Afstelling stationair toerental

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door Swinnus »

Onze bus start prima en loopt ook prima stationair. Alleen als hij warm is lijkt hij iets verder terug te zakken, waardoor er op dat toerental wat gaat resoneren en dat klinkt niet zo lekker. Als ik het gaspedaal maar heel licht indruk en de motor iets meer toeren maakt is het verdwenen. Ik wil daarom het stationair toerental iets verhogen en ik weet dat er daarvoor een stelschroef op de dieselpomp zit. Ik kan alleen nergens vinden of ik de juiste schroef voor ogen heb. Het gaat om een 1.6 TD (JX). Hieronder de foto's van de brandstofpomp. Is de omcirkelde schroef de stationair stelschroef?

Afbeelding

Afbeelding
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door Roerdomp »

:idea:
Laatst gewijzigd door Roerdomp op 14 jul 2022 23:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5446
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Nee, het is veel simpeler. Gewoon de schroefdraad waar de 'schijf' waar de gaskabel aan zit, een tikje verdraaien. Er zitten wat moertjes op om de draad te fixeren. Spreekt voor zich. Wel een herkenbaar kwaaltje trouwens.
20220714_232210.jpg
Zoals geel omcirkeld zit ook aan de andere kant. Die moet je hebben.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door Swinnus »

Die stelschroef had ik ook gezien en had ik ook bedacht als optie. Maar als je die verstelt dan komt de gaskabel losser/slapper te staan, omdat je de "gashandel" waaraan de gaskabel vastzit naar voren duwt (als is het niet super veel)? Vandaar dat ik als eerste dacht aan de stationair stelschroef. Ik ga het eens proberen met de stelschroef die je voorstelt, maar ik wil nog steeds wel weten of stelschroef die ik omcirkelt heb de stationair stelschroef is.
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door motnamol »

Aswin de stelschroef die jij aan wijst niet aankomen dat is de stelschroef die de hoeveelheid van de diesel regelt .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door RVB »

Swinnus schreef: 15 jul 2022 07:45 Die stelschroef had ik ook gezien en had ik ook bedacht als optie. Maar als je die verstelt dan komt de gaskabel losser/slapper te staan, omdat je de "gashandel" waaraan de gaskabel vastzit naar voren duwt (als is het niet super veel)? Vandaar dat ik als eerste dacht aan de stationair stelschroef. Ik ga het eens proberen met de stelschroef die je voorstelt, maar ik wil nog steeds wel weten of stelschroef die ik omcirkelt heb de stationair stelschroef is.
De roodomcirkelde schroef is de schroef waar je de hoeveelheid brandstof die wordt ingespoten stelt. Ze zeggen vaak dat je er niet aan moet zitten. Maar als je het doet wel de oorsponkelijke positie markeren.!! Dit luistert erg nauw. Maar ik zou het niet doen als je slechts problemen hebt met statonair toerental.

Een optie is idd om met die stelschroef de gashendel niet te ver te laten terugzakken. Doe dat wel nadat je hebt gecheckt of de pomp goed is gefixeerd, idem voor leidingen.

Wat regelmatig gebeurd is dat het geschut van de dieselpomp bij stationair het stationair toerental ook nog eens verder verlaagd, waardoor hij meer gaat schudden. De motor gaat in een "schudstand". Dit wordt veroorzaakt door werking van de brandstofpomp zelf. In de pomp zitten gewichtjes die door rotatie / middelpuntvlieende kracht de brandstoftoevoer regelen. Het schudden zorgt dat de werking ervan wordt verstoord. De oorzaak van dat schudden kan komen door een niet goed gefixeerde bout waarmee de pomp vast zit... degene achterzijde zijde, daar waar de leidingen er uit komen. Het kan ook te maken hebben met de leidingen zelf. Daar zitten van die klemmen op die ze bij elkaar houden; als deze gaan. Zemoeten goed zijn gemonteerd. Ik weet niet zeker, maar ik kan mij ook voorstellen dag een iets te losse distributiesnaar ook invloed kan hebben.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Swinnus
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 10 mar 2012 15:17
Locatie: Wijchen

Re: Afstelling stationair toerental

Ongelezen bericht door Swinnus »

Afstellen is gelukt. Hij loopt nu iets hoger stationair. Het was nog wel een gepriegel, want het is niet heel goed te bereiken en het was even uitzoeken hoe het borgsysteem met de veer werkte.
Aswin

T3 California Camper 1.6TD 1990
Plaats reactie