Tijden een inspectie van mijn bussie na aanschaf eerder dit jaar zag ik dat enkele van de bouten waarmee de aandrijfassen vastzatten los zaten. De loszittende bouten vastgezet.
Tijdens mijn vakantie een aantal flinke ritten gemaakt, waarna steeds weer enkele (dezelfde) bouten losgekomen waren die ik vast moest zetten - dit is zowel aan de kant van de versnellingsbak als aan de kant van het wiel het geval
De aandrijfassen ogen behoorlijk nieuw - de bouten zijn een mengelmoes van originele (getande) en inbus bouten te zijn - lijkt erop dat een enthousiaste vroegere eigenaar heeft lopen rommelen. De onderplaatjes zitten er nog wel op.
Ondertussen een aandrijfas eronder vandaan gehaald om de homokineet te inspecteren.
MIjn vragen:
Heeft iemand enig idee waarom deze bouten steeds loskomen / herkent iemand dit probleem?
Kan het bijv. te maken hebben met lekkage van versnellingsbakolie of homokineet-vet waardoor de bouten sneller loskomen?
Mijn oplossing;
Beide aandrijfassen eronder vandaan
Homokineten uit elkaar halen, inspecteren op slijtage (er is nogal wat vet tussenuit gelopen) en opnieuw invetten en monteren
NIeuwe (getande) bouten en borgplaatjes kopen
Schroefdraad op de bak / het wiel zo goed als mogelijk schoonmaken (vetvrij / remreiniger)
Een en ander weer volgens spec in elkaar zetten met een drupje blauwe loctite ertussen (om-en-om vastdraaien).
Lijkt dit een goede aanpak / iemand nog suggesties?
Hoor het graag, alvast bedankt,
Remko
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Met Loctite komt het wel vast, maar ik zou niet de sterkste nemen. Meestal willen ze juist niet los... In principe moet het op 60 Nm vast blijven zitten zonder Loctite. Origineel waren het Imbussen. Later kwamen de getande bouten. Beter. Ik heb ze dit jaar ook uit elkaar gehaald en uiteindelijk ook één vervangen, maar ik snap nu wel waarom dit afgeraden wordt als er geen noodzaak is. Dat vet geeft echt een bende. Handschoenen en doekjes in overvloed klaar leggen. Denk om de scheve kant van de rollerkooi die naar de aandrijfas moet wijzen op beide zijden. En lijn de beide homokineten op 1 as precies asymetrisch tegenover elkaar uit om onbalans in de as te voorkomen. Beetje overdreven misschien, maar als je het toch doet, dan goed! Ik kon geen fractie van slijtage aan de kogels ontdekken. Die waren allemaal nog op fabrieksdikte. De loopbanen vd kooien niet. Maar zelfs met behoorlijke putten in het ijzerwerk nooit klachten gehad. Over SKF lees je wisselende reviews, maar zowel de hoezen als de homokineten zelf vind ik er kwalitatief heel goed uitzien.
er worden vaak dunne papieren pakkingen bijgeleverd. de gevallen waarbij ik heb gehoord over loskomen van de bouten hadden die ook gebruikt.
nou wil ik niet persé zeggen dat het daaraan ligt, maar toch?
en in ieder geval nooit een mengeling van veeltand en imbusbouten gebruiken. er is niks ergers dan op de tast uit te moeten vinden welk bit je moet gebruiken om er vervolgens achter te komen dat je toch de verkeerde gebruikt hebt en het zaakje rond gedraaid is.
ik heb het zelf nooit gehad, maar ik heb het inderdaad wel van dichtbij gezien.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Op de juiste wijze de nieuwe vastzetten.
- goede (gekalibreerde) momentsleutel gebruiken.
- aanlegvlakken reinigen en boutgaten reinigen.
- Nieuwe torxbouten van de juiste kwaliteit (slechte rekken op en verlagen de aantrekspanning)
- kruislings vastzetten
- na zetting opnieuw met de momentsleutel kruislings vastzetten (controleren).
Voorgeschreven moment is 45 Nm. Loctite zou niet nodig moeten zijn.
Bij mij is zijn eens alle bouten losgekomen aan de wielzijde. Daar had ik, bleek later, een nieuwe slechte kwaliteit homokineet gemonteerd die zeer snel speling ging vertonen. Mogelijk dat dat ook een rol heeft gespeeld bij het loskomen van de bouten.
Later heb ik een nieuwe originele Vw as gemonteerd met nieuwe bouten en die is nooit meer losgekomen.
Laatst gewijzigd door rick op 14 aug 2022 08:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Ik hou het op 45Nm - heb gelukkig een goede momentsleutel.
Het schoonmaken van de boutgaten wordt volgens mij het meest lastige - remreiniger erin spuiten en maar iets van wattestaafjes gaan frotten..
Ik probeer eerst nog eens met de huidige homokineten, mochten de bouten weer loskomen (of blijken dat ze versleten zijn), dan maar nieuwe (goede kwaliteit - al lees je verschillende meningen over welk merk goede kwaliteit heeft).
To be continued!
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
Dat is een goede tip Bob. Nog een foto van de desbetreffende ring.
De ring lijkt naar binnen toe af te lopen. Als dat zo is en de ring ligt met de vlakke kant aan op de boutkop, leidt dat bij het aandraaien tot vervorming van de ring. De spanning die optreedt borgt, samen met de ribbels, de bout. Zou dat kunnen kloppen?
Goede tip, heren! Die ringetjes zitten er zeker niet op, en staan ook niet in mijn onderhoudsboek getekend... toch maar ff naar de VW dealer om ze te bestellen, dat gaat ongetwijfeld schelen. Dank!
Remko
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.
rick schreef: ↑13 aug 2022 08:42
Dat is een goede tip Bob. Nog een foto van de desbetreffende ring.
De ring lijkt naar binnen toe af te lopen. Als dat zo is en de ring ligt met de vlakke kant aan op de boutkop, leidt dat bij het aandraaien tot vervorming van de ring. De spanning die optreedt borgt, samen met de ribbels, de bout. Zou dat kunnen kloppen?
Specifiek dit type borgringen (zoals op de foto) wordt ook veel gebruikt bij Mc Cormick en IHC tractoren geproduceerd in Neus (D), maar die fabriek bestaat allang niet meer. Zijn oersterk (hard staal) en ik gebruik ze altijd opnieuw (ook omdat ik nog geen bedrijf gevonden heb waar dat type borgring te bestellen valt). Een enkele keer breekt er één open en dan monteer ik noodgedwongen een ander type borgring.
De rest ook gevonden. Hylke, ik kom die ringetjes bijna nergens tegen, dus het zal ook wel zonder kunnen inderdaad, lijkt erop dat by dar het merendeel van knee bussen zonder rondrijdt... maar nu ik toch aan het zoeken ben gegaan naar die ringetjes, wil ik ze er ook ophebben ook...
Groeten, Remko
Voorheen: T3 camper ('de Smurvenbus'), 1984, 1Y, Westfalia interieur
Daarna: T4 Westfalia California, 1991
Nu: Originele, Nederlandse Westfalia T3 Joker, speciale 'Globetrotter' editie. 1985 DG WBX.