Elektrisch benzinepompje - installatie
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Elektrisch benzinepompje - installatie
Hoi, bij het plaatsen van een elektrisch pompje rijzen er twee vragen bij mij als elektra-nitwit.
Er is gelukkig een duidelijk schema met een relais voorhanden: Op het schema staat de zekering op de +draad van relais naar de pomp > op andere schema’s staat de zekering tussen de +(van de bobine) naar het relais, is dat beter? Of maakt het niets uit?
Tweede vraag: kan er een schakelaar ergens tussen gezet worden zodat de stroom onderbroken word en daardoor bij het stelen de pomp niet gaat lopen? Volgens mij heb ik dat in een ander schema tussen poot 30 en 15 van het relais gezien. Mag dat ook op de +van relais naar het pompje bijvoorbeeld?
O, en ik begrijp dat ik het over massa moet hebben ipv aarde…
Groeten,
Arjan
Er is gelukkig een duidelijk schema met een relais voorhanden: Op het schema staat de zekering op de +draad van relais naar de pomp > op andere schema’s staat de zekering tussen de +(van de bobine) naar het relais, is dat beter? Of maakt het niets uit?
Tweede vraag: kan er een schakelaar ergens tussen gezet worden zodat de stroom onderbroken word en daardoor bij het stelen de pomp niet gaat lopen? Volgens mij heb ik dat in een ander schema tussen poot 30 en 15 van het relais gezien. Mag dat ook op de +van relais naar het pompje bijvoorbeeld?
O, en ik begrijp dat ik het over massa moet hebben ipv aarde…
Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- rkoffrie
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 04 jun 2007 17:57
- Locatie: Helmond
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Hoi Arjan,
Ik zou de zekering zeten waar nu de "4" staat en de schakelaar waar de zekering zit; als er dan sluiting in het relais zou ontstaan, dan kan dat door de zekering worden ondervangen.
Groet, Robert
Ik zou de zekering zeten waar nu de "4" staat en de schakelaar waar de zekering zit; als er dan sluiting in het relais zou ontstaan, dan kan dat door de zekering worden ondervangen.
Groet, Robert
Groeten Robert
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
T3 1.6 TD camper 1986, Kever 1300 1970
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Dank je Robert, helder!
Groeten, Arjan
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
de + voor de pomp van je accu nemen of dynamo ,startmotor ,en daar de zekering maken naar je relais
En om je relais aan te sturen , aansluiting +15 van de bobine nemen , in die draad kan je ook de schakelaar zetten
( je schema klopt niet helemaal)
Rene
En om je relais aan te sturen , aansluiting +15 van de bobine nemen , in die draad kan je ook de schakelaar zetten
( je schema klopt niet helemaal)
Rene
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Dank je René,
Ik ben behoorlijk dom wat elektra betreft zoals gezegd, daarom help ik mezelf even visueel (mbv een gevonden schema).
Klopt het zo? Ik zie hier pootje 1 naar de - van de bobine gaan.
Moet pootje 15 dan naar de + van de bobine?
En zou ik toch een schakelaar kunnen plaatsen aan de plus-draad bij de pomp? Dan kan ik hem stiekem uitschakelen als ik bij de schuifdeur buk .
Groeten,
Arjan
Ik ben behoorlijk dom wat elektra betreft zoals gezegd, daarom help ik mezelf even visueel (mbv een gevonden schema).
Klopt het zo? Ik zie hier pootje 1 naar de - van de bobine gaan.
Moet pootje 15 dan naar de + van de bobine?
En zou ik toch een schakelaar kunnen plaatsen aan de plus-draad bij de pomp? Dan kan ik hem stiekem uitschakelen als ik bij de schuifdeur buk .
Groeten,
Arjan
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
aansluiting 30 en 87 zijn goed ,15 moet 85 zijn en 31 moet 86 zijn op het relais
groen 1 weglaten , 2de draad van 87 black red hoeft ook niet
Rene
groen 1 weglaten , 2de draad van 87 black red hoeft ook niet
Rene
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Ik heb dit relais aangeschaft met dezelfde cijfertjes als in bovenstaand voorbeeld:
Groeten, ArjanJe hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
-
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 378
- Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
- Locatie: Texel
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
deze ken ik niet , zit hier een schakeling in ,als de motor niet draait dat het de pomp wordt afschakelt ?
sluit maar aan zoals op je laatste schema , ik ging van een ander relais uit
Rene
sluit maar aan zoals op je laatste schema , ik ging van een ander relais uit
Rene
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 718
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Ja, dat afschakelen is de bedoeling.
Groeten, Arjan
Groeten, Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14986
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Elektrisch benzinepompje - installatie
Het relais wat je getekend hebt, is bij mij een LPG relais sensor.
Een spoeltje om de bobine kabel en als deze hoogspanning heeft wordt het relais geactiveerd.
En de 12 volt kabel van de bobine gaat bij mij ook nog naar een ongeval sensor.
En dan naar het relais en dan pas komt er 12 volt aan bij de benzine pomp.
Als achterdeurtje heb ik ook nog een hand bedienbare schakeling er op gemaakt.
Deze gebruik ik als de bus een poos stil gestaan heeft om de vlotterkamer te vullen.
En als de motor erg wam is en even stil gestaan heeft, bv even er uit voor de winkel.
Ik heb gemerkt dat als je dan de pomp even aanzet, zonder dat de motor draait, deze veel beter start.
De benzine in de vlotterkamer is dan de lekkere koele uit de tank.
Theo
Een spoeltje om de bobine kabel en als deze hoogspanning heeft wordt het relais geactiveerd.
En de 12 volt kabel van de bobine gaat bij mij ook nog naar een ongeval sensor.
En dan naar het relais en dan pas komt er 12 volt aan bij de benzine pomp.
Als achterdeurtje heb ik ook nog een hand bedienbare schakeling er op gemaakt.
Deze gebruik ik als de bus een poos stil gestaan heeft om de vlotterkamer te vullen.
En als de motor erg wam is en even stil gestaan heeft, bv even er uit voor de winkel.
Ik heb gemerkt dat als je dan de pomp even aanzet, zonder dat de motor draait, deze veel beter start.
De benzine in de vlotterkamer is dan de lekkere koele uit de tank.
Theo