leof schreef: ↑27 jul 2022 14:43
Frank Booten, ja. Tikkeltje erg ver uit de buurt. Of maakt hij het waar je bijstaat?
Eerder ging ik naar Tonnie Vos, maar die is met dit soort bakken gestopt. Hij beveelt me nu Jens Roels uit Zelzate België aan. Iemand ervaring? Of ervaring met nog andere versnellingsbak specialisten?
Bij de meeste reviseurs kan je naturlijk niet op je bak wachten terwijl hij hem maakt. Je moet eerst uitvinden wat allemaal benodigd is en hopen dat je er aan kan komen. Ik heb mijn bak indertijd naar Erfurt gebracht waar ik wel (op afspraak) bij de demontage kon zijn. Dat was wonderlijk om te zien als je weet waar alles zit en de volgorde hoe snel dat kan.
Zelzate zit in de buurt maar nog niet van deze gehoord.
Dat hangt er vanaf wat er vervangen moet worden. Prise-as is bv duur geintje. Douwe weet het beter, maar ik zou niet raar opkijken dat je ca 2000 euro af moet tikken als hij volledig gereviseerd wordt.
Op markplaats adverteert ook iemand uit Tholen. Ziet er quasi hobbymatig, maar betrouwbaar uit.
Jens Roels vraagt € 1.000,00 excl. BTW voor een volledige revisie. Dat is dan exclusief eventuele vervanging van tandwielen of assen. Als dat nodig is loopt de rekening snel op. En dat is pas te beoordelen als de bak open ligt. Dan heb je ook niet zoveel keus meer.
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Dat is veul geld.... ik heb €476 op factuur staan voor de arbeid. Daarnaast €1750 aan onderdelen (welke 5% tot 50% goedkoper waren dan bij de webshops toendertijd) Ik ben toen nog gematst met een nieuw lagerschild die ik via via uit een prive-voorraadje kon overnemen.
We zijn wel paar jaar en indexeringen verder maar arbeid voor dat werk 100% omhoog? De uitdaging zal dan toch zijn de benodigde onderdelen te vinden en hopen dat revisie niet iets wordt met gebruikte onderdelen uit de reservebak.
edit, voor enkele demontage en raming schade/onderdelen zou ik €250,- betalen (voor uurtje sleutelen en half uurtje raming opmaken) Dan zou ik met alle losse onderdelen kunnen vertrekken en verder uitzoeken wie of wat de bak zou maken.
Veel geld?
Och, mijn schoonzus had een half jaar geleden dat de VW T5 (camper) alleen nog achteruit kon rijden, verder niks.
Die mocht zo'n € 5000,- betalen voor de revisie van de automaat bak.
Dat klopt! Gewoon brengen (op een aanhanger) en vervolgens gereviseerd weer ophalen.
Het schakelen ging weer heel soepel (zo goed als onmerkbaar). Momenteel is de camper in Zweden.
Bericht van Jens:
- geluid kwam van defect toplager
- putjes op kroonwiel/pignon, waarschijnlijk door niet vaak genoeg olie verversen in de bak
Dat laatste klopt. De laatste oliewissel was 8 jaar en 150.000 km geleden....
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Lees daar wel bij:in de door ons voorziene levensduur van de wagen.
En ik ben wel zeker dat VW niet voorzien had dat de T3s nu nog zouden rijden.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Het ligt vaak aan de rijstijl. Heb met mijn T3 de meest gekke dingen gedaan zoals 800 kilo olijf hout een berg opgereden waar een toyota hilux 4x4 moest afhaken. En nog steeds met de zelfde VB rij ik nu met een auto ambulance geladen met een auto erop nog lekker in de rondte.
Wel een toevoeging bij de bak olie gedaan en dat schijnt misschien wel te helpen.
Och een kennis met een mechanisatiebedrijf reed vroeger met VW pick-ups T1 en T2, met de luchtgekoelde motoren, maar 100.000 -120.000 km was zo'n beetje wat er normaal mee gereden kon worden voor een revisie noodzakelijk werd.
Groet,
Erik.
p.s. mijn T3 is van betere kwaliteit, rijdt nog uitstekend en heeft nu 111.000 km gereden (en weer voor 2 jaar APK). Een paar jaar geleden wel, uit voorzorg, de transmissieolie ververst. Is voor het leven gesmeerd, maar 30 jaar leek mij lang genoeg.
Ik heb geen idee hoeveel km's mijn bus heeft gereden (slecht 5 cijfers op de kmteller), maar mijn bak die niet origineel bij de bus is geleverd had dit voorjaar olie in zich die eruit zag als Bailey's... Verversen van de bakolie lijkt mij dan ook nooit een verkeerd idee. Wat je er dan weer indoet is een vraagstuk op zich, want naast de voorgeschreven GL4 zijn er zoveel moderne GL4+ mogelijkheden, maar of dat allemaal goed gaat met de legeringen in de bak?