AGM accu in de bus, kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
TinusT389
Komt net kijken
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 apr 2020 03:40

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door TinusT389 »

Opzich wel grappig dat het China wordt veroordeeld dat ze slechte kwaliteit leveren en je er een dictatuur meer sponsord, maar wel een Iphone in bezit heeft. Om het verder maar niet over spionage te hebben..

Ontopic, Een Lipo accu is misschien per laadcyclus goedkoper maar de aanschafwaarde is behoorlijk prijzig. Mijn 120AH AGM houdt het met gemak 3 dagen vol. en een 3e van de prijs.
Ik heb een kleine compressor koelbox en op wat LED lampen en USB lader na geen verbruikers maar ook zeker geen zonnepaneel.

Ik raad daarom ook een AGM accu aan, werkt prima!

Tinus
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Na lang overwegen (mijn hh accu is aan vervanging toe) besloten om toch nog maar voor een standaard lood accu te gaan. En wel het maximaal haalbare wat achter de stoel past, 74ah dus. In combinatie met een nog aan te sluiten 100w zonnepaneel en mppt lader hoop ik alles te kunnen voeden voor tenminste enkele dagen. Gaat dan om een compressorkoelkast, waterpomp en telefoons laden.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Een iPhone is niet Chinees. De chips van Apple worden gemaakt door Taiwan. China vindt dat het van China is. Taiwan denkt daar anders over ;). De fabriek staat idd wel in China.

Een startaccu verder dan 20 procent ontladen (lager dan 80%) is gewoon vragen om problemen. Die dingen gaan allemaal kapot.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

TinusT389 schreef: 06 aug 2022 07:58 Mijn 120AH AGM houdt het met gemak 3 dagen vol. en een 3e van de prijs.
Wil je enige tijd met een AGM kunnen doen, moet je niet verder gaan dan 50 procent ontladen. Dus 60ah bruikbare capaciteit. Als ik Google op 120ah AGM zie ik prijzen die overeenkomen met een lifepo4 accu met gelijke bruikbare capaciteit. AGM is dus nooit goedkoper, links of rechtsom.

Hylke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

hylkeanne schreef: 06 aug 2022 12:58 Een startaccu verder dan 20 procent ontladen (lager dan 80%) is gewoon vragen om problemen. Die dingen gaan allemaal kapot.
Weet niet of dit een reactie op mijn post is maar ik ga dus voor een deep cycle lood accu, die kun je prima helemaal ontladen.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

sake schreef: 06 aug 2022 10:09 standaard lood accu
Dan heb ik dit verkeerd gelezen. Echter, dan kocht ik toch echt een lifepo4.

Als het niet al te veel moet kosten: https://www.amazon.nl/ECO-WORTHY-oplaad ... B08XW9871V
Ook interessant: https://batteryempire.nl/lifepo4-accu-s ... dyEALw_wcB

Oké hij past niet onder de stoel, maar hij is zo compact dat daar makkelijk een plekje voor te vinden is. Mijn startaccu betaalde ik twee jaar geleden 150 euro voor. Zo een die geschikt is voor start-stop systemen. Voor dat geld (een klein beetje meer) heb je gewoon al een lifepo4 die prima geschikt is. Je kan ze later altijd uitbreiden om de capaciteit te vergroten.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Ja zijn zeker mooie accu's. Maar vergeet niet de kosten die gemaakt moeten worden voor het eventueel aanpassen van dynamo en (walstroom)laders.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Er hoeft niks aangepast te worden. Je hebt alleen een dc-dc omvormer nodig. Je hebt dat binnen een jaar terugverdiend.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Wat voor omvormer heb je dan nodig?

Zoiets toch behoorlijk aan de prijs.

https://www.bluepowershop.nl/victron-om ... iding.html

Je refereert hierboven naar een 30Ah lithium accu á €150. Kan je mij overtuigen deze te kiezen boven een 74ah deepcycle lood accu (die dus helemaal ontladen kan worden) voor pak m beet €100?
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Een AGM kan je niet zo maar laden met je dynamo. Sowieso niet met een standaard scheidingsrelais: als je startaccu vol is zal het oneindig duren voor je tweede accu vol is. Je hebt bij AGM een hoger voltage nodig, oplopend tot 15 volt. De dynamo kan niet én 15 volt voor je tweede accu leveren en een lager voltage voor je volle startaccu. Met een startaccu en een AGM heb je dus al twee verschillende voltages nodig en dus ontkom je niet aan een DC-DC omvormer/lader. Er bestaat ook een scheidingsrelais die beide accu's apart oplaadt maar dan moet je dynamo wel in staat zijn 15 volt te leveren, en dan wordt de startaccu niet geladen op het moment dat je tweede accu geladen wordt. Dat schiet niet op.

Daarnaast zou het de levensduur helemaal niet ten goede komen, van beide accu's. Een scheidingsrelais werkt alleen met identieke accu's. Een DC-DC lader past de laadspanning aan, en stopt met bulkladen vanaf 80 procent lading.

Victron is een mooi (Nederlands) merk maar wel wat prijzig. Alternatief: https://www.amazon.nl/Renogy-batterijla ... 0956&psc=1

Of deze: https://de.renogy.com/dc-zu-dc-laderegl ... -batterie/

Die laatste heeft een ingebouwde MPPT voor een zonnepaneel en is dus een interessante prijs.

Overigens ben ik benieuwd welke accu je op het oog hebt, een startaccu kost al meer dan 100 euro.

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
hylkeanne
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2166
Lid geworden op: 02 mei 2015 15:20

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door hylkeanne »

Verder staat het hele internet vol over het laden van een AGM en de levensduur. Die is al zeer beperkt, maar die beperkte levensduur bereik je alleen met een acculader dan wel DC-DC omvormer en niet als je de AGM op je dynamo aansluit. Zie o.a. deze website:
https://www.intercel.eu/nl/veelgestelde ... n-accu-op/

Hylke
1986 Multivan Westfalia 1.7 TDI
sake
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 40
Lid geworden op: 10 feb 2017 12:13

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door sake »

Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.
Groet,
Sake

T3 Westfalia Joker 2 - 2.0 aircooled - 1982
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2247
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

sake schreef: 09 aug 2022 23:02 Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.
Ik weet dat westfalia t4 busjes uitgerust waren met een compressorkoelbox en een 140ah gelaccu of een AGM. Zij zijn in staat om een dag of 4 a 5 los van de stroom te staan. Een gok maken met een accu met een capaciteit die veel lager is en waarbij het ontladingsniveau ook lager is lijkt mij vragen om problemen.

Koop gewoon een groot geval. AGM bvk(gel is vaak kwetsbaar, lithium is duur) , en plaats hem elders in de bus. Of stel minder hoge eisen aan de duur van je verblijf op 1 plek zonder stroom of aan een koude koelkast.

Nu weet ik niet wat het verbruik van die koelkast is...maar als je je accu intensief gaat gebruiken, dan is even wat rekenwerk verrichten welverstandig. Accus kunnen snel verouderen wanneer je te veel van ze vraagt. En bij veroudering neemt de capaciteit af, en worden ze dus nog meer beslast...

Groetjes, Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1138
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Goes

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Koelkast draait prima op gas toch. Kost 7 gr gas per uur meen ik.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Gebruikersavatar
Kire
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 402
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Coen schreef: 14 aug 2022 14:59 Koelkast draait prima op gas toch.
Een kennis met een dure Carthago camper vond dat zijn koelkast het op gas minder goed deed dan op 12V of 220V.
Dus gas gebruikt hij alleen om te koken.

Groet,

Erik.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2947
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door krisg »

dan kan uw kennis z'n koelkast beter eens nakijken.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Plaats reactie