Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Onlangs raakte ik geleidelijk aan iets koelwater kwijt en op de grond was te zien dat het in de buurt van de waterpomp weg kwam.
Zoeken op internet en een MEYLE waterpomp zou OEM zijn. Bij mijn automaterialenhandel een MEYLE waterpomp besteld.
De volgende dag werd er een Febi Bilstein (17670) waterpomp gebracht (MEYLE bleek niet leverbaar te zijn).
In het weekeind de originele waterpomp eraf gedraaid.
De nieuwe met de oude vergeleken en uiterlijk zijn ze hetzelfde, MAAR in mijn originele waterpomp zit een gietijzeren schoepenwiel dat op 0,2 mm afstand van het aluminium huis draait. In de nieuwe zit een aluminium schoepenwiel, met kortere schoepen die 2 mm afstand tot het huis hebben. Ook is het asje dunner.
De originele waterpomp kan veel meer liters per minuut rondpompen, dus de Febi Bilstein waterpomp maar weer retour gestuurd (niet hetzelfde).
Mijn waterpomp draaide nog 'zwaar' en er was geen lekspoor uit het gaatje te zien, dus ga ik ervan uit dat de lekkage langs de o-ring tussen waterpomp en het motorblok kwam. Die o-ring heeft zijn 'veerkracht' wel verloren na 32 jaar. De as-afdichting van een MEYLE (OEM) zou gegarandeerd zijn voor 100.000 mijl (zo las ik). Mijn bus heeft nu zo'n 110.000 km gereden, dus de waterpomp hoeft nog niet te lekken.
Een nieuwe o-ring en dan moet de originele waterpomp er maar weer op. Het onderdeelnummer op mijn originele waterpomp is: 025121019A
En als ik (ook bij mijn automaterialenhandel) het originele nummer in geef, dan kom ik niet uit bij Febi Bilstein, maar bij andere fabrikaten.
Ik heb nu een Quinton Hazel waterpomp besteld (eerder goede ervaringen mee gehad: viewtopic.php?p=328865&hilit=topran+waterpomp#p328865) type QCP2674. Hopelijk loopt daar het schoepenwiel ook op 0,2 mm van het huis, op de bijbehorende plaatjes ziet de rest er exact zo uit als mijn originele waterpomp.
Aanvulling: Vanmiddag de oude waterpomp weer gemonteerd en het lijkt vooralsnog weer lekvrij te zijn. (nieuwe NBR O-ring 97x4 mm)
Groet,
Erik
p.s. een kennis met een oude Hanomag bus (ingericht als camper) waar een Volvo B18 motor in was geplaatst had ook problemen met een niet originele waterpomp (liep warm), het schoepenwiel van de waterpomp was van gestanst blik. Met een originele waterpomp met gietijzer schoepenwiel was het warm lopen over.
Zoeken op internet en een MEYLE waterpomp zou OEM zijn. Bij mijn automaterialenhandel een MEYLE waterpomp besteld.
De volgende dag werd er een Febi Bilstein (17670) waterpomp gebracht (MEYLE bleek niet leverbaar te zijn).
In het weekeind de originele waterpomp eraf gedraaid.
De nieuwe met de oude vergeleken en uiterlijk zijn ze hetzelfde, MAAR in mijn originele waterpomp zit een gietijzeren schoepenwiel dat op 0,2 mm afstand van het aluminium huis draait. In de nieuwe zit een aluminium schoepenwiel, met kortere schoepen die 2 mm afstand tot het huis hebben. Ook is het asje dunner.
De originele waterpomp kan veel meer liters per minuut rondpompen, dus de Febi Bilstein waterpomp maar weer retour gestuurd (niet hetzelfde).
Mijn waterpomp draaide nog 'zwaar' en er was geen lekspoor uit het gaatje te zien, dus ga ik ervan uit dat de lekkage langs de o-ring tussen waterpomp en het motorblok kwam. Die o-ring heeft zijn 'veerkracht' wel verloren na 32 jaar. De as-afdichting van een MEYLE (OEM) zou gegarandeerd zijn voor 100.000 mijl (zo las ik). Mijn bus heeft nu zo'n 110.000 km gereden, dus de waterpomp hoeft nog niet te lekken.
Een nieuwe o-ring en dan moet de originele waterpomp er maar weer op. Het onderdeelnummer op mijn originele waterpomp is: 025121019A
En als ik (ook bij mijn automaterialenhandel) het originele nummer in geef, dan kom ik niet uit bij Febi Bilstein, maar bij andere fabrikaten.
Ik heb nu een Quinton Hazel waterpomp besteld (eerder goede ervaringen mee gehad: viewtopic.php?p=328865&hilit=topran+waterpomp#p328865) type QCP2674. Hopelijk loopt daar het schoepenwiel ook op 0,2 mm van het huis, op de bijbehorende plaatjes ziet de rest er exact zo uit als mijn originele waterpomp.
Aanvulling: Vanmiddag de oude waterpomp weer gemonteerd en het lijkt vooralsnog weer lekvrij te zijn. (nieuwe NBR O-ring 97x4 mm)
Groet,
Erik
p.s. een kennis met een oude Hanomag bus (ingericht als camper) waar een Volvo B18 motor in was geplaatst had ook problemen met een niet originele waterpomp (liep warm), het schoepenwiel van de waterpomp was van gestanst blik. Met een originele waterpomp met gietijzer schoepenwiel was het warm lopen over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1178
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Goes
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Er is zoveel namaak en troep op de markt. Voor sommige onderdelen kun je kiezen uit wel 30 leveranciers. Vind dan maar eens de goede.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 370.000 km op de teller!
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
En dan koopt Febi Bilstein ook nog vaak in bij andere fabrikanten. Gemiddeld is de door hun geleverde kwaliteit wel acceptabel trouwens. Meyle, QH... allemaal after-marketfabrikanten. Maar dat is altijd nog beter dan dat er niks voor te krijgen is.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Gisteren werd de QH waterpomp bezorgd, wel met een gietijzeren schoepenwiel, maar helaas niet hetzelfde als bij mijn originele waterpomp.
De schoepen zijn ook korter en hebben, net als bij de Febi Bilstein waterpomp, 2 mm afstand tot het aluminium huis.
Jammer.
Groet,
Erik.
De schoepen zijn ook korter en hebben, net als bij de Febi Bilstein waterpomp, 2 mm afstand tot het aluminium huis.
Jammer.
Groet,
Erik.
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Ik heb een Febi maar merk eigenlijk niks dus misschien is er bij jou dan ook wel niks aan de hand?
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- ReneK
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 24 jul 2018 12:08
- Locatie: Goes
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Deze misschien nog een optie?
https://tk-carparts.de/wasserpumpe-ab-8 ... 025121010c
Blijkbaar worden ze hier nog extra op maatvoering gecontroleerd omdat dit een aandachtspunt is.
https://tk-carparts.de/wasserpumpe-ab-8 ... 025121010c
Blijkbaar worden ze hier nog extra op maatvoering gecontroleerd omdat dit een aandachtspunt is.
Groeten, René
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
VW T3, 1987, 2.1DJ, zelfbouwcamper
VW Polo 1.0TSI (iets voordeliger voor de boodschappen)
Lexus IS250 (voor de boodschappen)
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Kijk, GRAF uit Italië.OEM leverancier van BMW. Topspul.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Ongetwijfeld prima kwaliteit, maar of het schoepenwiel hetzelfde is als bij mijn originele waterpomp betwijfel ik.
Ik heb tot nu toe alleen maar waterpompen kunnen vinden met schoepenwielen die 'kortere' schoepen hebben dan origineel.
Allemaal aftermarket, wat niet hoeft te betekenen dat ze slecht zijn.
Ik ga de QH waterpomp maar monteren omdat de originele toch blijkt te lekken 'uit het gaatje'.
Dit vond ik ook nog: defecte HEPU waterpomp met een opengewerkte pompas-lagering.
Ik denk dat ik mijn originele waterpomp ga trachten te reviseren. Het probleem zal wel worden om het schoepenwiel er heelhuids af te krijgen omdat dit erop geperst zit.
Groet,
Erik.
Ik heb tot nu toe alleen maar waterpompen kunnen vinden met schoepenwielen die 'kortere' schoepen hebben dan origineel.
Allemaal aftermarket, wat niet hoeft te betekenen dat ze slecht zijn.
Ik ga de QH waterpomp maar monteren omdat de originele toch blijkt te lekken 'uit het gaatje'.
Dit vond ik ook nog: defecte HEPU waterpomp met een opengewerkte pompas-lagering.
Ik denk dat ik mijn originele waterpomp ga trachten te reviseren. Het probleem zal wel worden om het schoepenwiel er heelhuids af te krijgen omdat dit erop geperst zit.
Groet,
Erik.
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Extra elektrische waterpomp plaatsen is ook een optie. Met temperatuursensor. Blijft ook werken als de motor uit staat...
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Een Zweedse kennis opperde zoiets ook al; een elektrische waterpomp.
Maar waar in het koelsysteem plaats je die dan?
De bus heeft het al 32 jaar gedaan met de originele waterpomp (ook in Zuid Frankrijk met 40°C buitentemperatuur, alleen de elektrische fan sloeg vaker aan).
De originele waterpomp is dus wel berekend op zijn taak. Daarom heb ik liever geen waterpomp die minder water rond kan pompen door kortere schoepen en 'inwendige lekkage' vanwege een grotere afstand tussen schoepen en behuizing.
Groet,
Erik.
Maar waar in het koelsysteem plaats je die dan?
De bus heeft het al 32 jaar gedaan met de originele waterpomp (ook in Zuid Frankrijk met 40°C buitentemperatuur, alleen de elektrische fan sloeg vaker aan).
De originele waterpomp is dus wel berekend op zijn taak. Daarom heb ik liever geen waterpomp die minder water rond kan pompen door kortere schoepen en 'inwendige lekkage' vanwege een grotere afstand tussen schoepen en behuizing.
Groet,
Erik.
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Misschien is de extra ruimte wel een bewuste update om cavitatieproblemen te voorkomen. Kun je putjes ontdekken in je originele pomp?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.6 TD CY
Beter duur dan niet te krijgen
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Is mij nog niet opgevallen, maar om hem beter te kunnen onderzoeken moet ik de pomp (voorlopig) vervangen voor de QH waterpomp. En dan uit elkaar halen.
En misschien zit er daarom wel een gietijzeren schoepenwiel in i.p.v. een aluminium versie.
Daar komt nog bij dat mijn bus uit 1990 is en dus een van de laatste typen (eind 1990 was er de T4 er al) en ik mag wel veronderstellen dat de T3 wel 'uit-ontwikkeld' is (en alle verbeteringen doorgevoerd).
Maar het is natuurlijk makkelijk om 1 model waterpomp te hebben in de vervangingsmarkt (goedkoper) i.p.v. bijvoorbeeld 3 uitvoeringen.
Groet,
Erik.
En misschien zit er daarom wel een gietijzeren schoepenwiel in i.p.v. een aluminium versie.
Daar komt nog bij dat mijn bus uit 1990 is en dus een van de laatste typen (eind 1990 was er de T4 er al) en ik mag wel veronderstellen dat de T3 wel 'uit-ontwikkeld' is (en alle verbeteringen doorgevoerd).
Maar het is natuurlijk makkelijk om 1 model waterpomp te hebben in de vervangingsmarkt (goedkoper) i.p.v. bijvoorbeeld 3 uitvoeringen.
Groet,
Erik.
- Kire
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 433
- Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
- Locatie: Heino
Re: Originele waterpomp WBX 2,1 liter (SS).
Daar ging ik van uit, maar uit verder onderzoek, het koelsysteem onder druk zetten met 0,3 bar perslucht, blijkt dat de originele waterpomp toch niet lekt. Het koelwater dat op de grond lekte als het koelsysteem warm was blijkt onder de dop van het drukvaatje weg te komen. Dop (nog) strakker aandraaien en het lekt niet meer.
Ik kon ook geen lekspoor vinden uit het gaatje in de waterpomp, terwijl je 'normaal' wel een opgedroogd spoor van koelvloeistof kunt zien (en als het heel erg is een nat lekspoor).
Groet,
Erik.
p.s. wel een ander lek gevonden: de hulpkoppelingcylinder. Een nieuwe is onderweg.