Tapeinden zonder breken

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door anco »

Beste lezers,
Hoe verwijder je oude tapeinden zonder dat ze afbreken?
De uitlaat van de T3 DG bouwjaar 1983 heeft o.a. tapeinden aan de uitlaat cilinder 2 2n 3 als ik het goed zeg. 2x2 draadeinden M8 waar je een moer opschroeft. Ze zijn behoorlijk verroest. Ben een beetje bang dat ze bij het vervangen van de uitlaatdelen en het vervangen van de tapeinden afbreken. Ik lees bij Paruzzi de methode van de twee moeren opschroeven en dan het tapeind los zien te draaien met het draaien aan de onderste moer. Wellicht eerst goed inspuiten met W40. Dan nog zou hij kunnen afbreken of zie ik te veel beren op de weg?
Zouden de tapeinden ook wel los kunnen komen of zijn ze van fabriekswege met loctide vastgezet zodat je ze wel moet verwarmen? En mochten ze bij het losdraaien afbreken, wat dan te doen? Kortom wat zou voor deze amateur de beste manier zijn, toch maar voorzichtig proberen los te draaien met de schroeven erop of iets anders? Zijn er ervaringen?

Met vriendelijke groet,
Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik had er een aantal afgedraaid bij losmaken en daarna moeren opgelast. Dat ging net en door hitte en afkoelen kwamen ze wel los. Als het niet lukt heel voorzichtig uitboren/linkse tap of gewoon uitboren en helicoil plaatsen. Als ze er dus niet uitkomen kan je er best werk aan hebben. Wat dan de beste manier is? Het is wel zo handig dat je het gereedschap/lasapparaat/boren etc. bij de hand hebt. Hopelijk zal je niet heel de motor moeten uitbouwen om er overal bij te kunnen.

Vooraf zou je ruim kunnen insputen met kruipolie en meerdere malen verwarmen en laten afkoelen. Voordat je er aan begint en ze breken heb je wellicht meer geluk dat de moer los komt of tapeind eruit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door anco »

Bedankt voor je reactie Ronald, ik vermoedde al dat het lastig kon worden. Lassen kan ik helaas niet als ze afbreken. Had je bij het losdraaien ook de manier met de twee moeren geprobeerd, misschien is dat nog de meest safe manier om te proberen, maar ja wat kan het tapeind nog hebben? Ik probeer eerst de moeren met de pijp maar eens los te draaien, of breken ze dan al af?

Mvg., Anco
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik heb net de fietsendrager van de buurman er af mogen halen. De spanbout op de trekhaak met zo'n kunststof moerdop en spanhendel was dolgedraaid. Ook twee moeren erop tegen elkaar kreeg hem niet los. Heb er een grote sokkentang op gezet en toen wel, vervolgend een grote moer op gelast en nu kan de buurman de spanbout met zijn slagsleutel en dop19 monteren.....

Met een beetje geluk komt bij het lossen van de moeren het tapeind er ook al uit. Ik had er een paar die afdraaiden. Je zou misschien de moeren kunnen splijten. Niet veel plek maar met beetje geluk en geduld?
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
casss
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 323
Lid geworden op: 25 mar 2016 09:43

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door casss »

Na het vervangen zou ik sowieso van die speciale koperen uitlaatmoeren gebruiken, die gaan beter los. Verder zou ik zelf inderdaad een week lang elke dag even wat kruipolie er op spuiten om je kansen te vergroten.
Ik sprak ooit een garagebedrijf die stelde nooit last te hebben van afbrekende tapeinden van uitlaatspruitstukken. Volgens mij was ook zijn geheim wd40.
Als er voldoende ruimte is kun je ook nog zo’n speciaal inductie verwarmer overwegen te gebruiken.
https://images.app.goo.gl/AFaCmCsN9pCgNLiA7
gr, Cas
retrocruizer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:28

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door retrocruizer »

snijolie kan ook helpen bij het losmaken.
en op voorhand voldoende wd40 inspuiten. Dan met de salomo opwarmen op de flens zodat die uitzet.

succes.

Philip
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Een foefje wat ik jaren geleden van een automonteur kreeg is dat hij de vastgeroeste bouten/moeren een heel klein tikje vaster zette voordat hij ze losdraaide. Het idee erachter is dat als je verroeste schroefdraad gelijk losdraait, hij vastloopt in de roest. Sindsdien doe ik het ook altijd zo en zelfs oude ontluchtingsnippels van remklauwen zijn tot dusver altijd losgekomen, zonder af te breken. Voor wat het waard is... maar je kunt het altijd proberen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door wouth »

casss schreef: 25 dec 2022 13:44 Na het vervangen zou ik sowieso van die speciale koperen uitlaatmoeren gebruiken, die gaan beter los
Pas daar gruwelijk mee op!
De meeste zijn namelijk verkoperde ijzeren moeren [[head]] [[head]]
Dus altijd ff een magneet meenemen als je ze gaat kopen.
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
jacot3
Kan een VW bus herkennen
Berichten: 38
Lid geworden op: 16 feb 2011 21:29
Locatie: Hilversum

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door jacot3 »

Ik heb ook wel eens een manier gezien van verwarmen door er een accu op te zetten, dus een massa en + draad aan beide zijden vd moer, dan wordt ie heet en na afkoelen schrikt de roest los: combi met iets vastdraaien en WD40.
Pas op met WD40 en hitte en brandwonden...

Wat ook soms helpt in de moer uit te boren met een dun boortje (1, 2 of 3 mm, dan geef je de moer ruimte naar binnen toe...

Geduld is wel het beste middel
Helder!

Jaco, Hilversum

VW T3 Westfalia 1983, 2.1 SS op LPG injectie
VW T4 Multivan, 2002, 2,5tdi
VW Kever 1200 1975
Zastava 750 uit 1978
VW 412 variant 1973, 1.7 LBX-injectie
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door anco »

Beste allen, Dank voor ale tips.
Ik heb nu ook een tooltje gekocht: een ' Tapeind de/montage gereedschap M8x1,25mm TTOOLZ 93085 '. Het is een bout maat 19 en daarin draait een inbus maat circa M10. Aan de bout is aan de andere zijde een rond stuk opgelast zou ik zeggen, maat M8. Alles bij elkaar 27 mm hoogte.
Weet iemand hoe je dit tooltje gebruikt ? Voor monteren denk ik op tapeind M8 schroeven en inbus aandraaien en dan bout 19 aandraaien. Maar de demontage is me echt een raadsel. Wie weet hoe het werkt?
Tooltje tapeind Doc1.docx
Mvg., Anco
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik denk dat je de tool zo ver mogelijk op je onbeschadigde M8 tapeind draait en vervolgens de imbus aan spant op de tapeind en daarmee deze 'fixeert'. Zie het als de dubbele moer methode......
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
anco
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 148
Lid geworden op: 19 mar 2005 20:37
Locatie: Wolphaartsdijk

Re: Tapeinden zonder breken

Ongelezen bericht door anco »

Hallo Roon,
Dank voor je reactie. Ik heb het geprobeerd maar zo werkt het voor het monteren van tapeinden, demonteren lukt niet. Ik heb de dubbele moeren gemonteerd en dat ging prima. Daar had ik het tooltje voor willen gebruiken, met maat 19 heb je toch wat meer grip. Het is niet anders.

Mvg., Anco regio Zuid-Beveland
Onze T3 (WBX DG 78 pk) is van november 1982. In 1984 is er een Westfaliapakket ingebouwd door de dealer. Wij zijn sinds 2000 tweede eigenaar. Ik heb er aardigheid in de bus met originele onderdelen te verfraaien. Via Rosmalen is al heel wat gelukt.
Plaats reactie