Nieuwe acculader

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Hallo,

Ik heb nog een originele lg20 lader in de bus zitten. Ik zou deze graag willen vervangen door een moderne lader. Ik weet echter niet hoe de elektra is aangesloten. Ik heb daarom vanmiddag het eea open geschroefd en lijkt erop dat er 1 accu niet is aangesloten. Als de bus aan de paal staat wordt alleen de hh accu geladen.

Is er iemand die op basis van de foto’s wat verduidelijking kan geven? Ik denk dat het bruine blokje de stroom in is en de andere kabel naar de accu gaat. Waarom zitten daar 3 aders in? Bruine, rood en rood-geel. De losse 3 aderige kabel gaat naar de startaccu?

Ik kijk naar een Victron Blue Smart Acculader 12/7 IP67. Kunnen hier beide accu’s op aangesloten worden?

Alle hulp meegenomen!

Afbeelding

Afbeelding
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door RVB »

Uit mijn hoofd.
Bruin blokje is de 230V aansluiting
Wit blokje is de 12V

Het witte blokje heeft 3 draden. 2x + voor de start en hh acvu en de min.

7a lader. Als je standaardaccus hebt is het wat mager voor 2. Je kan ook overwegen om deze alleen te gebruiken voor de hh accu. Als je zorgt dat de startaccu niet belast wordt tijdens het stilstaan is dat prima te doen.

Ik keek wat terug in eerdere topics. Ik zag dat je steeds wat had met elektra, start en hh accu. De vraag die ik heb of de problemen opgelost is als je een andere lader zou plastsen.

misschien moet je eerst er achter komen wat er mis is.. maar. ik heb niet alles doorgelezen hoor. Ik wil je allern behouden dat je de verkeerde oplossing bij je probleem kiest.

groetjs Rolf
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door krisg »

En als je die lg20 weggeeft, ik wil 'm wel.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Dank voor de reactie, klopt idd dat de electronica nog een grote onbekende is in deze bus. Er zweven ook nog 2 losse contactdozen en een aardlekschakelaar rond waarvan er een doos niet werkt.

Als het witte blokje idd de + van zowel de start- als de hh accu is en de bruine de min voor beide, ben ik benieuwd waar de losse, afgeplakte kabel voor is. Misschien beter idd om eerst eens goed te kijken waar alles naar toe gaat. Daarbij ook de vraag of de startaccu überhaupt is aangesloten op deze lader. Die wordt iig niet geladen als de bus aan de paal hangt.

De reden voor aanschaf van een nieuwe lader is eigenlijk omdat ik de gehele electronica wil vernieuwen. Ik heb het gevoel dat elektronica van 40 jaar oud niet de meest betrouwbare meer is.
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Heb je het elektrische schema van de Westfalia?
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
rutger1973
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 52
Lid geworden op: 13 mar 2019 22:27

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door rutger1973 »

Nee, ik heb geen elektrisch schema. Ik zal dat eens opsnorren. Elektra is voor mij ook niet het meest bekende terrein en er is volgens mij aardig war geknutseld met de elektra door de vorige eigenaar.
Groet, Rutger
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door RVB »

rutger1973 schreef: 28 aug 2022 02:08 Dank voor de reactie, klopt idd dat de electronica nog een grote onbekende is in deze bus. Er zweven ook nog 2 losse contactdozen en een aardlekschakelaar rond waarvan er een doos niet werkt.

Als het witte blokje idd de + van zowel de start- als de hh accu is en de bruine de min voor beide, ben ik benieuwd waar de losse, afgeplakte kabel voor is. Misschien beter idd om eerst eens goed te kijken waar alles naar toe gaat. Daarbij ook de vraag of de startaccu überhaupt is aangesloten op deze lader. Die wordt iig niet geladen als de bus aan de paal hangt.

De reden voor aanschaf van een nieuwe lader is eigenlijk omdat ik de gehele electronica wil vernieuwen. Ik heb het gevoel dat elektronica van 40 jaar oud niet de meest betrouwbare meer is.
Enerzijds heb je gelijk: elektronica van 40 jaar oud is niet meer zo bedrijfszeker als het eerst was. Maar storingen kunnen ook te maken hebben met creaties van voorgangers die niet handig gemaakt zijn of niet transparant zijn. Als je er net te weinig van weet is lukraak wat vernieuwen geen oplossing.(vrees ik) Als je dingen zelf wilt oplossen, moet je er wat in verdiepen.

Als ik jou was dan zou ik voordat je iets vernieuwd echt eerst analyseren wat het probleem is. Dus wat werkt niet naar behoren. En dat kun je doen mbv forum. Maar als je er aan gaat werken. Zorg dat je ook een schema vind, vzn de draden, kleur draden en waar e lopen. Multimer is ook handig(bij de action 4 euri) Als alles het weer doet, misschoen hoef je niks echt te vernieuwen.

Het vervangen van de lader is niet een gek idee hoor. Maar als je niet weet of de startaccu er op is aangesloten...kan je dat mss eerst onderzoeken. Die afgeknipte draden zouden heel goed te maken kunnen hebben met de standkachel die je niet meer hebt. Die zat bij westfaliabusjes ook in die hoek. Het heeft niks met de lader te maken.

Groetjes Rolf
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Nieuwe acculader

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik zou de good old LG20 niet lukraak vervangen. Hij kan kapot, maar als er een hoop geknutseld is in jouw bus, is dat het eerste aandachtspunt.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Plaats reactie