AGM accu in de bus, kan dat?

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Beste mede-bussers,

Ons busje heeft een aparte start- en een huishoudaccu zoals zoveel kampeerbusjes.

Tot op heden waren dat steeds de traditionele loodaccu's die ik gebruikte.
Bij warme zomers is de huishoudaccu echter snel leeg als bv. de koelkast voortdurend draait met ventilator er achter. Ook worden bv. de verlichting en radio weer gevoed door de andere, de startaccu.
Daarom zoek ik accu's die beter tegen ontlading kunnen en misschien ook langer stroom leveren dan de huidige.

1. Weet iemand of ik de kleine loodaccu's zonder problemen kan vervangen door AGM accu's?
Ik zie bijvoorbeeld van Varta de LA 60 dual purpose 840060068 of de LA 70 dual purpose 840070076.
2. Laden deze accu's ook weer goed op met de standaarddynamo?
Die sterkere accu is wat breder dan de eerste. (27 ipv. 24,2x17,5x19).
3. Gaan de stoelen er bij die bredere accu nog goed overheen? Geen draaiplateaus gemonteerd.

Al vast dank voor mogelijke reactie.
Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Dual purpose is toch niet voor niks ;-)

Maar in de standaard accubak krijg je niet snel meer ampere om langer op te draaien. Voordeel van AGM is dat ze wat beter tegen diepere ontlading kunnen. Als je tekort komt zou ik er een zonnepaneel bij zetten of grote accu onder de slaapbank?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Precies. En je kunt zo'n LiFePO4 accu helemaal leegtrekken, zonder dat die kapot gaat.
Een maand geleden een weekje weggeweest met de bus (Zuid Duitsland en Zwitserland). Een 100 Ah LiFePO4 accu waarop een compressor koelbox draaide. Na 3 dagen gaf de Votronic DC-DC lader het op. En toen de 100 Ah uit de accu 'op' was hield de koelbox er uiteraard ook mee op.
Eenmaal weer thuis de LiFePO4 accu opgeladen en dat ging prima (middels een app en bluetooth is 'alles' op de mobiele telefoon te bekijken).

Groet,

Erik

p.s. Ik heb een 8 persoons Caravelle en de accu onder de achterste achterbank. En de defecte lader ligt bij de leverancier.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

AGM accu's zijn prima huishoudaccus. Doorgaans kunnen die gewoon met de dynamo gevoed worden.

Voordat je besluit welke accu je aanschaft denk ik je eerst echt moet bepalen hoe groot je stroombehoefte is.
Kortom wat sluit je er hoe lang op aan en eer je de accu weer volllaad. En hoe vaak doe je dat. Want dan alleen kan je bepalen of je flinke investering de moeite is. Als een accu namelijk te klein is, te hoog wordt belast dan gaat hij exponentieel snel stuk.

Ik vraag mij af hoe vaak en lang die ventilator van de koelkast bij jou aanslaat.. aan het draaien is. Als ik mijn koelkast op gas draai dan gaat hij sporadisch aan.. bij heel warm weer. Wat heb je nog meer op die accu staan? Misschien voldoet een nieuwe AGM accu die in die bak past wel helemaal niet. Of misschien is je huidige huishoudaccu al zo ver heen dat hij geen capaciteit meer over heeft en volstaat een nieuwe van hetzelfde formaat wel. En kijk ook naar je startaccu. Als 1 van de accus in mindere conditie heeft dan bestaat de kans dat hij de ander meetrekt.

Problemen bij de breedte van de accu hoorde ik niet. wel met de hoogte...

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt voor alle reactie! Zo simpel als vroeger is het niet meer begrijp ik nu.
Ik ben echter niet van de jongste meer en ben niet zo goed met apps en dergelijke of een andere oplader. Daarom denk ik wat beperkt over het vraagstuk. Sorry daarvoor.

Ik heb alleen de dingen die in de Westfalia T3 (1982) zitten en daarnaast laden we de smartphones op via het dashboard. Dus geen toegevoegde dingen verder.
Bij heet weer en zon op de auto (wel met dak naar boven)kan de ventilator van de koelkast de hele dag draaien. De koelkast kan het zonder ventilator in voor- en naseizoen goed aan maar bij dertig graden eigenlijk niet.
Ik zou willen dat de koelkast toch 3 dagen met accu functioneert. (Iets terzijde is dat de koelkast ook nog uitwaait als de wind op de zijkant/uitlaat staat, is dat normaal?) De Ebenspächer met ventilator en elektrische benzinepomp is er natuurlijk ook maar wordt uiterst zelden aangezet.
De 60 ah loodaccu's geven 12,7 en de huishoud 12,5 aan en is 11 jaar oud!
Ik denk het voor nu simpel te houden en een AGM van 70 ah uit te proberen. Als het niet bevalt kan ik die als startaccu gaan gebruiken. Die is toch ook al op leeftijd. Alles tips over Lithium en zonnepaneel gaat ik nog wel overwegen.

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

Kijk... 11 jaar oud is heel oud. De capaciteit kan echt veel minder dan de helft zijn geworden in de loop van de tijd. 12.5 volt in rust als de accu kort geleden is geladen is te laag. Als hij net is opgeladen echt veel te laag... dan loopt de spanning wel heel snel te snel terug. Dat geldt ook voor de startaccu met 12.7V Om het lastig te maken... aan de polen gemeten. Als die spanning er is tijdens het laden, dan is dat veel te laag. Dan zou ik ook kijken naar je dynamo. Het verschil in spanning is ook een indicatie dat (minimaal) 1 accu niet goed meer is. Afin. Die 11 jaar zegt mij al heel veel.

Als je al die jaren prima uit kwam met je huidige/originele configuratie, dan is er geen reden om dat te veranderen. Het gekke is btw ook nog dat usb laden via aansteker, ook binnenverlichting aangesloten is op de startaccu , origineel westfalia. Dus die belasten de hh accu ook niet extra. De standaard functies als koelkastventilator, waterpompje, kachel, en nog wat zitten op de hh accu en dus eigenlijk alleen koelkast ventilator vraagt substantieel veel.

Als je een standaard huishoudaccu plaatst zou hij het goed moeten doen schat ik in. Ik neem aan dat dit in het verleden voldoende was. AGM is beter bestand tegen diepere ontlading. Het is verstandig om beide accus te vernieuwen. Het liefst gelijke types.

Om te weten hoeveel energie je ventilator gebruikt als je drie dagen ergens staat:
(aantal uren uren dat hij draait) x (wattage ventilator) : 12 = ..... Ah.
Op basis van de accu specs weet je in hoeverre je de accu kan ontladen. Ik zou niet snel een hoger percentage nemen dan 30% .. ook ivm energieverlies met name bij hoge temperaturen.
Dan zal de uiteindelijke bereking luiden: (Verbruik ventilator in Ah) : (capaciteit accu in Ah) = niet hoger dan 0.30 ofwel 30 %.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Wat een fijne informatie Rolf!

Ik ga met de gegevens mee aan de slag.

Veel dank en vr. groet, Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt Hylke,
Ik heb op websites gekeken naar LiFePo4 en het is echt voor het eerst dat ik deze ontwikkeling zie. Ik vind de prestaties inderdaad indrukwekkend en efficient. Je schreef eerder dat het opladen anders gaat. Ik las ergens ook bv. ook dat de lader een hoger voltage moet bieden. Ik heb het op de T3 met een 45 ah dyname en draaiende motor gemeten op de startaccu en zag ik 14,5 volt en bij de huishoudaccu 13,5 volt. Ik denk dat het opladen via de aanwezige boord-adapter (als ik het goed zeg) zelfde waarden oplevert. Mijn vraag zou zijn, laden de LifePo4 's gewoon op door te rijden, zoals we dat kennen? Of moet er iets worden omgebouwd?

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Top! Bedankt voor alle info Hylke.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik had de doppen uit de kokerbalken gehaald om condensatie te voorkomen, maar vanaf toen ging mijn koelkast op gas ook vaak uit bij harde wind. Je kunt kijken of je doppen er nog in zitten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Michiel,
Inderdaad schreef ik dat de koelkast uitwaait bij wind op de zijkant, niet eens bij erg harde wind. Je schrijft over doppen in de kokerbalken. Ik ga morgen eens kijken, maar wat is de redenering hierbij? Ik denk dat de wind hard aan het schoorsteentje trekt, ik bedoel lucht/uitlaatgassen aanzuigt vanonder het plastiek kapje. Maar eigenlijk weet ik de oorzaak niet. De koelkast koelt in principe goed op gas, wordt in dit seizoen gewoon goed koud, dus zou in dat opzicht wel naar behoren functioneren. Ik heb hem er wel eens uitgehaald maar zag eigenlijk geen vervuiling/verstopping, maar ja. Hoe zeker is dat allemaal. Ik kijk morgen even naar de kokerbalken.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Wat ook werkt:
- compressorkoelkast (zuinig met energie);
- verlichting vervangen door LED (,,);
- zonnepaneel.

Dan is een goede start-batterij voldoende om off-grid te camperen :-)

Voor het zonnepaneel gebruikte ik een flexibele folie variant. Helaas zit daar altijd een "bult" op met een diode. Deze had ik verwijderd en aan de onderzijde van het hefdak aangebracht. Diode is overigens met maar één paneel ook niet echt nodig...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Later heb ik het grijze randje (grondverf) nog wit gemaakt...
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Robert,

Mooi om te zien.
Kun je nog iets meer vertellen over je zonnepaneel?
Waar heb je het aangeschaft, welk materiaal en bijkomend materiaal precies?
Hoe is je paneel bevestigd?
Wat is je investering plus minus?
Waar en hoe sluit je het paneel aan? Op de huishoudaccu?
Kun je de accu niet overladen?
Hoe heb je kabels doorgevoerd naar binnen?
Heb je een aanlegschema oid.? Of wordt dat bijgeleverd?
Heb je er goede ervaringen mee?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Zonnepaneel had ik op Marktplaats gekocht van iemand die een partij uit China had laten komen. Een regelaar zat daar ook bij. Regelaar is b.v. hier te vinden: https://nl.aliexpress.com/item/10050025 ... Redirect=y

Paneel; deze lijkt er op: https://www.amazon.nl/Zonnepaneel-Laadr ... 59301&th=1

Samen was het 125 euro als ik mij goed herinner.
Werkt prima. Overdag kan de koelkast er goed op draaien en zit de accu vol op het einde van de dag.
Ik heb maar één accu: de start accu. Daar zit de regelaar dus mee verbonden.
Het is mogelijk om verbruiker op een uitgang van de regelaar te zetten die afschakelt als de spanning te laag zou worden.
Schema zit bij de regelaar.

Accu wordt niet overladen, want dat is de functie van de regelaar :-)

Paneel ligt op mijn pop-up dakje. van het dakje naar de auto gebruik ik een spiraalkabel (zoals van een aangangerkabel). Ik heb er wel een veer aangemaakt om de spiraalkabel te geleiden als ik het dakje inklap. Eigenlijk heel simpel allemaal.

O ja: bevestiging op dakje (van glasvezelversterkt kunststof) met epoxy lijm. Ik meen deze: https://www.polyesterpaintshop.nl/poly- ... 0-1kg.html. Zal ik nog even controleren...

Dus voor ongeveer de prijs van 2 loodaccu's (of één lithium accu) heb je een duurzamere en lichtere oplossing.
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: AGM accu in de bus, kan dat?

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt Robert voor je beschrijving, daar ben ik blij mee, net als met de voorgaande reacties. Het is mooi dat de mogelijkheden zich zo uitbreiden.
Je hebt een mooie oplossing.

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie