1996 t4 2.4 E probleem????

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
peterb123
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2020 14:45

1996 t4 2.4 E probleem????

Ongelezen bericht door peterb123 »

Een paar dagen terug was mijn vriendin weg met onze t4 2.4 uit 1996 die in een hele goede staat is, en altijd perfect start. onderweg had zij iets van een "kortsluiting" tijdens het rijden, ze zag een flits links onder het dashboard en rook kortsluiting. Daarna deed stand 4 van de kachelmotor het niet meer. De bus heeft AC. De volgende dag kreeg ze de bus niet gestart. Heel vaak geprobeerd zonder succes. Toen ze mij belde vroeg ik haar of ze de sleutel er al uit had gehad, dat was niet zo. Ze haalde de sleutel eruit, deed de bus op en van het slot en daarna startte hij perfect. Ik dacht "startblokkering" al weet ik niet eens zeker of dat op de bus zit. Ze had al wegenwacht gebeld (Luxemburg) en die was er bijna. Toen de wegenwacht kwam wilde de bus weer niet starten. De monteur geloofde niet dat het elektrisch was en ging meteen het dieselfilter demonteren en liet haar de bus heel lang doorstarten. Totdat de startmotor in de soep draaide... Laten slepen naar een vw dealer die er pas de volgende dag naar wilde kijken en toen concludeerden dat ze niks voor haar konden doen, want geen onderdelen (startmotor). Ik de bus laten ophalen (zij had geen EU dekking anwb, ik wel..) en naar NL brengen. Daar bij een lokale garage binnen een dag een nieuwe startmotor geplaatst en de bus startte meteen weer perfect. Alleen is het oorspronkelijke probleem niet verholpen volgens mij. In de zekeringskast zag ik dat zekering 19 (30A, koelventilator, airconditioning) was gesprongen, vervangen en stand 4 van de blower deed het weer. Toen ik de bus een tijdje liet lopen ineens rook van rechtsvoor ergens onderin de motorruimte. Zekering was er ook weer uitgeklapt. Koelventilatoren draaien vrij met de hand, en ik zie nergens tekenen van kortsluiting. Weer nieuwe zekering, blies meteen bij inschakelen contact. Toen ik de bus een tijd had laten lopen stond de AC overigens de hele tijd aan, dus die heeft het wel even gedaan nadat ik de zekering had vervangen.

Heeft iemand een idee? Ik wil zsm op vakantie, maar durf het niet in deze staat, ben bv bang dat de koel fans het niet doen, of dat mss de AC pomp vastzit ofzo, en wil naar het zuiden.

bvd voor het meedenken
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: 1996 t4 2.4 E probleem????

Ongelezen bericht door Kire »

Is natuurlijk geen vergelijk, maar ik had met een mini-shoveltje een aantal jaren geleden dat er telkens een zekering uit vloog wanneer de hydrauliek olie (te) warm werd (het duurde even voor ik daar achter was). Motor sloeg dan ook af (soort beveiliging denk ik), want na afkoelen en een nieuwe zekering startte de motor weer en werkte 'alles' gewoon. Zolang de hydrauliekolie niet te heet werd ging het goed. Zelfs een zwaardere zekering vloog er nog uit.
Daar bleek de elektromotor van de elektrische fan (voor de oliekoeler) doorgebrand te zijn. Nieuwe elektrische fan gemonteerd en het probleem was opgelost. Aan die elektromotor kon je wel ruiken dat die niet goed was (verbrand), verder zag je er niet veel aan, maar van binnen was was alles zwart.

Groet,

Erik.
peterb123
Komt net kijken
Berichten: 4
Lid geworden op: 12 mei 2020 14:45

Re: 1996 t4 2.4 E probleem????

Ongelezen bericht door peterb123 »

Dank voor het meedenken!

Het was idd de aircopomp. Opgelost. [[thumbup]]
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: 1996 t4 2.4 E probleem????

Ongelezen bericht door Kire »

Mooi dat het is opgelost, kun je op vakantie.

Groet,

Erik.
Plaats reactie