Versnellingsbak

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door René »

Ik zal de verwarringen nog even wat uitbreiden: Ja er zijn motorbeugels welke echt anders zijn qua afmetingen maar de verschillen zitten dan nietr alleen in de lengte maar ook in de hoogte! Bij de syncro's zijn alle motoren iets van 5 of 6 cm lager gelegd om zo een cardanas onder de chassisbalk door te krijgen. Dit is zowel bij de diesels als bij alle wbx-en zo. Misschien komt hier de verwarring vandaan dat er ergens 5 of 6 cm(weet ik niet meer uit mijn hoofd) verschil bestaat bij deze beugels. De syncrobak is fysiek een cm of 20 langer en is opgehangen aan 2 aangegoten steunen welke aan het deel zitten welke na het deksel komt. Dit veroorzaakt een andere stand van de aandrijfassen maar dit levert geen enkel probleem op voor de assen, de bak of de naven, dat zal met het verplaatsen naar achteren of naar voren ook niet zo zijn. De assen hebben natuurlijk wel een maximale lengte, bij de voorassen vindt je bijv. ringen van 0,5cm dik tussen de homokineten en de flenzen om dit soort verschillen te corrigeren. De 16" heeft een langere wielbasis dan alle andere bussen wat is gedaan door de draagarmen te verlengen, bak hangt op dezelfde plaats.
20220803_172529_resize.jpg
Deze foto is van mijn syncro 16"welke op dit moment gerestaureerd wordt.

René
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

Hylke. Je toon is weerzinwekkend. Wat je nu suggereerd is te absurd. Je denkt blijkbaar dat iemand jouw medestander is in de mening dat Meus hun te kakke zet.? In wat voor een trip leef jij?

Als er iemand hier is die veel ervaring heeft en juist gigantische kennis heeft van onze busjes dan is dat Meus. Meus wordt gewaardeerd,. En misschien wel het meest omdat hij doorgaans zonder pretenties en met respect voor anderen communiceerd.


Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

Rene, De verwarring is volgens mijgekomen omdat we off topic zitten en mensen het niet eens zijn over wat nu het onderwerp is. Maar ik zie dit topic als uitwisseltopic over feitjes aangaande de ophanging, van bak en motor en dan is jou bijdrage daarin precies op zijn plaats... maar dat vind ik. Hè . Interessant ook weer.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
leof
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 932
Lid geworden op: 20 aug 2008 09:31

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door leof »

hylkeanne schreef: 24 aug 2022 06:46 Al reeds is door ons bevestigd dat de 091 en 091/1 uitwisselbaar zijn mits de juiste schakelstang en versnellingsbaksteun gebruikt wordt. Meus zet ons ervaringsdeskundigen te kakke met zijn berichten.
Ik zou dat "ons" niet gebruiken. Wie zijn "ons"? Spreek voor jezelf. Dus "ik" en "mij".
Groeten,
Leo F
----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik ben dit verhaal ondertussen zo zat dat zelfs de popcorn niet meer smaakt
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

servicebus schreef: 24 aug 2022 10:33 Ik ben dit verhaal ondertussen zo zat dat zelfs de popcorn niet meer smaakt
Het spijt mij. Voor zover ik er een aandeel in heb. Op popcorn kun je je erg verbeugen weet ik uit ervaring.

Ik hou meestal wijselijk mijn mond hoor. Als er weer eens een gesprek uit de bocht dreigt te vliegen. De negeerlijst helpt daarbij. Maar soms ben ik echt wel klaar om mijzelf te sensureren. Maar ik heb mij weer opgeladen. Van mij hoor je op dit vlakvoorlopig niks meer.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

RVB schreef: 24 aug 2022 21:05 Het spijt mij. Voor zover ik er een aandeel in heb. Op popcorn kun je je erg verbeugen weet ik uit ervaring.

Ik hou meestal wijselijk mijn mond hoor. Als er weer eens een gesprek uit de bocht dreigt te vliegen. De negeerlijst helpt daarbij. Maar soms ben ik echt wel klaar om mijzelf te sensureren. Maar ik heb mij weer opgeladen. Van mij hoor je op dit vlakvoorlopig niks meer.

Groetjes Rolf
Ik ga er van uit dat een ieder iets plaatst met de beste bedoelingen.
Maar soms loopt het anders.
Wat dat betreft zijn het net mensen :mrgreen:
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

w.m.weemhoff schreef: 22 aug 2022 01:41 bij de invoering van de nieuwe, langere bak heeft vw de motorsteunen aangepast waardoor de motor iets verder naar achteren komt. of daar dan een oude of en nieuwe bak aanhangt maakt verder geen verschil, het differentieel zit bij allebei op dezelfde plek.
om een oude bak te plaatsen hoef je dus idd alleen de versnellingsbaksteun te verlengen. en uiteraard de schakelstang aanpassen.
wel zijn de nieuwe assen ook iets langer dan de oude. ik meen iets van 1,5 cm. al merk je daar in het gebruik ook niet veel van.
kennelijk dacht ik dat het wel kon, ook al dacht hylke dat ik dacht dat het niet kon.
verder vind ik dat rolf het uitstekend verwoord heeft en ben ik het helemaal eens met douwe.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door timeaa »

RVB schreef: 24 aug 2022 07:24 - een olievulpijp met oliepeilstok in 1. Dit was een rechte( !) Lopend van de opening in het carter naar het inspectieluikje.
peilstok komt uit in de motorruimte naast de accu de motor zit te ver naar voren om bij het inspectieluik uit te komen daarom heeft de nieuwe zo een bocht die de oude niet heeft

je kan dit zelf zien de peilstok kan onmogelijk bij het inspectieluik uitkomen als je ziet hoe vet de motor naar voren zit ook inlaatspruitstuk met luchtfilter is 1 boks bij de 1.6 diesel die zit bijna tegen de carrosserie aan als de motor 5 cm naar voren zou zitten bij een bus uit 1981 kan dat echt niet passen ook de uitlaat zou dan 5cm naar voren komen eigenlijk alles komt dan naar voren maar dat past niet
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door timeaa »

w.m.weemhoff schreef: 23 aug 2022 01:27 mijn eerste reacties buitelen over elkaar heen en strijden om voorrang :-)
ga je nou appels (t2) met peren (t3) vergelijken?
heb jij eigenlijk enig idee hoe de 'oude' bak van de t3 er uit ziet?
weet jij ook maar iets af van het verschil in de motorophanging van t2 versus t3?
T2 had geen diesels maar wel dezelfde 1600 benzinemotor als eerst in de t3 geleverd is met dezelfde versnellingsbak! ook 091 maar herkenbaar aan de 3 koelribben de 091 bak is namelijk met 3 en 5 en 6 koelribben gemaakt en de eerste t3 bennzine en dieselmotoren hadden 3 koelribben. die bakken zijn ook gebruikt in de T2 en zijn gewoon hetzelfde alleen de steunen zijn anders...

zelfs worden latere t3 bakken in de t2 geplaatst bijvoorbeeld bij tuning omdat ze sterker zijn. dus zeker geen appels met peren vergelijken aangezien het allebei 091 bakken zijn met 3 koelribben. de maten zijn hetzelfde! ze zijn uitwisselbaar ik heb zelf een t2 gehad... ik heb een bak van de 2 liter luchtgekoeld bij mijn diesel die heeft wel 6 koelribben
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
timeaa
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 91
Lid geworden op: 01 mei 2020 21:16

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door timeaa »

RVB schreef: 20 aug 2022 09:42 De vroege diesel waren namelijk ook uitgerust met die fysiek kortere versnellingsbakken. (veelal code DM)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet van Tim

Vanagon 1900 diesel 1987
Plaats reactie