Remdruk onregelmatig

Chassis, remmen, schokbrekers, uitlaat en banden etc.
multirood
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 93
Lid geworden op: 31 okt 2012 22:37
Locatie: Antwerpen Belgie

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door multirood »

Zijn de remslangen nieuw of nos.
Als daar door een inwendig probleem een vernauwing inzit, kan het zijn dat dit werkt als een klep die voorkomt dat de remvloeistof terugstroomt naar het reservoir.

Groeten Steven
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door servicebus »

Zijn de voorwiel lagers toevallig ook vervangen?
Mij overkwam het dat er voorwiel lagers gemonteerd waren met de foute diameter.
21mm ipv 19mm.
Dan voelt het pedaal hard, totdat je een stukje hebt gereden, en dus het wiel heeft bewogen.
Dan gaar de remvloeistof dus terug in het reservoir vanwege de beweging van de remschijf.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

Hallo Rene,
Ik heb de remschoenen gemonteerd en daarna het verstelmechanisme ze ver gesteld dat de stommel er maar net opging. Dus bijna alle speling weggesteld.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Na paar keer pompen een hard pedaal is een typisch kenmerk van lucht in het systeem...
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Heb je ook al eens de mogelijke speling/slijtage op je scharnierpunt van je pedaal of de pen/gaffel van de hoofdremcilinder bekeken? Wellicht als daar wat zit je de hoofdremcilinder niet 100% kan bedienen.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door RoonT3 »

multirood schreef: 26 okt 2022 09:08 Zijn de remslangen nieuw of nos.
Als daar door een inwendig probleem een vernauwing inzit, kan het zijn dat dit werkt als een klep die voorkomt dat de remvloeistof terugstroomt naar het reservoir.

Groeten Steven
inwendig oplossende oude leidingen geven meer het probleem dat je rem vast blijft staan, de druk gaat wel door naar de remcilinder maar vanwege de obstructie gaat de druk er moeizaam terug af.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

René schreef: 26 okt 2022 09:03 Ha Richard, ik lees dat je alles aan remonderdelen vervangen hebt maar nergens lees ik hoe je de remschoenen achter afgesteld hebt?? Als je nieuwe schoenen en trommels monteert zul je de handremkabels eerst helemaal terug moeten stellen voordat je de schoenen afstelt op de trommelmaat.
Met goed afgestelde schoenen heb je direct druk op je pedaal bij een niet draaiende motor oftewel zonder rembekrachtiging, start je je motor dan zakt het pedaal een paar centimeter weg. Als de schoenen goed afgesteld zijn zet je je handremkabels op maat zodat je de handrem een klikje of 5 a 6 kunt aantrekken. Bij de eerste klik mag je al wrijving voelen als je je wiel draait.
Ieder jaar was het bij mijn bus met de apk weer afkeur van de remmen achter, ik stond op het punt om er schijven op te zetten achter ;)

René
Hallo Rene,

Ik heb de remschoenen een voorinstelling gegeven zodat de trommel er maar net op kan. Als het hele systeem werkt ga ik nog fijn afstellen via het gat op de achterplaat.

Inmiddels ben ik wel weer wat wijzer geworden. Ik heb e.e.a. uit kunnen sluiten. Eerst het de achterremmen geïsoleerd zodat alle deuk naar de voorwielen ging. Probleem nog niet verholpen. Toen heb ik achter weer aangekoppeld en de twee schijfremmen geïsoleerd. En wat blijkt. Pedaal voelt keihard aan. Conclusie tot zover is dat er iets mis is met de nieuwe remklauwen.
Mogelijk is de hoofdremcilinder niet geschikt voor deze remklauwen of de remklauwen niet geschikt voor deze hoofdremcilinder. Het lijkt erop of er te veel vloeistof terugstroomt. Ik ga de levenacier even bellen. Tenslotte komen alle onderdelen hier vandaan.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
a_j
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 316
Lid geworden op: 07 jun 2012 21:11
Locatie: Eindhoven

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door a_j »

Heb je wel de juiste remklauw aan de juiste kant gemonteerd? Zoniet dan blijft er mogelijk lucht achter in de klauw met ontluchten. En je probleem klinkt ook wel als lucht in het systeem.
Groeten, Aart
T3 Joker 1984; 1.6D -> 1.6TD -> 2.0 GTI ADY
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

a_j schreef: 27 okt 2022 13:38 Heb je wel de juiste remklauw aan de juiste kant gemonteerd? Zoniet dan blijft er mogelijk lucht achter in de klauw met ontluchten. En je probleem klinkt ook wel als lucht in het systeem.
Hallo Aart,
Bedankt voor je reactie.

Ik heb net gesproken met de leverancier van de onderdelen. Zij bevestigen dat dit de juiste onderdelen zijn. Dus hoofdremcilinder met de klauwen.
Omdat bijna iedereen aangeeft dat er lucht in het systeem kan zitten ga ik wederom de voorremmen ontluchten, omdat het eigenlijk niets anders meer kan zijn.
Wordt vervolgd.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door RoonT3 »

je kan natuurlijk je leverancier geloven maar controleren van onderdeelnummers en wat fysiek wat op je voertuig zit en wat geleverd is zou niet verkeerd zijn. De bussen hebben een aardige leeftijd waarbij er wel tussen de jaren wat verschillen zitten (tot 86 en vanaf 86 en dan vanaf 90er jaren) Het komt dan ook wel voor dat in het verleden door onkunde of beschikbaarheid of upgrade er onderdelen van andere bouwjaren of zelfs voertuigen gemonteerd zijn. Als je als koper van een bus niet meekrijgt wat er aan versleuteld is kan je voor verrassingen komen te staan. Laten we hopen dat het lucht is.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

RoonT3 schreef: 27 okt 2022 13:55 je kan natuurlijk je leverancier geloven maar controleren van onderdeelnummers en wat fysiek wat op je voertuig zit en wat geleverd is zou niet verkeerd zijn. De bussen hebben een aardige leeftijd waarbij er wel tussen de jaren wat verschillen zitten (tot 86 en vanaf 86 en dan vanaf 90er jaren) Het komt dan ook wel voor dat in het verleden door onkunde of beschikbaarheid of upgrade er onderdelen van andere bouwjaren of zelfs voertuigen gemonteerd zijn. Als je als koper van een bus niet meekrijgt wat er aan versleuteld is kan je voor verrassingen komen te staan. Laten we hopen dat het lucht is.
Hi Ronald,

Ja daar ben ik ook bang voor dat er verkeerde onderdelen in omloop zijn.
paruzzi.nl heeft al veel van deze sets verkocht en geen klachten teruggehad. Ze houden deze klachtgegevens nauwkeurig bij. Hopen maar dat het lucht is.
Groet, Richard
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt beter hopen dat je de lucht eruit krijgt... :wink:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door casss »

Zijn het klauwen met 2 zuigers of met 1 zuiger? Kan het zijn dat er een 2e ontluchtingsnippel is die je over het hoofd ziet?
gr, Cas
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

Hi Cas,
Het zijn enkelzuiger klauwen met een diameter van zo’n 50 mm.
Ik ga straks de boel ontluchten met iemand erbij die het pedaal bedient. En er zit maar 1 ontluchting nippel op de klauwen.
Ik laat vanmiddag weten hoe het is gegaan.
Groet, Richard
Richard_1962
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 aug 2022 17:04

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door Richard_1962 »

OPGELOST !

Heren, allen bedankt voor de tips die ik allemaal serieus overdacht heb en hierin kwam meerdere keren lucht in het systeem naar voren.
Uiteindelijk zat er lucht in de voorremmen. Ondanks meerdere pogingen bleek er toch met tikken op de hoofdremcilinder en de remklauwen nog lucht in het systeem te zitten. Hierna is het probleem volledig opgelost.
Vriendelijke groet,
Richard
Groet, Richard
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Remdruk onregelmatig

Ongelezen bericht door hippie »

:broem: Mooi , dat het gelukt is .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Plaats reactie