouden op z'n vroegst over een uur kunnen komen. Boordgereedschap (waaronder de krik) gepakt. Eerst de wielmoeren, met de standaard wielmoersleutel, los gemarteld. Door er op te gaan staan kraakten ze los.
Eerst de band bekeken, maar er zat nergens iets van een spijkertje o.i.d. dus met het wiel naar een tankstation om het op te pompen en daar bleek dat het ventiel niet deugde, ik drukte het zo iets de velg in.
Vervolgens het reservewiel gepakt, maar die was niet op spanning. Dan maar wachten op de Wegenwacht. Inmiddels kwam net een buurman thuis en die had een klein compressortje in zijn kofferbak waarmee het reservewiel opgepompt werd.
Net klaar, komt de Wegenwacht aanrijden. Die monteur beaamde dat het ventiel niet goed was en heeft het reservewiel gemonteerd en op de juiste spanning gebracht. Vervolgens naar huis gereden.
Eenmaal thuis het ventiel maar uit de velg gesneden, was toch niet goed.
En overlangs het rubber doorgesneden. Dit kon ik zo openvouwen, alleen bovenaan net onder het ventieldopje zat het nog een beetje vast aan het koperen buisje.
Op internet wat gezocht naar ventielen. Die 'standaard' rubberen ventielen kunnen maximaal 4,5 bar hebben (volgens opgave van een fabrikant).
Maar blijkbaar geen 12 jaar lang een druk van 3,5 bar. Toen ik de bus kocht zaten er (zo goed als) nieuwe banden onder en die heb ik af en toe alleen op spanning gebracht.
Ik ga nu een ander type ventiel monteren, geschikt voor een hogere druk (onder mijn grote aanhanger heb ik Trelleborg bandjes op 5,5 bar met 'hoge druk' ventielen en dit al 20 jaar zonder problemen).
Tijdens een snelwegrit kan de bandendruk nog oplopen, doordat ze warm worden.
Nog een geluk dat dit niet gebeurt is tijdens onze vakantie (Zuid Duitsland/Zwitserland) twee weken geleden.
Groet,
Erik.
Lekke band?
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Lekke band?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Lekke band?
Deze ventielen kunnen ook kapot... had ze op de mangels maar in het bos afgebroken op dikke tak die in de velgrand draaide.
12 jaar is te lang voor een band en ventiel op je bus. Daar ben ik ook al achter.
Ik gebruik tegenwoordig gewone rubber intrek hogedruk ventielen tot 5.5 bar. Flexibel genoeg om niet gelijk te breken bij rijden in het veld.
Banden en ventielen controleer ik geregeld op bandendruk en dan ook op slijtage schade en lekkage. Ff tegen ventiel drukken en je weet gauw genoeg of het daar lekt.
12 jaar is te lang voor een band en ventiel op je bus. Daar ben ik ook al achter.
Ik gebruik tegenwoordig gewone rubber intrek hogedruk ventielen tot 5.5 bar. Flexibel genoeg om niet gelijk te breken bij rijden in het veld.
Banden en ventielen controleer ik geregeld op bandendruk en dan ook op slijtage schade en lekkage. Ff tegen ventiel drukken en je weet gauw genoeg of het daar lekt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Lekke band?
Nu rij ik met de bus amper 'in het veld', (met de Land Rover(s) vaker), dus afbreken door een dikke tak zal vermoedelijk niet zo snel gebeuren. En bij de Land Rovers rij ik hooguit op 2,5 bar druk. Maar die wielen zijn veel groter dus dat hoeft ook niet zo hard opgepompt.
Die hogere druk intrek ventielen heb ik ook wel gezien, maar ook daar zit het rubber gevulkaniseerd aan metaal.
Ik heb al ruim een jaar nieuwe banden liggen voor de bus, maar nog niet gemonteerd. Dus ik kan nu alles in één keer goed aanpakken.
Ja, ik vond 10 jaar met een stel banden eigenlijk ook wel lang genoeg, ze zijn nog lang niet versleten en verder ook niet slecht (geen haarscheurtjes of zo).
Groet,
Erik.
p.s. ik had onder een Land Rover M+S banden die langzaam leeg liepen, maar daar zaten haarscheurtjes binnenin de tubeless band.
Die hogere druk intrek ventielen heb ik ook wel gezien, maar ook daar zit het rubber gevulkaniseerd aan metaal.
Ik heb al ruim een jaar nieuwe banden liggen voor de bus, maar nog niet gemonteerd. Dus ik kan nu alles in één keer goed aanpakken.
Ja, ik vond 10 jaar met een stel banden eigenlijk ook wel lang genoeg, ze zijn nog lang niet versleten en verder ook niet slecht (geen haarscheurtjes of zo).
Groet,
Erik.
p.s. ik had onder een Land Rover M+S banden die langzaam leeg liepen, maar daar zaten haarscheurtjes binnenin de tubeless band.
-
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 3038
- Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
- Locatie: Begijnendijk, België
Re: Lekke band?
Hier doet de bandenman dat...
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<