Nou ... wie weet kom ik op dat aanbod eens terug...wees welkom, ik heb nog 2 bakken liggen die uit elkaar mogen.
het is echt wel heel interessante techniek! en na de eerste keer ga je er steeds meer van begrijpen.
groetjes Rolf
Nou ... wie weet kom ik op dat aanbod eens terug...wees welkom, ik heb nog 2 bakken liggen die uit elkaar mogen.
het is echt wel heel interessante techniek! en na de eerste keer ga je er steeds meer van begrijpen.
Even de associatie met druklager daargelaten, hoe wordt het geluid beïnvloed door toerental? Met andere woorden, als je terugschakelt hoor je het geluid dan al zodra je de koppeling intrapt, ingetrapt houdt, of pas zodra je de koppeling op laat komen waarbij het geluid in frequentie mee verandert? Kan het zijn dat je het geluid onder rijomstandigheden niet hoort maar dat dit juist opvalt zodra je 'koppelt'?leof schreef: ↑15 sep 2022 09:06
Ik hoor enkel nog het geluid dat ik met het druklager associeerde; beetje gierend/grommend met het toerental van het lager tijdens het aangrijpen van de koppeling. En uitsluitend bij terugschakelen van 4 naar 3 of 3 naar 2. En uitsluitend bij een opwarmende motor: ervoor niet en daarna ook niet.
Dus afhankelijk van het aantal keren terugschakelen in die (korte) periode is het te horen en de rest van de dag niet meer.
Dat is denk ik een fout mijnerzijds. Jens heeft die groef niet weggehaald. Het gaat om een andere beschadiging door "inslag", geen inloopsporen. Waarschijnlijk corresponderen de foto's niet.w.m.weemhoff schreef: ↑16 sep 2022 12:25 overigens denk ik dat een dergelijke ervaren reviseur ook wel had mogen zien of weten dat die inloopsporen geen inloopsporen waren, met dat vlakken zou je weleens meer problemen kunnen creëren dan oplossen.
klopt helemaal natuurlijk.
Probleem met het grote kogellager is dat deze te los in het lagerschild kan zitten en daardoor te veel speling heeft. Daar was mijn reviseur heel stellig in dat met een te losse passing van dat hoofdlager in het lagerschild het vragen om problemen is. Vandaar de modificatie om het op te sluiten met die plaat, het nieuwere lagerschild dat van andere legering is gemaakt of als het budget moest het lager met locktite te borgen en hoop op zegen.w.m.weemhoff schreef: ↑17 sep 2022 13:58
het grote kogellager zit met een perspassing op de as en de enige zijdelingse beweging die mogelijk is, is de speling in dat lager. en die is dus de genoemde enkele 100 sten.
dat geluid hoort natuurlijk en uiteraard niet, maar kennelijk raakt de priseas net iets in het vliegwiel, maar niet zoveel dat het echt kwaad kan.