algehele verlichting redelijk zwakjes

Verlichting, zekeringen, accu, radio, koelkast etc.
Gebruikersavatar
BusBart
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1027
Lid geworden op: 29 mei 2007 17:00
Locatie: st Pardoux, Theneuille dept. Allier

algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door BusBart »

gisteravond even mee mogen rijden met iemand in zijn busje, daarbij viel het mij op dat in het algeheel zijn verlichting behoorlijk zwak was, (en dat had niets met het wattage van de lampen te doen.)

Wat zou van zoiets de oorzaak kunnen zijn?

Mijn gedachten gaan naar massapunten carrosserie? (bij de achterlichten kon ik niets zien van corrosie o.z.i.d.)
groet,Bart



1990 EX defensie 1.9D, 5 bak "boite meccano" .

I always enjoy my travels to France. It is a living museum. (Quote from"expedition portal")

"My mind works like lightning, one brilliant flash and it's gone!"
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Er zijn zoveel elektrische contacten... Alleen structureel nalopen ervan, kan duidelijkheid geven. De lichtschakelaar op het dashboard kan ook veel weerstand geven. Even goed schoonmaken of vernieuwen kan hoe dan ook geen kwaad.
Je zou met een externe massalijn rechtstreeks naar de accu ook e.e.a. kunnen uitsluiten.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
René Vis
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 378
Lid geworden op: 23 feb 2008 15:52
Locatie: Texel

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door René Vis »

Meet de dynamo even door , of die nog voldoende stroom , spanning levert
Rene
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Kijk ook je schakelaar na, deze kan aan het smelten zijn van binnen. Alle spanning komt via de schakelaar. Ik had zelf mijn verlichting achter de grill aangesloten via relais en de hoofdstroom afgetakt van de directe accukabel van de fan. Dan heb je volle 14v dynamosterkte aan je lichten. Via de schakelaars dan enkel de stuurstroom van de relais. (dim- en grootlicht via relais, de stadslichten niet)

Het wordt ook als optie gemaakt voor diverse wagens, o.a. de T3 (kost wat maar dan.....) Plug en play zo te zien op de stekkers van de lichten en aanleg van 1 hoofdstroom 12V.
http://www.h4-booster.de/index.php
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Dit zijn op zich wel goeie opties. Zal hier ook eens aan denken als ik ga uitzoeken waarom mijn verstralers het niet doen...
Wat ik zelf heb gedaan: 2 LED lampen gemonteerd met geel dimlicht en wit groot licht. Daar zit zelf een voltage regulator in en ze gebruiken maar 35Watt in plaats van 55/60. Lichtbeeld is perfect als je de juiste koopt.
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Kire »

Bij de Land Rover Club wordt zoiets de "Zweedse lichtversterker" genoemd. In Zweden waren kant en klaar setjes te koop met relais. Gewoon wat stekkers omsteken, een draad naar de B+ van de dynamo en een massadraad degelijk bevestigen (voor de aansturing van het relais). Die zijn natuurlijk speciaal gemaakt voor auto's met de motor voorin.
Als je Googled op: Zweedse lichtversterker, vind je ze hier in Nederland ook (voor de Land Rover).

Groet,

Erik

p.s. Koplampen dienen te zijn voorzien van E-keur, anders kan het APK afkeur betekenen.
Dit E-keur dient op het lamp'glas' vermeld te zijn. Het is een 'rondje met een E erin en een getal erachter, wat aangeeft in welk EU land de (kop)lamp is goedgekeurd.
IMG_3425.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Ewout »

Mark_T3 schreef: 19 jun 2023 07:54 Lichtbeeld is perfect als je de juiste koopt.
En wat zijn de juiste (merk/model)?
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Kire »

Simpel: als er E-keur op vermeld staat, dan voldoet het lichtbeeld aan de gestelde eisen.
Maar dat geldt voor alle verlichting die je op je auto schroeft en op de openbare weg gebruikt.

Bijvoorbeeld de 7" LED koplampen van Wipac die ik gemonteerd heb op mijn Land Rover Defender Td5:
E-keur op Wipac LED koplamp.png
Waarbij opgemerkt dient te worden dat de LED ring NIET gebruikt mag worden als dagrijverlichting, daarvoor heeft fabrikant Wipac geen goedkeuring verkregen. Ik heb die dan ook aangesloten op het stadslicht (zoals in de beschrijving staat).

Groet,

Erik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Kire schreef: 20 jun 2023 07:52 Simpel: als er E-keur op vermeld staat, dan voldoet het lichtbeeld aan de gestelde eisen.
Maar dat geldt voor alle verlichting die je op je auto schroeft en op de openbare weg gebruikt.

Bijvoorbeeld de 7" LED koplampen van Wipac die ik gemonteerd heb op mijn Land Rover Defender Td5:
E-keur op Wipac LED koplamp.png
Waarbij opgemerkt dient te worden dat de LED ring NIET gebruikt mag worden als dagrijverlichting, daarvoor heeft fabrikant Wipac geen goedkeuring verkregen. Ik heb die dan ook aangesloten op het stadslicht (zoals in de beschrijving staat).

Groet,

Erik
Dit is helaas niet helemaal waar. Ten eerste: in China hebben ze er geen enkel probleem mee om ergens een E keur op te zetten, of die nu klopt of niet. Ten tweede betreft het hier de lamp zelf, niet de behuizing. Ten derde doen ze bij een APK als het goed is een lichtbeeld meting. Als dat lichtbeeld goed is zal men normaal niet kijken naar het E keur.

Maar in dit geval gaat het om een LED lamp in een H4 fitting. En dat hoeft absoluut niet het juiste lichtbeeld te geven, ook niet in een koplamp unit met E keur.

Ik heb nu deze in de bus zitten: https://nl.aliexpress.com/item/33004682085.html .
Had niet gezien dat er een ventilatortje in zit, dat heb ik voor die van mijn auto niet en die zijn nog wat "eleganter". (Maar die zijn ook gewoon 4300k warm wit, geen twee kleuren zoals deze.)

Waar het om gaat is dat je een duidelijke afscheiding hebt van het normale dimlicht en het groot licht. Dat kan met een soort kapje er overheen of een uitgefreesd stuk. Er zijn in China (en NL!) ook LED lampen te koop die gewoon nergens op slaan. Zoals deze bijvoorbeeld: https://nl.aliexpress.com/item/1005003975157726.html . Als je die koopt schijn je iedereen blind, je auto komt niet door de apk en je ziet zelf ook bar weinig.
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: algehele verlichting redelijk zwakjes

Ongelezen bericht door Kire »

Ah, je bedoelde H4 vervangingslampjes en dan LED. Die gebruik ik sowieso niet.
De koplamp/lampfitting is goedgekeurd voor gebruik met H4 gloeilampen, iets anders mag er officieel niet in.

Groet,

Erik.
Plaats reactie