AGM accu in de bus, kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

anco schreef: 25 mei 2022 10:19 Bedankt Robert voor je beschrijving, daar ben ik blij mee, net als met de voorgaande reacties. Het is mooi dat de mogelijkheden zich zo uitbreiden.
Je hebt een mooie oplossing.

Mvg., Anco
Ik vind dat een mooie afsluiter van dit topic. Ik op mijn beurt ben blij dat de bijdragen hier je voldoende richting geven om je probleem op te lossen. En dat het er op lijkt dat het niet al te ingrijpend hoeft te zijn als je met je huidige hh-accu 11 jaar deed en je energieconsumptie niet is veranderd.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Ik heb e.e.a. nog even nagekeken. Mijn referentie naar de lijm klopt.
Mijn referentie naar de lader klopt NIET. Zie foto voor wat ik wel heb...

Ik heb dus wel een MPPT lader. De opmerking van Hylke triggerde mij even :???:
Komt inderdaad uit China, maar dat geldt ook voor duurdere spullen (ja, ook een Iphone komt uit China).
Zou ook graag zien dat we in Europa meer zouden produceren, maar dat los je alleen op door een betere prijs-kwaliteit te bieden dan anderen. China wordt wel duurder, maar de kwaliteit is ook omhoog gegaan. Hier zijn we het produceren verleerd en zullen dus een inhaalslag moeten maken...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

en ik heb een AGM start accu (is beter bestand tegen diep(er) ontladen.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

rkoffrie schreef: 26 mei 2022 15:29 is hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050034 ... 4333%21sea
Dank voor de tip! Heb je degene gekozen met het kleinste laadvermogen (30A)?

<edit> hmm, misschien toch maar even checken of het geen PWM is :)
https://www.youtube.com/watch?v=TIAIr8fkYX4
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Helaas is het ook zo dat 'kwaliteits' electronica en andere massaproductie uit die hoek komt. Dat is ondertussen ook gewoon 'eerste levensbehoefte' geworden..... Goedkoop-duurkoop en jezelf laten belazeren is van alle tijden en komt op elke plaats voor. Dat heeft meer te maken met de persoon dan het product. Straks nieuwe afbrandbusjes met el-cheapo electronica in plaats van benzineslangen, lekkages en oververhitting.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
TinusT389
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 06 apr 2020 03:40

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door TinusT389 »

Opzich wel grappig dat het China wordt veroordeeld dat ze slechte kwaliteit leveren en je er een dictatuur meer sponsord, maar wel een Iphone in bezit heeft. Om het verder maar niet over spionage te hebben..

Ontopic, Een Lipo accu is misschien per laadcyclus goedkoper maar de aanschafwaarde is behoorlijk prijzig. Mijn 120AH AGM houdt het met gemak 3 dagen vol. en een 3e van de prijs.
Ik heb een kleine compressor koelbox en op wat LED lampen en USB lader na geen verbruikers maar ook zeker geen zonnepaneel.

Ik raad daarom ook een AGM accu aan, werkt prima!

Tinus
Gegroet Martijn!
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Na lang overwegen (mijn hh accu is aan vervanging toe) besloten om toch nog maar voor een standaard lood accu te gaan. En wel het maximaal haalbare wat achter de stoel past, 74ah dus. In combinatie met een nog aan te sluiten 100w zonnepaneel en mppt lader hoop ik alles te kunnen voeden voor tenminste enkele dagen. Gaat dan om een compressorkoelkast, waterpomp en telefoons laden.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

hylkeanne schreef: 06 aug 2022 12:58 Een startaccu verder dan 20 procent ontladen (lager dan 80%) is gewoon vragen om problemen. Die dingen gaan allemaal kapot.
Weet niet of dit een reactie op mijn post is maar ik ga dus voor een deep cycle lood accu, die kun je prima helemaal ontladen.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Ja zijn zeker mooie accu's. Maar vergeet niet de kosten die gemaakt moeten worden voor het eventueel aanpassen van dynamo en (walstroom)laders.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Wat voor omvormer heb je dan nodig?

Zoiets toch behoorlijk aan de prijs.

https://www.bluepowershop.nl/victron-om ... iding.html

Je refereert hierboven naar een 30Ah lithium accu á €150. Kan je mij overtuigen deze te kiezen boven een 74ah deepcycle lood accu (die dus helemaal ontladen kan worden) voor pak m beet €100?
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

sake schreef: 09 aug 2022 23:02 Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.
Ik weet dat westfalia t4 busjes uitgerust waren met een compressorkoelbox en een 140ah gelaccu of een AGM. Zij zijn in staat om een dag of 4 a 5 los van de stroom te staan. Een gok maken met een accu met een capaciteit die veel lager is en waarbij het ontladingsniveau ook lager is lijkt mij vragen om problemen.

Koop gewoon een groot geval. AGM bvk(gel is vaak kwetsbaar, lithium is duur) , en plaats hem elders in de bus. Of stel minder hoge eisen aan de duur van je verblijf op 1 plek zonder stroom of aan een koude koelkast.

Nu weet ik niet wat het verbruik van die koelkast is...maar als je je accu intensief gaat gebruiken, dan is even wat rekenwerk verrichten welverstandig. Accus kunnen snel verouderen wanneer je te veel van ze vraagt. En bij veroudering neemt de capaciteit af, en worden ze dus nog meer beslast...

Groetjes, Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Koelkast draait prima op gas toch. Kost 7 gr gas per uur meen ik.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Coen schreef: 14 aug 2022 14:59 Koelkast draait prima op gas toch.
Een kennis met een dure Carthago camper vond dat zijn koelkast het op gas minder goed deed dan op 12V of 220V.
Dus gas gebruikt hij alleen om te koken.

Groet,

Erik.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door krisg »

dan kan uw kennis z'n koelkast beter eens nakijken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie