Al vrij direct na het begin van onze vakantie naar Spanje had ik geluiden vanuit de koppeling of versnellingsbak. Die geluiden lieten zich vaker horen als het warm was, maar ook dan lang niet altijd. Bij koude motor nooit. Ik ben er gewoon mee doorgereden en heb zeker 8.000 km afgelegd zonder dat er iets definitiefs kapot is gegaan. De vraag is nu wat dit geluid veroorzaakt. Het is moeilijk het geluid te omschrijven. Eerst leek het alsof de koppelingsplaat niet vrij kwam ("tanden poetsen"), maar later werd dat toch meer een schrapend geluid.
Symptomen:
schrapend geluid laat zich uitsluitend bij warme motor horen
geluid hoor je uitsluitend bij ingedrukte koppeling
geluid komt niet altijd voor, maar meestal bij terugschakelen of in de achteruit
het schakelen gaat nooit problematisch, ook niet als het geluid zich voordoet. Je voelt het wel in de versnellingspook
Ik zelf denk dat het druklager dit geluid veroorzaakt maar verdenk ook de geleidingshuls waar dit lager over schuift. Deze was vroeger van plastic meen ik. Nummer 8 in het plaatje hieronder. Wie weet raad?
Schermafbeelding 2022-06-02 072936.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door leof op 29 jul 2022 21:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo, beetje vroeg om te zeggen dat er geen blijvende schade is ontstaan. Je hebt toch 8000km met een symptoom gereden..... Volgens mij enige manier is de bak demonteren en dan bekijken wat er versleten is. Schade aan de huls kan ook komen door een versleten price-as lagering(bus) in de bak.
Er kan van alles zijn, kapotte veren koppelingsplaat, drukveren van de drukgroep, druklager zelf. Als je al visueel kan inspecteren of ergens op een brug een diagnose kan stellen dan nog vermoed ik dat demontage van de bak pas duidelijk maakt welke (slijt)delen er aan toe zijn.
De bak gaat er uiteraard onderuit Ronald. De koppeling wordt geheel vernieuwd inclusief de geleidingshuls met afdichtrrubber en toplager.
Het ging er mij meer om of op basis van de symptomen iemand weet of er een specifiek onderdeel defect is. Of dat het ook nog uit de versnellingsbak zou kunnen komen. Dat zou minder fijn zijn...
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Onze bak is onlangs gereviseerd. Ik hoorde ook dergelijke geluiden bij het (ont)koppelen op lage snelheden. In eerste instantie dacht ik ook aan het druklager, maar uiteindelijk bleken (o.a.) de lagers in de bak versleten te zijn. Na revisie is er ook minder herrie in de bus als we bijvoorbeeld op de snelweg rijden. Maar dat komt ook omdat we de overbrenging hebben aangepast, zodat hij minder toeren maakt in de hogere versnellingen.
Naast alle genoemde onderdelen was mijn Price-as ook helemaal ingesleten die moest ook vervangen worden, uiteindelijk is deze gelast en opnieuw afgedraaid.
Swinnus schreef: ↑03 jul 2022 11:19
Onze bak is onlangs gereviseerd. Ik hoorde ook dergelijke geluiden bij het (ont)koppelen op lage snelheden. In eerste instantie dacht ik ook aan het druklager, maar uiteindelijk bleken (o.a.) de lagers in de bak versleten te zijn. Na revisie is er ook minder herrie in de bus als we bijvoorbeeld op de snelweg rijden. Maar dat komt ook omdat we de overbrenging hebben aangepast, zodat hij minder toeren maakt in de hogere versnellingen.
Bij wie heb je de bak laten reviseren?
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Frank Booten, ja. Tikkeltje erg ver uit de buurt. Of maakt hij het waar je bijstaat?
Eerder ging ik naar Tonnie Vos, maar die is met dit soort bakken gestopt. Hij beveelt me nu Jens Roels uit Zelzate België aan. Iemand ervaring? Of ervaring met nog andere versnellingsbak specialisten?
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D