Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden
Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden
Michel, een Baileykleurtje (koffie met melk kleur) wijst toch op water in de olie (geëmulgeerd)?
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
De olie die uit mijn transmissie kwam zag er nog prima uit en was hoogstwaarschijnlijk nog de olie "af fabriek".
Ik heb er nu een vol synthetische 75W-90 GL4/4+ transaxle olie in zitten. Het schakelen gaat in ieder geval wat soepeler.
Mede naar aanleiding van het volgende artikel van Richard Widman: Ik gebruikte in mijn LandRover 300 Tdi een GL5 olie in de tussenbak, maar na montage van een Roamer overdrive diende ik een GL4 olie te gebruiken. De overdrive en de tussenbak gebruiken dezelfde olie en vanwege de synchromesh in die overdrive mag er geen GL5 olie (meer) in.
Dezelfde olie die in de transmissie van mijn VW bus zit, zit nu ook in de tussenbak (en overdrive) van de 300 Tdi (een can van 20 liter was aardig voordeliger dan losse liters). En afhankelijk van het gebruik (normaal weggebruik of zwaar terreinwerk) dient de tussenbakolie iedere 80.000 km of iedere 40.000 km vervangen te worden.
Groet,
Erik.
Ik heb er nu een vol synthetische 75W-90 GL4/4+ transaxle olie in zitten. Het schakelen gaat in ieder geval wat soepeler.
Mede naar aanleiding van het volgende artikel van Richard Widman: Ik gebruikte in mijn LandRover 300 Tdi een GL5 olie in de tussenbak, maar na montage van een Roamer overdrive diende ik een GL4 olie te gebruiken. De overdrive en de tussenbak gebruiken dezelfde olie en vanwege de synchromesh in die overdrive mag er geen GL5 olie (meer) in.
Dezelfde olie die in de transmissie van mijn VW bus zit, zit nu ook in de tussenbak (en overdrive) van de 300 Tdi (een can van 20 liter was aardig voordeliger dan losse liters). En afhankelijk van het gebruik (normaal weggebruik of zwaar terreinwerk) dient de tussenbakolie iedere 80.000 km of iedere 40.000 km vervangen te worden.
Groet,
Erik.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dat zou je wel zeggen, maar waar zou dat vandaan moeten komen?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
Ik heb de bus nu weer in gebruik. Maar het probleem is gewoon teruggekomen. 500km mee gereden.... Net nu ik op vakantie wil gaan.
Kennelijk is het toplager nu al weer kapot. Wat kan hier aan de hand zijn?
Kennelijk is het toplager nu al weer kapot. Wat kan hier aan de hand zijn?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Wordt er met het toplager bedoeld het naaldlager in de motor waar je prise-as in draaid? Als je de koppeling hebt ingedrukt? En wat gaat rommelen als het stuk is?
Ooit aan mijn bus vervangen. Ik geef alleen vage antwoorden. Want ik heb de klepel gehoord, maar de klok is zoek... ach whatever. Anderen kunnen mij vast corrigeren.
Wat ik heb begrepen is dat het gevolg van een defect toplager kán zijn dat de as te veel heen en weer gaat zwiebelen. Het gevolg er van is dat ergens anders iets te veel wordt uitgelubberd, en wanneer dat laatste niet ook wordt gefixt je toplager snel weer stuk gaat.. te hoge belasting. Volgens mij gaat het hier (naast een kering die ook zal uitlubberen) om een bronzen bus, gevestigd op je koppelingshuis. Dat moet van je bak af als je deze wil vervangen. In die bronzenbus heeft de as normaal iets speling, maar het is nauw genoeg om niet te veel te spelen én om de olie te geleiden.. er zitten namelijk oliekanalen in die door de draaiing van de as olie naar de juiste plek geleid... Bij uitlubberen zal ook de olie niet goed zijn werk meer kunnen doen.het zal heet worden, beschadigen.
Dus de verlengde as, kering en bronzenbus moeten allemaal in orde zijn om weer lang mee te gaan.
Groetjes Rolf
Ooit aan mijn bus vervangen. Ik geef alleen vage antwoorden. Want ik heb de klepel gehoord, maar de klok is zoek... ach whatever. Anderen kunnen mij vast corrigeren.
Wat ik heb begrepen is dat het gevolg van een defect toplager kán zijn dat de as te veel heen en weer gaat zwiebelen. Het gevolg er van is dat ergens anders iets te veel wordt uitgelubberd, en wanneer dat laatste niet ook wordt gefixt je toplager snel weer stuk gaat.. te hoge belasting. Volgens mij gaat het hier (naast een kering die ook zal uitlubberen) om een bronzen bus, gevestigd op je koppelingshuis. Dat moet van je bak af als je deze wil vervangen. In die bronzenbus heeft de as normaal iets speling, maar het is nauw genoeg om niet te veel te spelen én om de olie te geleiden.. er zitten namelijk oliekanalen in die door de draaiing van de as olie naar de juiste plek geleid... Bij uitlubberen zal ook de olie niet goed zijn werk meer kunnen doen.het zal heet worden, beschadigen.
Dus de verlengde as, kering en bronzenbus moeten allemaal in orde zijn om weer lang mee te gaan.
Groetjes Rolf
- motnamol
Dit gevalletje op de afbeelding doet de bak olie terug de bak in gaat. Toplager is een naald lager wat in de krukas zit . als deze er uit ligt gaat de price as zwabberen en heeft gevolg dat het optrekken in eerste versnelling schokkerig gaat. Dus zelfde conclusie wat RVB geeft maar dan iets anders uitgelegd.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- motnamol
PS zijn de veren van je druk groep nog in orde . dus dat ze strak vast zitten en niet los zitten. dat geeft ook een schokkend optrekken en kan je price aslager beschadigen.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Alle onderdelen van de koppeling zijn gloednieuw en de versnellingsbak is gereviseerd. Hierbij zijn ook de prise-as, alle lagers, afdichtingen en het busje op de laatste foto vervangen. Het lijkt er echt op dat het toplager het weer begeven heeft. De vraag is alleen: waarom?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- servicebus
- Wandelende vraagbaak
Zit de juiste prise as in de bak?
Als dit per ongeluk de lange versie is van een benzine uitvoering kan dat ook een hoop ellende geven.
Is zo maar even een vraag die bij mij op komt.
Als dit per ongeluk de lange versie is van een benzine uitvoering kan dat ook een hoop ellende geven.
Is zo maar even een vraag die bij mij op komt.
Was een lange as die is ingekort.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
En het toplager heeft een montage-oriëntatie, waarbij het dikkere randje naar de versnellingsbak wijst. (Als ik me niet vergis). Of dat echt tot schade leidt weet ik niet, maar wellicht.
Groeten, Michel
Ik heb hier zo'n toplager liggen. Ik zie inderdaad dat de naalden aan een kant dichter bij de rand zitten dan aan de andere kant. Op de rand waar de naalden dichterbij zitten staat de letter "H". Nou nog het definitieve antwoord op de vraag hoe hij moet worden gemonteerd.
EDIT: Het lager dat Paruzzi verkoopt lijkt wel symetrisch te zijn en is dus anders dan wat hier op tafel ligt. De Paruzzi-naalden lijken ook korter.
Jens, die de bak heeft gereviseerd zegt, dat het onmogelijk is dat het toplager nu al kapot is. Vraag blijft dan nog wel waar het geluid vandaan komt.
EDIT: Het lager dat Paruzzi verkoopt lijkt wel symetrisch te zijn en is dus anders dan wat hier op tafel ligt. De Paruzzi-naalden lijken ook korter.
Jens, die de bak heeft gereviseerd zegt, dat het onmogelijk is dat het toplager nu al kapot is. Vraag blijft dan nog wel waar het geluid vandaan komt.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Bentley zegt dit: "lettered side faces out". Ook is duidelijk dat het vliegwiel er niet af hoeft voor montage.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Wat is er volgens hem wel mogelijk? Hij zou een idee moeten hebben... lijkt mij..Jens, die de bak heeft gereviseerd zegt, dat het onmogelijk is dat het toplager nu al kapot is. Vraag blijft dan nog wel waar het geluid vandaan komt.
groetjes Rolf
Even wat foto's van de versnellingsbak revisie.
Gedemonteerd huis: De ingewanden: Nieuwe onderdelen: Eindresultaat: De prijs van € 1.000,00 die Jens vraagt voor een revisie is inclusief vervanging van prise-as, alle lagers en pakkingen en synchromeshes.
In mijn geval was dus alleen kroonwiel/pignon extra € 600,00. Uit-en weer inbouwen € 350,00. Alles excl. BTW.
Gedemonteerd huis: De ingewanden: Nieuwe onderdelen: Eindresultaat: De prijs van € 1.000,00 die Jens vraagt voor een revisie is inclusief vervanging van prise-as, alle lagers en pakkingen en synchromeshes.
In mijn geval was dus alleen kroonwiel/pignon extra € 600,00. Uit-en weer inbouwen € 350,00. Alles excl. BTW.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Ik dacht dat die schroefdraadvormige uitsparing in die bus de olie juist aanvoert naar de oliekeerring om die te smeren. Klopt dat?
Rick
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018