Pagina 2 van 2

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 26 mei 2022 08:37
door RVB
anco schreef: 25 mei 2022 10:19 Bedankt Robert voor je beschrijving, daar ben ik blij mee, net als met de voorgaande reacties. Het is mooi dat de mogelijkheden zich zo uitbreiden.
Je hebt een mooie oplossing.

Mvg., Anco
Ik vind dat een mooie afsluiter van dit topic. Ik op mijn beurt ben blij dat de bijdragen hier je voldoende richting geven om je probleem op te lossen. En dat het er op lijkt dat het niet al te ingrijpend hoeft te zijn als je met je huidige hh-accu 11 jaar deed en je energieconsumptie niet is veranderd.

Groetjes Rolf

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 26 mei 2022 15:26
door rkoffrie
Ik heb e.e.a. nog even nagekeken. Mijn referentie naar de lijm klopt.
Mijn referentie naar de lader klopt NIET. Zie foto voor wat ik wel heb...

Ik heb dus wel een MPPT lader. De opmerking van Hylke triggerde mij even :???:
Komt inderdaad uit China, maar dat geldt ook voor duurdere spullen (ja, ook een Iphone komt uit China).
Zou ook graag zien dat we in Europa meer zouden produceren, maar dat los je alleen op door een betere prijs-kwaliteit te bieden dan anderen. China wordt wel duurder, maar de kwaliteit is ook omhoog gegaan. Hier zijn we het produceren verleerd en zullen dus een inhaalslag moeten maken...

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 26 mei 2022 15:29
door rkoffrie

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 26 mei 2022 15:40
door rkoffrie
en ik heb een AGM start accu (is beter bestand tegen diep(er) ontladen.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 21 jul 2022 13:21
door sake
rkoffrie schreef: 26 mei 2022 15:29 is hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050034 ... 4333%21sea
Dank voor de tip! Heb je degene gekozen met het kleinste laadvermogen (30A)?

<edit> hmm, misschien toch maar even checken of het geen PWM is :)
https://www.youtube.com/watch?v=TIAIr8fkYX4

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 23 jul 2022 12:48
door RoonT3
Helaas is het ook zo dat 'kwaliteits' electronica en andere massaproductie uit die hoek komt. Dat is ondertussen ook gewoon 'eerste levensbehoefte' geworden..... Goedkoop-duurkoop en jezelf laten belazeren is van alle tijden en komt op elke plaats voor. Dat heeft meer te maken met de persoon dan het product. Straks nieuwe afbrandbusjes met el-cheapo electronica in plaats van benzineslangen, lekkages en oververhitting.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 06 aug 2022 07:58
door TinusT389
Opzich wel grappig dat het China wordt veroordeeld dat ze slechte kwaliteit leveren en je er een dictatuur meer sponsord, maar wel een Iphone in bezit heeft. Om het verder maar niet over spionage te hebben..

Ontopic, Een Lipo accu is misschien per laadcyclus goedkoper maar de aanschafwaarde is behoorlijk prijzig. Mijn 120AH AGM houdt het met gemak 3 dagen vol. en een 3e van de prijs.
Ik heb een kleine compressor koelbox en op wat LED lampen en USB lader na geen verbruikers maar ook zeker geen zonnepaneel.

Ik raad daarom ook een AGM accu aan, werkt prima!

Tinus

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 06 aug 2022 10:09
door sake
Na lang overwegen (mijn hh accu is aan vervanging toe) besloten om toch nog maar voor een standaard lood accu te gaan. En wel het maximaal haalbare wat achter de stoel past, 74ah dus. In combinatie met een nog aan te sluiten 100w zonnepaneel en mppt lader hoop ik alles te kunnen voeden voor tenminste enkele dagen. Gaat dan om een compressorkoelkast, waterpomp en telefoons laden.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 06 aug 2022 15:27
door sake
hylkeanne schreef: 06 aug 2022 12:58 Een startaccu verder dan 20 procent ontladen (lager dan 80%) is gewoon vragen om problemen. Die dingen gaan allemaal kapot.
Weet niet of dit een reactie op mijn post is maar ik ga dus voor een deep cycle lood accu, die kun je prima helemaal ontladen.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 09 aug 2022 14:00
door sake
Ja zijn zeker mooie accu's. Maar vergeet niet de kosten die gemaakt moeten worden voor het eventueel aanpassen van dynamo en (walstroom)laders.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 09 aug 2022 19:30
door sake
Wat voor omvormer heb je dan nodig?

Zoiets toch behoorlijk aan de prijs.

https://www.bluepowershop.nl/victron-om ... iding.html

Je refereert hierboven naar een 30Ah lithium accu á €150. Kan je mij overtuigen deze te kiezen boven een 74ah deepcycle lood accu (die dus helemaal ontladen kan worden) voor pak m beet €100?

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 09 aug 2022 23:02
door sake
Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 14 aug 2022 12:09
door RVB
sake schreef: 09 aug 2022 23:02 Bedankt voor de toelichting en linkjes.

Zelf had ik een Varta LFD75 op het oog.
https://www.accudeal.nl/p/varta-lfd75-7 ... ose-lfd75/

Echter zie ik dat dit geen deep cycle maar semi tractie accu is, dat betekent maximaal 50 a 60% ontladen (blijft feitelijk dus maar 45Ah over).

Voordeel van een lood accu is dat dit prima werkt met het standaard laadcircuit in een Westfalia (Joker). Prima in de zin dat beide accu's zowel tijdens rijden als eventueel walstroom geladen worden.
Ik weet dat westfalia t4 busjes uitgerust waren met een compressorkoelbox en een 140ah gelaccu of een AGM. Zij zijn in staat om een dag of 4 a 5 los van de stroom te staan. Een gok maken met een accu met een capaciteit die veel lager is en waarbij het ontladingsniveau ook lager is lijkt mij vragen om problemen.

Koop gewoon een groot geval. AGM bvk(gel is vaak kwetsbaar, lithium is duur) , en plaats hem elders in de bus. Of stel minder hoge eisen aan de duur van je verblijf op 1 plek zonder stroom of aan een koude koelkast.

Nu weet ik niet wat het verbruik van die koelkast is...maar als je je accu intensief gaat gebruiken, dan is even wat rekenwerk verrichten welverstandig. Accus kunnen snel verouderen wanneer je te veel van ze vraagt. En bij veroudering neemt de capaciteit af, en worden ze dus nog meer beslast...

Groetjes, Rolf

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 14 aug 2022 14:59
door Coen
Koelkast draait prima op gas toch. Kost 7 gr gas per uur meen ik.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 14 aug 2022 17:55
door Kire
Coen schreef: 14 aug 2022 14:59 Koelkast draait prima op gas toch.
Een kennis met een dure Carthago camper vond dat zijn koelkast het op gas minder goed deed dan op 12V of 220V.
Dus gas gebruikt hij alleen om te koken.

Groet,

Erik.

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Geplaatst: 14 aug 2022 18:46
door krisg
dan kan uw kennis z'n koelkast beter eens nakijken.