Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RVB »

wees welkom, ik heb nog 2 bakken liggen die uit elkaar mogen.
het is echt wel heel interessante techniek! en na de eerste keer ga je er steeds meer van begrijpen.
Nou ... wie weet kom ik op dat aanbod eens terug...

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Met Rolf eens dat dit een heel interessant topic wordt met niet alledaagse info. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

Even een update. Ik ben bij Jens langsgeweest maar onverrichterzake vertrokken (naar Griekenland). Er was geen geluid te bespeuren.

Maar de volgende dag was het er uiteraard weer....

Ik hoor enkel nog het geluid dat ik met het druklager associeerde; beetje gierend/grommend met het toerental van het lager tijdens het aangrijpen van de koppeling. En uitsluitend bij terugschakelen van 4 naar 3 of 3 naar 2. En uitsluitend bij een opwarmende motor: ervoor niet en daarna ook niet.
Dus afhankelijk van het aantal keren terugschakelen in die (korte) periode is het te horen en de rest van de dag niet meer. Allemaal duidelijk anders dan de omschrijving in de openingspost.

Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik las dat je de Sachskoppeling (helaas) hebt vervangen voor de LUK, maar ik neem aan dat het druklager ook is vervangen?
Hoe is het met de verversingstermijn van de hydraulische koppelingsvloeistof?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

leof schreef: 15 sep 2022 09:06
Ik hoor enkel nog het geluid dat ik met het druklager associeerde; beetje gierend/grommend met het toerental van het lager tijdens het aangrijpen van de koppeling. En uitsluitend bij terugschakelen van 4 naar 3 of 3 naar 2. En uitsluitend bij een opwarmende motor: ervoor niet en daarna ook niet.
Dus afhankelijk van het aantal keren terugschakelen in die (korte) periode is het te horen en de rest van de dag niet meer.
Even de associatie met druklager daargelaten, hoe wordt het geluid beïnvloed door toerental? Met andere woorden, als je terugschakelt hoor je het geluid dan al zodra je de koppeling intrapt, ingetrapt houdt, of pas zodra je de koppeling op laat komen waarbij het geluid in frequentie mee verandert? Kan het zijn dat je het geluid onder rijomstandigheden niet hoort maar dat dit juist opvalt zodra je 'koppelt'?

Ben je gerust in de lengte van de price-as? Ik weet niet hoeveel speling je hebt in de krukas om verschil op te vangen. Het schalen is natuurlijk niet precies maar geeft naar mijn mening toch voldoende afwijking om e.e.a. te controleren.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

als het de prise as zou zijn zou je het moeten kunnen oproepen door, terwijl je (sterk) afremt op de motor, een paar keer kort de koppeling in te trappen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb de foto's nog eens overgezet in sketchup en omgerekend. Dan is het al wat preciezer.
  • origineel uit de bak 34,6mm
  • ingekorte versie nu in de bak 37,7 mm
  • WBX nieuw 46,8 mm
  • D/TD nieuw 33,4 mm
dan scheelt het toch nog 3 tot 4 mm met de originele en een nieuwe van de D/TD
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

Michel: Alles is vervangen. Voor Luk gekozen omdat ik al 2 setjes Sachs verbruikt heb op 200.000 km.

Ronald: Het geluid is er pas bij laten opkomen van het koppelingspedaal en varieert in toerental met de motor. Wat de lengte van de prise-as betreft: Jens zegt daarover dat hij de as exact even lang als de originele heeft gemaakt.
Ik heb sterk de indruk dat Jens zeer nauwkeurig werkt. Dat lijkt me ook noodzakelijk als je revisie van versnellingsbakken tot je beroep hebt gemaakt. Hij reviseert er meer dan 100 per jaar.

Meus: Ik ga dat vandaag nog proberen als ik de kans krijg. Ik verwacht niet dat ik het geluid zo kan oproepen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

Meus: inderdaad kan ik op die manier, ook bij warme motor, het geluid oproepen.
Kun je ook uitleggen hoe dit alleen dan ontstaat?
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

bij het rijden hebben de -schuinvertande tandwielen- tanden van de priseas de neiging 'in de tanden van de pignonas te klimmen'. daardoor wordt de priseas van de motor weg, en de pignonas naar de motor toe gedrukt.
bij afremmen op de motor is dat juist andersom.
dat gaat, zeker als alles net nieuw is, maar om een paar 100sten van mm'ers, maar net 1/100ste vrij is geen geluid, en net 1/100ste te lang is wel geluid.
met aangegrepen koppeling draaien motor en as even snel, dus gebeurt er niks. met de koppeling vrij is er geen belasting op de as, dus wordt die niet naar de motor gedrukt. bij het aangrijpen van de koppeling is er dan net een moment dat er al genoeg belasting op de as is om naar achteren te gaan terwijl de as nog niet net zo snel draait als de motor.
maar goed dat je dit nou weet, hoef je er verder geen buikpijn meer over te hebben.
overigens wel een aardige slijtage indicator :-) als dat geluid toeneemt weet je dat er ruimte op het grote kogellager aan het komen is.
als die jens deze as exact net zolang heeft gemaakt als de originele was de originele waarschijnlijk ook al niet origineel. iets wat bij onze bussen alleen maar vaker zal gaan voorkomen.
overigens denk ik dat een dergelijke ervaren reviseur ook wel had mogen zien of weten dat die inloopsporen geen inloopsporen waren, met dat vlakken zou je weleens meer problemen kunnen creëren dan oplossen.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RVB »

Ik lees nieuwsgierig mee. En het gaat er natuurlijk om dat Leo er wat mee kan. Maar ik ben benieuwd: wat maakt nu het geluid door minime verschuiving?

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

Dat dan de voorkant van de prise-as de krukas raakt met achter het toplager. En alleen als die verschillend toerental hebben èn de prise-as iets aangedrukt wordt.
Laatst gewijzigd door leof op 16 sep 2022 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door leof »

w.m.weemhoff schreef: 16 sep 2022 12:25 overigens denk ik dat een dergelijke ervaren reviseur ook wel had mogen zien of weten dat die inloopsporen geen inloopsporen waren, met dat vlakken zou je weleens meer problemen kunnen creëren dan oplossen.
Dat is denk ik een fout mijnerzijds. Jens heeft die groef niet weggehaald. Het gaat om een andere beschadiging door "inslag", geen inloopsporen. Waarschijnlijk corresponderen de foto's niet.

Veel dank Meus voor het duidelijke verhaal. Weten waar iets vandaan komt maakt het een heel stuk verteerbaarder.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo Meus,

op de ingaande as achter de price-as zitten volgens mij de tandwielen van 3e en 4e gewoon los op de as en worden pas bij schakelen via de synchroonwielen verbonden met de as. Je hebt wel de tandwielen op spiebanen op de ingaande as die op de losse 1e en 2e versnelling op de uitgaande as zitten en geschakeld worden met de tweede synchroonwiel. Waar komt dan de axiale kracht vandaan en waarom zou die kracht heel de ingaande as met priceas verschuiven? Als er toleranties zijn dan kunnen de tandwielen ook onafhankelijk wel wat op de as schuiven en daarin hun ideale positie vinden. Zo te zien zit enkel het synchroonwiel met clips geborgd op de as, als er in totaal wat verschuift vanuit de kracht van de afgeschuinde tandwielen dan zal het zijn dat het geschakelde tandwiel axiaal je synchroonwiel belast en daarmee de boel verschuift. Dan moet er echt wel wat mis zijn met toleranties en dan is de vraag ook, is de bak wel voldoende naar specificaties gerepareerd? Geluid zou hoe dan ook niet horen. Ik kan op zoiets niet gerust zijn maar ik maak het mijzelf ook vaak te moeilijk, in ieder geval moeilijker dan het is. Kan zoiets nog wel begrijpen bij sommige buseigenaren die nog eens 5 jaar eruit willen persen met 5k per jaar maar voor de ritten die Leo maakt zou ik meer dan zeker willen zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

RoonT3 schreef: 17 sep 2022 11:28 Hallo Meus,

op de ingaande as achter de price-as zitten volgens mij de tandwielen van 3e en 4e gewoon los op de as en worden pas bij schakelen via de synchroonwielen verbonden met de as.
klopt helemaal natuurlijk.
tenzij toevallig die versnelling ingeschakeld is.......
het tandwiel van de 3 wordt opgesloten door de 2, het synchroonlichaam aan beide zijden met een borgring en het tandwiel van de 4 door het grote kogellager. het synchroonlichaam zit ook zonder borgringen al behoorlijk vast.
het grote kogellager zit met een perspassing op de as en de enige zijdelingse beweging die mogelijk is, is de speling in dat lager. en die is dus de genoemde enkele 100 sten.
dat geluid hoort natuurlijk en uiteraard niet, maar kennelijk raakt de priseas net iets in het vliegwiel, maar niet zoveel dat het echt kwaad kan.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Koppeling geluiden, nee versnellingsbak geluiden

Ongelezen bericht door RoonT3 »

w.m.weemhoff schreef: 17 sep 2022 13:58
het grote kogellager zit met een perspassing op de as en de enige zijdelingse beweging die mogelijk is, is de speling in dat lager. en die is dus de genoemde enkele 100 sten.

dat geluid hoort natuurlijk en uiteraard niet, maar kennelijk raakt de priseas net iets in het vliegwiel, maar niet zoveel dat het echt kwaad kan.
Probleem met het grote kogellager is dat deze te los in het lagerschild kan zitten en daardoor te veel speling heeft. Daar was mijn reviseur heel stellig in dat met een te losse passing van dat hoofdlager in het lagerschild het vragen om problemen is. Vandaar de modificatie om het op te sluiten met die plaat, het nieuwere lagerschild dat van andere legering is gemaakt of als het budget moest het lager met locktite te borgen en hoop op zegen.

Dat de price-as net raakt is m.i. wel een reden tot zorgen. Is de lengte wel goed, want die paar mm die ik geschaald meet kan echt wel teveel zijn. Zelfs op zicht leek de doorn al langer dan de originele of een nieuwe. wat van warmteontwikkeling door de frictie waardoor je toplager om zeep gaat of de doorn vervormd wordt? De axiale speling wat kan duiden op te grote toleranties en versnelde slijtage tot gevolg? Dat kan je toch eenvoudig controleren door de bak te laten zakken, doorn nameten en gelijk de axiale speling.

Zo te zien aan de olieplug zat er niet enkel slijpsel van lagers/tandwielen aan maar ook dat gummige taaie slijpsel van aluminiun (lager)huis. Dan moeten er toch ergens slijpsporen te zien zijn geweest, dat was bij mijn bak duidelijk het geval. Daar ben ik dan benieuwd naar of dat slijpsel van de behuizing komt en of daardoor er meer axiale speling kan optreden?

Volgens kan je juist aan een voelbare axiale speling op de ingaande as (price-as) beoordelen of je grote lager nog goed is, te veel speling kan dan zelfs duiden op te losse passing in het lagerhuis.

Ter vergelijking, 1e foto mijn plug in 2010 bij oliewissel, tweede foto bij schade in 2019. derde foto is leo zijn plug vandaar mijn vraagtekens over de slijtage aan behuizing.
PB260028.JPG
PB260028a.jpg
plug leo.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Plaats reactie