Voorgloei behoorlijk gegloeid

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door leof »

Tijdens de reis door Frankrijk en Spanje wilden we 's-ochtend na alles inpakken starten en vertrekken.
Startmotor draaide wel maar aanslaan ho maar. Bij een diesel krab je je dan toch wel even achter de oren. Het moest een electrisch probleem zijn want de dieselpomp doet het altijd.
Na openmaken van het dradenkastje in de motorruimte was de oorzaak snel gevonden:
1654347827036.jpg
Brakke toestand! De doorgeslagen zekering had niet alle ellende kunnen voorkomen.
Met wat electriciteitsdraad (zoals in je huisinstallatie gebruikt wordt. Onmisbaar tijdens een vakantie!) een tijdelijke verbinding gemaakt, zodat we konden gloeien en starten.

Een nieuwe relaisvoet met zekering bij BusOK besteld. Het vervangen van de voet kostte even wat meer tijd dan ik gedacht had. De oude voet verwijderen was lastig omdat die met van die clips over een plastic pootje vastzat. Ook het verwijderen van de kabelschoentjes uit de relaisvoet ging moeizaam. Bestaat daar een speciaal stukje gereedschap voor? Ook kun je er maar lastig bij, steeds voorover staand. Maar het is gelukt en hij gloeit weer zonder dat de aansluitpunten warm worden!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Oude meuk is leuk.... maar soms komt het wat ongelegen. :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door Coen »

Overbelasting door slecht contact in combinatie met hoge stroomsterkte had ik bij mijn Boretti-oven. Binnen een maand 2 schakelaars weggesmolten.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door Kire »

leof schreef: 04 jun 2022 15:15Ook het verwijderen van de kabelschoentjes uit de relaisvoet ging moeizaam. Bestaat daar een speciaal stukje gereedschap voor?
Ja, daar zijn speciale hulpstukjes voor, maar er zijn nog al wat verschillende soorten connectoren en dus hulpstukjes. (Zoiets) al heb ik een uitgebreide uitdrukset van Klann.
Voorheen deed ik het nog wel eens met een hele smalle dunne schroevendraaier, maar dat lukte lang niet altijd.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door leof »

Ja Erik, ik heb het ook met een klein schroevendraaiertje gedaan, maar je beschadigt al snel het kabelschoentje. Je kunt er natuurlijk een nieuwe aanzetten, maar de originele 2.8mm brede schoentjes zijn iets smaller dan de vervangende die ik heb. Daardoor passen die niet echt lekker en moet het allemaal met veel druk worden gemonteerd. Dat leidt ook snel weer tot beschadigingen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
weekenderraf
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 86
Lid geworden op: 12 aug 2008 23:44
Locatie: Olen, Belgie

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door weekenderraf »

Hoe of waarmee heb je de oude voet verwijderd, die met van die clips over die plastic pootjes vastzit. Ik heb het eens geprobeerd maar een plastic pootje is daarbij afgebroken.
... want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren...
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door leof »

Ja, dat was heel lang voorzichtig wrikken... De pootjes bleven bij mij heel.
Ik heb overigens de voet nu niet meer opnieuw vastgezet. Hij kan toch nergens heen.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Voorgloei behoorlijk gegloeid

Ongelezen bericht door rick »

Kunststof opwarmen met föhn.
Smeren voor loshalen.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie