Pagina 1 van 1

Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 14 jul 2022 21:13
door Swinnus
Onze bus start prima en loopt ook prima stationair. Alleen als hij warm is lijkt hij iets verder terug te zakken, waardoor er op dat toerental wat gaat resoneren en dat klinkt niet zo lekker. Als ik het gaspedaal maar heel licht indruk en de motor iets meer toeren maakt is het verdwenen. Ik wil daarom het stationair toerental iets verhogen en ik weet dat er daarvoor een stelschroef op de dieselpomp zit. Ik kan alleen nergens vinden of ik de juiste schroef voor ogen heb. Het gaat om een 1.6 TD (JX). Hieronder de foto's van de brandstofpomp. Is de omcirkelde schroef de stationair stelschroef?

Afbeelding

Afbeelding

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 14 jul 2022 23:20
door Roerdomp
:idea:

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 14 jul 2022 23:23
door Roerdomp
Nee, het is veel simpeler. Gewoon de schroefdraad waar de 'schijf' waar de gaskabel aan zit, een tikje verdraaien. Er zitten wat moertjes op om de draad te fixeren. Spreekt voor zich. Wel een herkenbaar kwaaltje trouwens.
20220714_232210.jpg
Zoals geel omcirkeld zit ook aan de andere kant. Die moet je hebben.

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 15 jul 2022 07:45
door Swinnus
Die stelschroef had ik ook gezien en had ik ook bedacht als optie. Maar als je die verstelt dan komt de gaskabel losser/slapper te staan, omdat je de "gashandel" waaraan de gaskabel vastzit naar voren duwt (als is het niet super veel)? Vandaar dat ik als eerste dacht aan de stationair stelschroef. Ik ga het eens proberen met de stelschroef die je voorstelt, maar ik wil nog steeds wel weten of stelschroef die ik omcirkelt heb de stationair stelschroef is.

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 15 jul 2022 08:21
door motnamol
Aswin de stelschroef die jij aan wijst niet aankomen dat is de stelschroef die de hoeveelheid van de diesel regelt .

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 15 jul 2022 08:22
door RVB
Swinnus schreef: 15 jul 2022 07:45 Die stelschroef had ik ook gezien en had ik ook bedacht als optie. Maar als je die verstelt dan komt de gaskabel losser/slapper te staan, omdat je de "gashandel" waaraan de gaskabel vastzit naar voren duwt (als is het niet super veel)? Vandaar dat ik als eerste dacht aan de stationair stelschroef. Ik ga het eens proberen met de stelschroef die je voorstelt, maar ik wil nog steeds wel weten of stelschroef die ik omcirkelt heb de stationair stelschroef is.
De roodomcirkelde schroef is de schroef waar je de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten stelt. Ze zeggen vaak dat je er niet aan moet zitten. Maar als je het doet wel de oorsponkelijke positie markeren.!! Dit luistert erg nauw. Maar ik zou het niet doen als je slechts problemen hebt met statonair toerental.

Een optie is idd om met die stelschroef de gashendel niet te ver te laten terugzakken. Doe dat wel nadat je hebt gecheckt of de pomp goed is gefixeerd, idem voor leidingen.

Wat regelmatig gebeurd is dat het geschut van de dieselpomp bij stationair het stationair toerental ook nog eens verder verlaagd, waardoor hij meer gaat schudden. De motor gaat in een "schudstand". Dit wordt veroorzaakt door werking van de brandstofpomp zelf. In de pomp zitten gewichtjes die door rotatie / middelpuntvlieende kracht de brandstoftoevoer regelen. Het schudden zorgt dat de werking ervan wordt verstoord. De oorzaak van dat schudden kan komen door een niet goed gefixeerde bout waarmee de pomp vast zit... degene achterzijde zijde, daar waar de leidingen er uit komen. Het kan ook te maken hebben met de leidingen zelf. Daar zitten van die klemmen op die ze bij elkaar houden; als deze gaan. Zemoeten goed zijn gemonteerd. Ik weet niet zeker, maar ik kan mij ook voorstellen dag een iets te losse distributiesnaar ook invloed kan hebben.

Groetjes Rolf

Re: Afstelling stationair toerental

Geplaatst: 18 jul 2022 19:23
door Swinnus
Afstellen is gelukt. Hij loopt nu iets hoger stationair. Het was nog wel een gepriegel, want het is niet heel goed te bereiken en het was even uitzoeken hoe het borgsysteem met de veer werkte.