1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Hallo, wij zijn op weg terug van Oostenrijk, via Duitsland naar Nederland.
Ik heb ook moeite om de bus in zijn 1 te krijgen en of achteruit. Als de bus wel in zijn 1 staat dan komt er zelfs naar mijn gevoel een zeer lichte sluipgang (zeer licht). Maw, de koppeling ontkoppeld gewoon net niet genoeg. Verder schakelen gast verder redelijk prima.
In Nederland wil ik het door de experts laten checken. Maar is er een eenvoudige methode om de koppelingskabel/stang (?) iets bij te stellen.
Dan zou ik het evt zelf kunnen proberen.
Vr gr Henk
Ik heb ook moeite om de bus in zijn 1 te krijgen en of achteruit. Als de bus wel in zijn 1 staat dan komt er zelfs naar mijn gevoel een zeer lichte sluipgang (zeer licht). Maw, de koppeling ontkoppeld gewoon net niet genoeg. Verder schakelen gast verder redelijk prima.
In Nederland wil ik het door de experts laten checken. Maar is er een eenvoudige methode om de koppelingskabel/stang (?) iets bij te stellen.
Dan zou ik het evt zelf kunnen proberen.
Vr gr Henk
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Controleer je remolieniveau. Als deze te laag komt merk je dat aan de slag van de koppeling. Deze gebruikt dezelfde olie maar zit net wat hoger op het tankje. (vooropgesteld dat je gewoon een T3 hebt met master/slave cilinder) Als je niveau te laag is gaat als eerste je koppeling haperen voordat je geen remmen meer hebt. Volgende vraag, is je olie te laag wat is daar de oorzaak van. Koppeling kan je dus niet afstellen. Wel ontluchten want dat kan ook een euvel zijn.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Beste Ronald
Ik heb n 2.0 ltr aircooled uit 1981.
Cu motor.
Ik heb gisteren mijn dashboard open gehad en tankje was naar mijn menig helemaal vol.
Ongeveer 1 cm onder dop, maar gewoon tot t streepje.
Morgen maar gewoon op huis aan en dan volgende week meteen laten checken.
Bedankt voor je reactie
Gr Henk
Ik heb n 2.0 ltr aircooled uit 1981.
Cu motor.
Ik heb gisteren mijn dashboard open gehad en tankje was naar mijn menig helemaal vol.
Ongeveer 1 cm onder dop, maar gewoon tot t streepje.
Morgen maar gewoon op huis aan en dan volgende week meteen laten checken.
Bedankt voor je reactie
Gr Henk
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
De eerste bussen hadden nog een koppelingskabel. 1981? Ik weet het niet, maar eenvoudig vast te srellen door te kijken.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2739
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Ik denk met kabel je aan de bakzijde wel een stelwartel hebt? Op hevel nr 18 hoort de kabel, 18A is voor de cilinder versie.
Bekijk eens hoeveel speling je hebt op het pedaal (vrije slag, slijtage aan de as waar je pedaal aan hangt of op de bevestiging kabel aan pedaal) En hoeveel speling achter op je hevel aan de koppeling. Dan weet je wat meer wat te doen waarschijnlijk.
Bekijk eens hoeveel speling je hebt op het pedaal (vrije slag, slijtage aan de as waar je pedaal aan hangt of op de bevestiging kabel aan pedaal) En hoeveel speling achter op je hevel aan de koppeling. Dan weet je wat meer wat te doen waarschijnlijk.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Super bedankt voor deze fijne en duidelijke reactie(s).
Als het niet vandaag is, dan heb ik er dit weekend wat aan.
Samen met mijn broer (super techneut) kan ik dan de handen uit de mouwen steken.
Als het niet vandaag is, dan heb ik er dit weekend wat aan.
Samen met mijn broer (super techneut) kan ik dan de handen uit de mouwen steken.
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Bij de hoofdcilinder van de koppeling zit nog wel een stelschroef (nr. 11). Wat doet die eigenlijk?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- Kire
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 544
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: 1ste versnelling gaat stroef bij opnieuw vertrekken
Dat zal wel net zo zijn als bij mijn Land Rover:
Als het pedaal in ruststand is (niet ingetrapt) moet het bedieningsstangetje ca. 1 mm speling hebben ten opzichte van de zuiger in de hoofdcilinder.
Zodat de zuiger helemaal terug kan komen en het gaatje naar het reservoir vrij laat.
Wanneer de koppelingsplaat slijt, dan gaat automatisch de zuiger in de hulpcilinder verder terug, die olie moet dan weg kunnen naar het reservoir.
Kan dat niet dan rij je met een (half) slippende koppeling.
Dat is bij montage één keer goed afstellen en dan heb je er geen omkijken naar.
Groet,
Erik
Als het pedaal in ruststand is (niet ingetrapt) moet het bedieningsstangetje ca. 1 mm speling hebben ten opzichte van de zuiger in de hoofdcilinder.
Zodat de zuiger helemaal terug kan komen en het gaatje naar het reservoir vrij laat.
Wanneer de koppelingsplaat slijt, dan gaat automatisch de zuiger in de hulpcilinder verder terug, die olie moet dan weg kunnen naar het reservoir.
Kan dat niet dan rij je met een (half) slippende koppeling.
Dat is bij montage één keer goed afstellen en dan heb je er geen omkijken naar.
Groet,
Erik