voorstellen en info over ombouw naar benzine

Vakantie, reis verhalen, leuke campings of plekken gezien?
Vertel het hier in de herberg
Petertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2022 18:22

voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door Petertje »

Ondanks dat deze forumtab hier niet voor bedoeld is, wil ik me hier toch even voorstellen omdat dit 1 van de weinige tabs is waar ik mag posten als nieuw lid.
In de forumregels staat: 1. Stel je even voor in het hoekje “Even voorstellen”.
helaas kan ik dat hoekje niet vinden.

Ik ben Peter bouwjaar 1964 en in het bezit van een T3 caravelle 1.6D uit 1986.
Het is nog 1 van de weinige in 8 persoons uitvoering
Deze staat al een paar jaar zonder motor (die is achtergebleven bij "houtstoker". maar dat is een heel verhaal )
Ik heb al eerder een account gehad op dit forum, maar kon mijn gebruikersnaam en wachtwoord niet meer herinneren.

Mijn bedoeling is om een benzinemotor in de bus te hangen en dat is dat is dan ook de reden dat ik weer hier terug ben.
Ik kan wel wat tips en tricks gebruiken om dit voor elkaar te krijgen.
Het project zal niet heel snel gereed zijn, ik zit nog in de oriënterende fase.
Peter

T3 caravelle 1986 zonder motor
Volvo 264 GLE 1981
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door motnamol »

Welkom terug.
Lijkt mij het beste om er een 2.0 motor van een golf 3 gti in the bouwen meen motor code E1 er zijn er ook met een andere motorcode , Je hebt wel alle aanbouwdelen nodig van de dieselmotor.
Een orginele WBX 1.9 zijn niet echt makkelijk te vinden .ook daar heb je verschillende aanbouwdelen voor nodig zoals vliegwielhuis van een benzine.
Ik heb zelf een 2.0 golf 3 motor in doka gezet . kocht een golf 3 cabrio met 100000 orginele km op de teller en was echt van een oud vrouwtje die eerste eigenaar was .Ze was over een betonblok heengereden auto total los motor ok. Heb alleen een probleem ik heb geen vonk en hij loopt niet .
Dus zoek een donor golf 3 cabrio ook voor de bedrading aan te passen.
Veel succes.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Petertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2022 18:22

Re: voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door Petertje »

Dat idee had ik ook van de golf 3 motor.
Probleem is alleen dat ik mijn dieselmotor niet meer heb, dus daar kan ik ook niets meer van af halen.
Ik zoek dus echt een waterboxer uit een bus.
Heel mooi zou zijn als ik een bus met (roest) schade zou kunnen vinden die als donor kan dienen.
Ook al omdat ik hier ergens gelezen heb dat een tank helemaal leeg maken bijna onmogelijk is en ik dus ook de tank zou willen vervangen.

Inmiddels kan ik het voorstel topic well zien, dus ik denk dat ik deze maar laat voor wat het is en daar een nieuwe start maak
Peter

T3 caravelle 1986 zonder motor
Volvo 264 GLE 1981
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Soms staan er complete t3 ombouwmotoren op marktplaats. Meestal (1.9) diesels, dat wel... maar hoe erg is dat? Lekker betrouwbaar, zo'n dieseltje. [[thumbup]]
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door Coen »

Tank moet je sowieso vervangen voor een injectievariant. Ik heb de ombouw laten doen door Douwe (servicebus). Hij heeft ruime ervaring en kan je ook precies vertellen wat je allemaal nodig hebt voor een geslaagde ombouw.
Voor een motor kun je eventueel ook in Duitsland kijken. Zorg wel dat je alle donorgegevens hebt, scheelt vragen bij de RdW. En de bijbehorende draadboom en ECU!
Voorkeur is een AGG of ADY waarbij je bij een AGG het voordeel hebt dat die het maximale koppel heeft bij 2600 toeren, vergelijkbaar met een Jx.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Petertje
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jul 2022 18:22

Re: voorstellen en info over ombouw naar benzine

Ongelezen bericht door Petertje »

Ik verwacht dat ik zelf een heel eind kom met ombouwen (uiteraard met tips van hier)
Ik ben redelijk handig met steeksleutels en schroevendraaiers ;)
Ombouwen naar een camper wil ik niet, het moet een personenbus blijven.
Diesel is niet echt iets mis mee, zeker als ie over een paar jaar belastingvrij is,'
Het enige wat er op tegen is dat er steeds meer milieuzone's komen waar een diesel van een ouder bouwjaar niet meer welkom is.

Maar laten we verder gaan bij even voorstellen, dan vervuilen deze forumtab niet verder
Peter

T3 caravelle 1986 zonder motor
Volvo 264 GLE 1981
Plaats reactie