Versnellingsbak

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
salt1971
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
Locatie: rotterdam

Versnellingsbak

Ongelezen bericht door salt1971 »

Mijn versnellingsbak heeft het helaas begeven tijdens de vakantie wat er precies aan de hand is moet nog blijken. Maar een naar schrapend geluid voelde echt niet goed hij kwam wel in de versnelling. De bus moet eerst nog naar Nederland versleept worden :( Om alvast op de zaken vooruit te lopen Er zit een watergekoelde DG motor in welke versnellingsbak zou daar het best beste bij gaan en heeft iemand nog tips waar die te vinden.
Met groet Sander
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Sander Dat is niet zo mooi . Ik heb een bak te koop van een lucht gekoelde T3 met de bak code DK dat is een VB met een lange eind overbrenging. Die past onder jouw bus maar dan moet de schakelstang helft van af de bak ook daarbij overgezet worden. Die heb ik er ook bij.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Waarom niet je eigen bak (laten) reviseren?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
salt1971
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
Locatie: rotterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door salt1971 »

Ja dat is ook zeker nog een optie
Wie heeft er een goed adres ?

Groet sander
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Regio Rotterdam weet ik niks, maar anderen hier vast wel. Een andere bak kan natuurlijk ook, maar de meeste bakken zijn van dezelfde leeftijd/km stand als jouw eigen. Het hoeft niet, maar er is een kans dat je 'nieuwe' bak ook snel weer onderhoud/herstel nodig heeft. Als je geen plannen hebt om je bus op korte termijn weg te doen is je eigen bak laten reviseren best een interessante optie. Het doet financieel wel even zeer, maar alles is dan weer fabrieksnieuw en dus weer jarenlang zonder kopzorgen. (Mits goed uitgevoerd uiteraard).
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

motnamol schreef: 19 aug 2022 12:15 Hoi Sander Dat is niet zo mooi . Ik heb een bak te koop van een lucht gekoelde T3 met de bak code DK dat is een VB met een lange eind overbrenging. Die past onder jouw bus maar dan moet de schakelstang helft van af de bak ook daarbij overgezet worden. Die heb ik er ook bij.
Ik weet niet te veel van WBX- en LBX'en . Maar wat ik mij afvraag of je er bent alleen met de aanpassing van de schakelstang. De DK bak (lbx bak) is namelijk fysiek korter dan de latere bakken, die aan de Dg motor zit. . De motor zou met die dk bak dan ca. 5 cm meer naar het midden van de bus komen te liggen. En dat moet natuurlijk passen. Ik neem aan dat er ook andere motorsteunen nodig zijn. Ik baseer dat op hoe het geldt voor een diesel. Als je een diesel uitrust met een DK bak, dan heb je de motorsteunen nodig van de vroege diesel(1981, soms 1982) . De vroege diesel waren namelijk ook uitgerust met die fysiek kortere versnellingsbakken. (veelal code DM)

groetjes Rolf
Gebruikersavatar
salt1971
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 77
Lid geworden op: 06 nov 2007 10:01
Locatie: rotterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door salt1971 »

Thanks voor deze toelichting
Ik ga checken als de bus terug is van transport welke bakcode deze heeft.
Aan wat voor een kosten moet ik denken voor een revisie ?
Met groet sander
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door motnamol »

Heb diesel met een DK bak gewoon de oude steunen gebruikt .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door René Vis »

motnamol schreef: 20 aug 2022 11:32 Heb diesel met een DK bak gewoon de oude steunen gebruikt .
dan had je ook het oude type versnellingsbak
Rene
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door motnamol »

Zeker weten van niet. alleen de VB steun aangepast ,
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

Mocht je je eigen versnellingsbak willen laten repareren, dan kan ik je daarbij van dienst zijn.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door servicebus »

hylkeanne schreef: 20 aug 2022 20:20 Kan ik die gewoon langs brengen?

Hylke
Ja
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

motnamol schreef: 20 aug 2022 17:45 Zeker weten van niet. alleen de VB steun aangepast ,
Interessant. Ik ben er altijd van uit gegaan dat dat niet zou kunnen/ niet aan te raden was, omdat de flens van de bak dan 5cm naar achteren zou komen te liggen. Maar daarover doordenkend; ze staan natuurlijk sowieso al scheef t.o.v het wiel. Ik kan mij wel voorstellen dat de hoek en de grotere afstand bij bussen die hoog op hun pootjes staan niet ideaal is voor de standaard aandrijfas/ homokineet. En de schakelstang moet ook die afstand aan kunnen...

Of maak ik een denkfout?

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

RVB schreef: 21 aug 2022 08:44
Of maak ik een denkfout?

Groetjes Rolf
bij de invoering van de nieuwe, langere bak heeft vw de motorsteunen aangepast waardoor de motor iets verder naar achteren komt. of daar dan een oude of en nieuwe bak aanhangt maakt verder geen verschil, het differentieel zit bij allebei op dezelfde plek.
om een oude bak te plaatsen hoef je dus idd alleen de versnellingsbaksteun te verlengen. en uiteraard de schakelstang aanpassen.
wel zijn de nieuwe assen ook iets langer dan de oude. ik meen iets van 1,5 cm. al merk je daar in het gebruik ook niet veel van.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

w.m.weemhoff schreef: 22 aug 2022 01:41 bij de invoering van de nieuwe, langere bak heeft vw de motorsteunen aangepast waardoor de motor iets verder naar achteren komt. of daar dan een oude of en nieuwe bak aanhangt maakt verder geen verschil, het differentieel zit bij allebei op dezelfde plek.
om een oude bak te plaatsen hoef je dus idd alleen de versnellingsbaksteun te verlengen. en uiteraard de schakelstang aanpassen.
wel zijn de nieuwe assen ook iets langer dan de oude. ik meen iets van 1,5 cm. al merk je daar in het gebruik ook niet veel van.
Ah. Eerst dacht ik. Dat kan niet. Waarom zou je een nieuwe ontwerp oliepeilstok, olievulbuis en motorsteunen en baksteun(dacht ik) maken en ook nog een het gewicht naar achteren plaatsen, terwijl je het ook kan oplossen met een 1 andere baksteun? Iets later viel het kwartje; De motor moest naar achteren om ruimte te maken voor de fysiek langere 5 bak. Overigens ik sluit een nieuwe denkfout wederom niet uit.

Even on-topic; Dit bovenstaande verhaal ging over een dieselmotor. Of de DK bak geschikt is voor een WBX wordt waarschijnlijker. Maar ik heb er niet eerder van gehoord....

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Versnellingsbak

Ongelezen bericht door RVB »

Meer info ; o.a. over Lbx bak bij Wbx blok:
https://www.t3-infos.de/faq/

Er staat oa in:
...die Luftigeneration baut kürzer. Um eine Lufigetriebe in einen WBX zu bekommen, muß der Motor um 50mm nach vorne gehängt werden (Habe ich schon einmal gemacht, ich spreche also aus Erfahrung), wozu man beim WBX entsprechende Löcher in den Längsträger bohren muß. Angeblich ist das nicht nötig, wenn man den Motortragbügel des Lufti mitverbaut. Darüber fehlt mir aber die eigene Erfahrung...
Groetjes Rolf
Plaats reactie