AGM accu in de bus, kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
rkoffrie
Weet waar de oliepeilstok zit

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Later heb ik het grijze randje (grondverf) nog wit gemaakt...
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
anco
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Robert,

Mooi om te zien.
Kun je nog iets meer vertellen over je zonnepaneel?
Waar heb je het aangeschaft, welk materiaal en bijkomend materiaal precies?
Hoe is je paneel bevestigd?
Wat is je investering plus minus?
Waar en hoe sluit je het paneel aan? Op de huishoudaccu?
Kun je de accu niet overladen?
Hoe heb je kabels doorgevoerd naar binnen?
Heb je een aanlegschema oid.? Of wordt dat bijgeleverd?
Heb je er goede ervaringen mee?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
rkoffrie

Zonnepaneel had ik op Marktplaats gekocht van iemand die een partij uit China had laten komen. Een regelaar zat daar ook bij. Regelaar is b.v. hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... Redirect=y

Paneel; deze lijkt er op: https://www.amazon.nl/Zonnepaneel-Laadr ... 59301&th=1

Samen was het 125 euro als ik mij goed herinner.
Werkt prima. Overdag kan de koelkast er goed op draaien en zit de accu vol op het einde van de dag.
Ik heb maar één accu: de start accu. Daar zit de regelaar dus mee verbonden.
Het is mogelijk om verbruiker op een uitgang van de regelaar te zetten die afschakelt als de spanning te laag zou worden.
Schema zit bij de regelaar.

Accu wordt niet overladen, want dat is de functie van de regelaar :-)

Paneel ligt op mijn pop-up dakje. van het dakje naar de auto gebruik ik een spiraalkabel (zoals van een aangangerkabel). Ik heb er wel een veer aangemaakt om de spiraalkabel te geleiden als ik het dakje inklap. Eigenlijk heel simpel allemaal.

O ja: bevestiging op dakje (van glasvezelversterkt kunststof) met epoxy lijm. Ik meen deze: https://www.polyesterpaintshop.nl/poly- ... 0-1kg.html. Zal ik nog even controleren...

Dus voor ongeveer de prijs van 2 loodaccu's (of één lithium accu) heb je een duurzamere en lichtere oplossing.
Groeten Robert

anco
Heeft het instructie boekje gevonden

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt Robert voor je beschrijving, daar ben ik blij mee, net als met de voorgaande reacties. Het is mooi dat de mogelijkheden zich zo uitbreiden.
Je hebt een mooie oplossing.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door hylkeanne »

rkoffrie schreef: 24 mei 2022 10:41 Dan is een goede start-batterij voldoende om off-grid te camperen :-)
Startaccu mag met maximaal 20 procent ontladen worden. Daar heb je dus helemaal niets aan. Die dingen kosten klauwen met geld. Ze zijn bedoeld om kortstondig veel stroom te leveren, niet om langdurig een klein beetje.

https://www.accuweb.nl/service/accu-wee ... onderhoud/

Mijn premium startaccu kost 150 euro voor 74Ah en is geschikt voor start-stop gebruik. Als je 20 procent mag ontladen houd je minder dan 15Ah netto over. Dat is 180wattuur.

Als zo weinig stroom genoeg is, betaal dan een klein beetje meer voor LiFePO4: https://www.bootman.nl/aq-lith-12v-20ah-lifepo4-accu

Die bende uit China gaat vroegtijdig kapot en is alles behalve duurzaam. Dat mensen die rotzooi met hun vervuilende stookolie nog steeds naar het westen verschepen terwijl we nu toch beter zouden moeten weten, daar vind ik iets van.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

rkoffrie schreef: 25 mei 2022 10:06 Zonnepaneel had ik op Marktplaats gekocht van iemand die een partij uit China had laten komen. Een regelaar zat daar ook bij. Regelaar is b.v. hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... Redirect=y
Dat is een PWM lader. Dat is het allerlaatste wat je wil. Die dingen zijn niet efficiënt omdat het voltage van de accu en het zonnepaneel hetzelfde moet zijn. Je kan beter een zonnepaneel met een hoger voltage kopen en een MPPT lader. Dat heb je binnen een jaar terugverdiend.

Hylke
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

rkoffrie schreef: 25 mei 2022 10:06 Paneel; deze lijkt er op: https://www.amazon.nl/Zonnepaneel-Laadr ... 59301&th=1
Maximale stroom 5.5 ampère staat er. Met een PWM lader geldt dat het voltage van de accu bepalend is. Hoe leger de accu, hoe minder vermogen van het zonnepaneel. Stel je accu zit op 12 volt dan is dat: voltage (12) x 5.5 (ampère) = 66 watt. Met zo'n goedkope lader ga je dus nooit het maximale vermogen van het zonnepaneel halen.

Hylke
RVB
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RVB »

anco schreef: 25 mei 2022 10:19 Bedankt Robert voor je beschrijving, daar ben ik blij mee, net als met de voorgaande reacties. Het is mooi dat de mogelijkheden zich zo uitbreiden.
Je hebt een mooie oplossing.

Mvg., Anco
Ik vind dat een mooie afsluiter van dit topic. Ik op mijn beurt ben blij dat de bijdragen hier je voldoende richting geven om je probleem op te lossen. En dat het er op lijkt dat het niet al te ingrijpend hoeft te zijn als je met je huidige hh-accu 11 jaar deed en je energieconsumptie niet is veranderd.

Groetjes Rolf
rkoffrie

Ik heb e.e.a. nog even nagekeken. Mijn referentie naar de lijm klopt.
Mijn referentie naar de lader klopt NIET. Zie foto voor wat ik wel heb...

Ik heb dus wel een MPPT lader. De opmerking van Hylke triggerde mij even :???:
Komt inderdaad uit China, maar dat geldt ook voor duurdere spullen (ja, ook een Iphone komt uit China).
Zou ook graag zien dat we in Europa meer zouden produceren, maar dat los je alleen op door een betere prijs-kwaliteit te bieden dan anderen. China wordt wel duurder, maar de kwaliteit is ook omhoog gegaan. Hier zijn we het produceren verleerd en zullen dus een inhaalslag moeten maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

rkoffrie

Groeten Robert

rkoffrie

en ik heb een AGM start accu (is beter bestand tegen diep(er) ontladen.
Groeten Robert

hylkeanne
Wandelende vraagbaak

RVB schreef: 26 mei 2022 08:37 En dat het er op lijkt dat het niet al te ingrijpend hoeft te zijn als je met je huidige hh-accu 11 jaar deed en je energieconsumptie niet is veranderd.
Topic-starter zoekt toch uitdrukkelijk een accu die meer stroom kan leveren.
anco schreef: 19 mei 2022 22:26 Daarom zoek ik accu's die beter tegen ontlading kunnen en misschien ook langer stroom leveren dan de huidige.
Ik zie hier een stroomverbruik van 6 watt bij een koelkastventilator: https://www.brunner.it/nl/elektrische-p ... 58146.html

Dat is meer dan 400 wattuur bij 3 dagen (35Ah). Dan heb je een 70Ah AGM nodig. Dan kan je uitsluitend je koelkast-ventilator laten draaien. Een AGM heeft een veel kortere levensduur bij heel langzaam ontladen. Na het ontladen, moet je ook snel de accu weer volladen. LiFePO4 kan je langere tijd gebruiken, ook als deze niet volledig is geladen. Geldt eveneens voor hoge temperaturen, dat vindt een AGM niet leuk en kost levensduur.

Een AGM voor langere tijd gebruiken kan alleen wanneer deze met een geschikte acculader geladen wordt. Met een standaard dynamo zal een AGM vroegtijdig kapot gaan. Zie: https://www.victronenergy.nl/upload/doc ... ies-NL.pdf

Ik heb ook mijn koelkast op de accu, gebruikt 200 wattuur per dag (24 uur). Dat is dan inclusief koelen met een compressor, dus geen gas erbij. Gecombineerd met een zonnepaneel is dat veel goedkoper dan gas. Ik zie nu prijzen van 35 cent per 100 gram gas. Mijn oude koelkast verbruikte bijna 300 gram per dag. Dat is dus ruim een euro. Voor mijn zonnepaneel (made in USA) betaalde ik 100 euro. Dat is snel terugverdiend. Scheelt ook een hoop in gewicht, de gasfles blijft tegenwoordig thuis.

Hylke
sake
Kan een VW bus herkennen

Ongelezen bericht door sake »

rkoffrie schreef: 26 mei 2022 15:29 is hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050034 ... 4333%21sea
Dank voor de tip! Heb je degene gekozen met het kleinste laadvermogen (30A)?

<edit> hmm, misschien toch maar even checken of het geen PWM is :)
https://www.youtube.com/watch?v=TIAIr8fkYX4
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Dat er nog mensen zijn die denken dat je voor een paar cent goede apparatuur koopt. Het is natuurlijk gewoon brol. Maar laten we vooral ons geld vrijwillig afstaan aan zo'n prachtige autocratische dictatuur c.q. communistisch schorriemorrie.

Hylke
RoonT3
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Helaas is het ook zo dat 'kwaliteits' electronica en andere massaproductie uit die hoek komt. Dat is ondertussen ook gewoon 'eerste levensbehoefte' geworden..... Goedkoop-duurkoop en jezelf laten belazeren is van alle tijden en komt op elke plaats voor. Dat heeft meer te maken met de persoon dan het product. Straks nieuwe afbrandbusjes met el-cheapo electronica in plaats van benzineslangen, lekkages en oververhitting.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
hylkeanne
Wandelende vraagbaak

Wel een groot verschil tussen made in China en designed in China. Ik zou ook liever zien dat mijn iPhone elders gemaakt wordt. Maar voor bijna alle electronica geldt dat je prima made in de US / EU kan shoppen. Betaal je iets meer, gaat langer mee, duurzamer, en is veiliger.

Kennelijk zien we niet in dat we met onze aankopen in China een van de grootste, gevaarlijkste en vijandige landen ter wereld financieren. Niet vergeten, dat ze nog steeds niet de oorlog van Poetin hebben veroordeeld.

Hylke
Plaats reactie