Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door leof »

Ik ben net terug van een vakantie met onze T3 met 1Y-motor in Spanje. Behalve koppelings- en andere problemen (komt in afzonderlijke topics) had ik een merkwaardige ervaring.
Het was een warme dag en ik moest met de bus een heuvel op. Het was nogal druk en ik heb hem flink op zijn staart getrapt (voor zover dat bij een diesel zonder turbo mogelijk is dan....) De hellingen waren af en toe behoorlijk steil en op een goed moment hield de motor steeds meer in en stopte uiteindelijk helemaal. Ik kon nog wel opnieuw starten en pruttelend een veilig plek bereiken. Verder dan wat pruttelen kwam ik toen niet meer.

Ik heb toen een half uurtje gewacht en kon de motor na lang starten (alsof er lucht in de dieselleiding zat) weer op gang krijgen. Daarna de hele vakantie geen probleem meer gehad. Wat is hier aan de hand geweest?
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door RVB »

Geen idee. Nooit van gehoord. Ik ben wel benieuwd. Maar wel n mooi plaatje.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door Coen »

Zijn de slangetjes tussen je verstuivers nog goed? Ruik je diesel?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door leof »

Geen idee Hylke hoe vol de tank toen was.
De retourleidingen zijn in orde en er is geen diesel te ruiken Coen. Maar zoals gezegd, het probleem heeft zich maar één keer voorgedaan onder m.i. specifieke omstandigheden.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door Kire »

Volgens mij is vapourlock bij een diesel niet mogelijk.

Maar ik ben wel eens met de Land Rover (300 Tdi) al stotterend tot stilstand gekomen, gelukkig vlak bij huis dus ik kon zo even een jerrycan diesel er in gieten, waarna de motor wel weer aan sloeg na even doorstarten (zelfontluchtende Bosch roterende inspuitpomp).
En ik heb ook wel eens gehad dat de koudstart iets moeizamer ging, maar dit kwam ook door een bijna lege tank.

Ik kan mij voorstellen dat bergop de diesel achterin de tank loopt en mogelijk wat klutst (de zuigleiding zit midden in de tank, weliswaar iets verdiept, maar dat is maar een kleine ruimte), waardoor er een moment geen diesel maar lucht wordt aangezogen.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Welk brandstoffilter heb je? Die met dat plastic ventiel van de retour erop? Daar had ik bij mijn TD in begin veel problemen mee onder belasting (aanhangergebruik of de tunnel uit) Niet bij gewoon stevig doorrijden. Eerst poreuze retourslangetjes vervangen en daarna bleek nog via het ventiel ook te lekken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb een brandstoffilter van Bosch.
Afbeelding
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
rkoffrie
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 109
Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
Locatie: Helmond

Re: Vapour lock bij diesel. Kan dat?

Ongelezen bericht door rkoffrie »

Beste Leo,

Ja dat verschijnsel herken ik. Vooral op hete dagen met caravan in de bergen (in Italië, of Zwitserland) en met bijna lege tank.
Deed zich vooral voor na grote inspanning (berg op), dan even naar beneden (bijna geen verbruik) en daarna weer omhoog.
Mijn theorie is dat de motorruimte dan erg heet is en de diesel daardoor (bij tijdelijk laag verbruik) ook heet wordt. Voorts ontstaan er gasbelletjes en heeft de motor totaal geen trekkracht meer (verstuivers spuiten minder in). Remedie is af laten koelen. Ik had later het filter van een laag isolatie voorzien, dat leek wel voor verbetering te zorgen. Beter is om het filter uit de motorruimte weg te halen en op een koelere plaats te installeren.

Ben benieuwd of jij nog een verbeterslag kunt maken; ik ben inmiddels op benzine overgestapt...

Groet, Robert
Groeten Robert

T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
Plaats reactie