Uitlaat naar de vaantjes
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Uitlaat naar de vaantjes
Afgelopen vakantie was voor de tweede keer in 2 jaar de uitlaat gescheurd. Nog wat met Gun Gum gerommeld maar dat scheurde net zo hard als de uitlaat zelf. Het stukje pijp met flens was zodanig losgekomen dat er ook niet meer gelast kon worden.
Als vervanger had ik een Ernst op het oog maar die is momenteel niet leverbaar en we willen nog weg een dezer dagen. Dus dan naar een van Paruzzi. Nou, ik moet zeggen: pasvorm is perfect. Alle boutgaten zaten precies op de goede plaats. En het volume is beschaafd.
Bij demontage bleek het ‘derde’ rubber losgekomen. Dat zal misschien de extra trilling hebben opgeleverd die de vorige uitlaat noodlottig werd.
Als vervanger had ik een Ernst op het oog maar die is momenteel niet leverbaar en we willen nog weg een dezer dagen. Dus dan naar een van Paruzzi. Nou, ik moet zeggen: pasvorm is perfect. Alle boutgaten zaten precies op de goede plaats. En het volume is beschaafd.
Bij demontage bleek het ‘derde’ rubber losgekomen. Dat zal misschien de extra trilling hebben opgeleverd die de vorige uitlaat noodlottig werd.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Ik heb jarenlang met een ontbrekende 'derde' rubber. Niemand die het zag. Met desastreuze gevolgen:
- vele malen gescheurde ophanging van de demper;
- afgebroken ophanging rechts aan blok;
- veel laswerk tijdens vakanties met eenmaal een kapotte dynamo als gevolg.
Ik laat onderhoudswerk altijd aan een garage over. Pas toen ik een keer hoogstpersoonlijk een voor de zoveelste keer gescheurde demper heb losgehaald tijdens een vakantie, zag ik de oorzaak.... Rubber vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad.
- vele malen gescheurde ophanging van de demper;
- afgebroken ophanging rechts aan blok;
- veel laswerk tijdens vakanties met eenmaal een kapotte dynamo als gevolg.
Ik laat onderhoudswerk altijd aan een garage over. Pas toen ik een keer hoogstpersoonlijk een voor de zoveelste keer gescheurde demper heb losgehaald tijdens een vakantie, zag ik de oorzaak.... Rubber vervangen en sindsdien geen probleem meer gehad.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- blauw
- Weet waar de werkplaatsboeken liggen
- Berichten: 698
- Lid geworden op: 01 sep 2006 21:00
- Locatie: Utrecht
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Hoi,
Is dit een diesel-ding of moet ik als wbx-er ook opletten?
Groeten,
Arjan
Is dit een diesel-ding of moet ik als wbx-er ook opletten?
Groeten,
Arjan
Caravelle uit '86 met DG motor van na '85, omgebouwd tot camper.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Volgens mij een ‘dieselding’ als ik op de plaatjes kijk.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
- Theo Postma
- Is een goede vriend van het Forum
- Berichten: 14866
- Lid geworden op: 27 okt 2006 23:46
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Is een diesel ding, daar is de uitlaat totaal anders als bij een boxer.
Theo
Theo
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Nummers 20 en 14 (is een uitlaat voor een CS):
Bij mij ontbrak het rubber van nummer 20 boven.
Deze zien er aftermarket ietsje anders uit en zijn alledrie gelijk.Bij mij ontbrak het rubber van nummer 20 boven.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door leof op 17 aug 2022 18:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
De linker steun zit eigenlijk met 2 rubbers vast, één van boven en een opzij. De bovenste zet je vast met inbusbouten. Fijn klusje.
Bij mijn uitlaat zitten nog 2 hoekijzers die zorgen dat de demper gemonteerd kan worden op genoemde rubbers.
Dat hoort bij het latere model.
Bij mijn uitlaat zitten nog 2 hoekijzers die zorgen dat de demper gemonteerd kan worden op genoemde rubbers.
Dat hoort bij het latere model.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Uitlaat naar de vaantjes
3 rubbers zaten bij mijn JX. Wat wel van belang is dat je de rubbers zo goed als spanningsvrij monteert. Dus eerst vast aan uitlaat en dan de beugel aan chassis vast. Indien nodig buig en strekwerk op je steun of ring/shim ertussen. Kwaliteit van het rubber was in 2002 al een (merkgebonden) issue.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Dat klinkt allemaal heel mooi, heren theoretici, maar de uitlaat weegt toch een kilo of 10 dus ik vraag mij af hoe je zoiets spanningsloos monteert.
Daarbij komen de meeste aftermarket onderdelen uit onduidelijk bron dus de kwaliteit zal zich moeten bewijzen. De vorige uitlaat heeft er 13 jaar en 85000 kilometer onder gehangen. Ik vraag mij af of men toen de rubbers vernieuwd heeft…
Daarbij komen de meeste aftermarket onderdelen uit onduidelijk bron dus de kwaliteit zal zich moeten bewijzen. De vorige uitlaat heeft er 13 jaar en 85000 kilometer onder gehangen. Ik vraag mij af of men toen de rubbers vernieuwd heeft…
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Zoals Hylke zegt, eerst erin hangen en dan vast zetten klopt. Met beugel bedoelde ik de steunen. Omdat je bij die bovenste gemonteerd slecht bij kan zette ik de moeilijke boutjes eerst wel vast en dan afhangen en de rest. Spanningsloos wordt dan ook bedoeld dat je de demper niet onder kracht in zijn montage punten moet zien te krijgen. Het gewicht neutraal in de rubbers laten hangen en dan vast zetten. En ook bij de ernst onderdelen heb ik bij de JX de steunen moeten afstellen/bewerken met hamer maar dat kan ook komen door externe factoren die de steunen misschien vervormd hebben......
ook bij de wbx en zijn gewei van belang dat je dit eerst goed passend in elkaar zet en dan pas de bouten/klemmen/beugels vast zet. Zeker met de extra beugel aan het carter bij de syncro.
ook bij de wbx en zijn gewei van belang dat je dit eerst goed passend in elkaar zet en dan pas de bouten/klemmen/beugels vast zet. Zeker met de extra beugel aan het carter bij de syncro.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Aha! Zo heb ik het ook gedaan. Uitlaatpijp zat toen precies voor de demper, boutgaten mooi op z’n plek.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Re: Uitlaat naar de vaantjes
René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed 

- RoonT3
- Wandelende vraagbaak
- Berichten: 2695
- Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Hallo René,
Tk (en andere T3 aanbieders) hebben dit toch? https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 251393a-tk + de 'versterkte' https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 033251393a
Tk (en andere T3 aanbieders) hebben dit toch? https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 251393a-tk + de 'versterkte' https://tk-carparts.de/gummi-metalllage ... 033251393a
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Dat is mooi! Groter pasvlak zal het rubber beter vasthouden. Zal ik dan ook maar eens bestellen hoewel het natuurlijk de kleine versie bovenaan was waar het rubber losgekomen was.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Gelukkige bijvangst van de nieuwe uitlaat lijkt een zuiniger motor te zijn. Het verbruik (na voornamelijk snelweg weliswaar) was 1 op 11,5!
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Re: Uitlaat naar de vaantjes
Het rubber is door de grotere omvang mogelijk ook stugger. En dat is geen voordeel bij het opvangen van trillingen.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018