Uitlaat naar de vaantjes

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

Afgelopen vakantie was voor de tweede keer in 2 jaar de uitlaat gescheurd. Nog wat met Gun Gum gerommeld maar dat scheurde net zo hard als de uitlaat zelf. Het stukje pijp met flens was zodanig losgekomen dat er ook niet meer gelast kon worden.
Als vervanger had ik een Ernst op het oog maar die is momenteel niet leverbaar en we willen nog weg een dezer dagen. Dus dan naar een van Paruzzi. Nou, ik moet zeggen: pasvorm is perfect. Alle boutgaten zaten precies op de goede plaats. En het volume is beschaafd.
Bij demontage bleek het ‘derde’ rubber losgekomen. Dat zal misschien de extra trilling hebben opgeleverd die de vorige uitlaat noodlottig werd.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door leof »

Ik heb jarenlang met een ontbrekende 'derde' rubber. Niemand die het zag. Met desastreuze gevolgen:
- vele malen gescheurde ophanging van de demper;
- afgebroken ophanging rechts aan blok;
- veel laswerk tijdens vakanties met eenmaal een kapotte dynamo als gevolg.
Ik laat onderhoudswerk altijd aan een garage over. Pas toen ik een keer hoogstpersoonlijk een voor de zoveelste keer gescheurde demper heb losgehaald tijdens een vakantie, zag ik de oorzaak.... Rubber vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
blauw
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 718
Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
Locatie: Utrecht

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door blauw »

Hoi,
Is dit een diesel-ding of moet ik als wbx-er ook opletten?

Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

Volgens mij een ‘dieselding’ als ik op de plaatjes kijk.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Theo Postma
Is een goede vriend van het Forum
Berichten: 14970
Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Theo Postma »

Is een diesel ding, daar is de uitlaat totaal anders als bij een boxer.

Theo
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door leof »

Nummers 20 en 14 (is een uitlaat voor een CS):
Schermafbeelding 2022-08-17 172835.jpg
Deze zien er aftermarket ietsje anders uit en zijn alledrie gelijk.
Bij mij ontbrak het rubber van nummer 20 boven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door leof op 17 aug 2022 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

De linker steun zit eigenlijk met 2 rubbers vast, één van boven en een opzij. De bovenste zet je vast met inbusbouten. Fijn klusje.
Bij mijn uitlaat zitten nog 2 hoekijzers die zorgen dat de demper gemonteerd kan worden op genoemde rubbers.
Dat hoort bij het latere model.
4B314998-E051-4C2F-99CA-F8DACD9F765F.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

3 rubbers zaten bij mijn JX. Wat wel van belang is dat je de rubbers zo goed als spanningsvrij monteert. Dus eerst vast aan uitlaat en dan de beugel aan chassis vast. Indien nodig buig en strekwerk op je steun of ring/shim ertussen. Kwaliteit van het rubber was in 2002 al een (merkgebonden) issue.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

Dat klinkt allemaal heel mooi, heren theoretici, maar de uitlaat weegt toch een kilo of 10 dus ik vraag mij af hoe je zoiets spanningsloos monteert.
Daarbij komen de meeste aftermarket onderdelen uit onduidelijk bron dus de kwaliteit zal zich moeten bewijzen. De vorige uitlaat heeft er 13 jaar en 85000 kilometer onder gehangen. Ik vraag mij af of men toen de rubbers vernieuwd heeft…
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Zoals Hylke zegt, eerst erin hangen en dan vast zetten klopt. Met beugel bedoelde ik de steunen. Omdat je bij die bovenste gemonteerd slecht bij kan zette ik de moeilijke boutjes eerst wel vast en dan afhangen en de rest. Spanningsloos wordt dan ook bedoeld dat je de demper niet onder kracht in zijn montage punten moet zien te krijgen. Het gewicht neutraal in de rubbers laten hangen en dan vast zetten. En ook bij de ernst onderdelen heb ik bij de JX de steunen moeten afstellen/bewerken met hamer maar dat kan ook komen door externe factoren die de steunen misschien vervormd hebben......

ook bij de wbx en zijn gewei van belang dat je dit eerst goed passend in elkaar zet en dan pas de bouten/klemmen/beugels vast zet. Zeker met de extra beugel aan het carter bij de syncro.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

RoonT3 schreef: 18 aug 2022 09:34 Het gewicht neutraal in de rubbers laten hangen en dan vast zetten.
Aha! Zo heb ik het ook gedaan. Uitlaatpijp zat toen precies voor de demper, boutgaten mooi op z’n plek.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door René »

uitlaatrubber.jpg
Dit is de upgrade welke VW zelf bedacht heeft voor het afscheurende rubber aan de rechter kant. Het probleem is dat je dit rubber niet meer bij de dealer kunt kopen. Zou VW classic parts misschien zoiets hebben?

René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hallo René,
Tk (en andere T3 aanbieders) hebben dit toch? https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 251393a-tk + de 'versterkte' https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 033251393a
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

Dat is mooi! Groter pasvlak zal het rubber beter vasthouden. Zal ik dan ook maar eens bestellen hoewel het natuurlijk de kleine versie bovenaan was waar het rubber losgekomen was.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door Coen »

Gelukkige bijvangst van de nieuwe uitlaat lijkt een zuiniger motor te zijn. Het verbruik (na voornamelijk snelweg weliswaar) was 1 op 11,5!
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
rick
Bus guru
Berichten: 5212
Lid geworden op: 19 mar 2005 09:12

Re: Uitlaat naar de vaantjes

Ongelezen bericht door rick »

Het rubber is door de grotere omvang mogelijk ook stugger. En dat is geen voordeel bij het opvangen van trillingen.


Coen schreef: 18 aug 2022 14:45 Dat is mooi! Groter pasvlak zal het rubber beter vasthouden. Zal ik dan ook maar eens bestellen hoewel het natuurlijk de kleine versie bovenaan was waar het rubber losgekomen was.
Rick

Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Plaats reactie