Dieselpomp 1Y op AEY
Dieselpomp 1Y op AEY
Goedemorgen deskundigen,
Helaas heeft de 1Y in mijn VW T3 het begeven. Lijkt vastgelopen door te weinig olie. Nu zijn we aan het zoeken naar een andere 1Y om weer in te bouwen, maar er worden vooral 1.9SDI motoren aangeboden. Is het mogelijk om de mechanische dieselpomp van de 1Y over te zetten naar bijvoorbeeld een AEY? En zijn er dan nog andere problemen waar ik tegen aan ga lopen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Helaas heeft de 1Y in mijn VW T3 het begeven. Lijkt vastgelopen door te weinig olie. Nu zijn we aan het zoeken naar een andere 1Y om weer in te bouwen, maar er worden vooral 1.9SDI motoren aangeboden. Is het mogelijk om de mechanische dieselpomp van de 1Y over te zetten naar bijvoorbeeld een AEY? En zijn er dan nog andere problemen waar ik tegen aan ga lopen?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groeten,
Maarten
1982 | 1900D
Maarten
1982 | 1900D
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Dit kan niet zinvol zonder aanpassingen aan de pomp, maar als je het hoge drukgedeelte en het vervroegersdeel in de 1Y pomp knutselt, kan het wel. Er staat een goed franstalig filmpje op YouTube die dit voor een JX pomp en AFN (of 1Z?) pomp doet. Is je 1Y niet te reviseren met overmaatse zuigers?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Ha Michel,
Bedankt voor je snelle reactie. Revisie is dan inderdaad een logischere stap. Ik ga daar even induiken!
Bedankt voor je snelle reactie. Revisie is dan inderdaad een logischere stap. Ik ga daar even induiken!
Groeten,
Maarten
1982 | 1900D
Maarten
1982 | 1900D
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Hi Maarten
Op marktplaats staat een Seat inca te koop met 1Y motor advertentienummer M 1927734950
Mvg Tom
Op marktplaats staat een Seat inca te koop met 1Y motor advertentienummer M 1927734950
Mvg Tom
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Kan wel maar je hebt minder vermogen maar het kan zeker wel. Pomp gewoon verder opvoeren
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Minder vermogen dan het al geringe vermogen van 64 PK? Krijg je spijt van, denk ik. Gewoon goed oplossen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Maximale vermogen bij een 1.6/1.7/1.9D zit bij hele hoge toeren waar je nooit komt dus ja is dat erg
Voor zover ik weet heeft SDI 68 pk?
Voor zover ik weet heeft SDI 68 pk?
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 aug 2022 07:10
- Locatie: Apeldoorn
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Ik heb jaren geleden een testrit gemaakt met een bus met mechanische pomp. Dat was waardeloos. Boven de 3000 toeren deed 'ie helemaal niets meer. Inmiddels rijd ik al jaren (eerst SDI nu TDI) met een elektronisch geregelde zonder problemen.
1986 Multivan Westfalia
1998 BMW E46 M-Technik 1
1998 BMW E46 M-Technik 1
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
De ene mechanische pomp is de ander niet. Een goed opgebouwde mechanische pomp levert vergelijkbare prestaties als een elektrisch aangestuurde pomp. Een pomp die boven de 3000 toeren niks meer doet is niet goed gebouwd. Maar een elektrisch aangestuurde pomp heeft wel veel voordelen qua afstelling. Dat regelt de ECU allemaal voor je.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 aug 2022 07:10
- Locatie: Apeldoorn
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Een VP37 werkt met een hogere druk. Alle mechanische pompen werken op gelijke druk. Verkeerd bouwen kan niet (kan wel maar is niet de oorzaak). Wil je de mechanische pomp zo ver opvoeren zodat de druk bij hogere toeren overeenkomt met de VP37 dan zal de motor bij deellast zwart gaan roken omdat er dan te veel diesel wordt ingespoten . Het is maar net wat je wilt.
1986 Multivan Westfalia
1998 BMW E46 M-Technik 1
1998 BMW E46 M-Technik 1
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Druk?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
https://www.frankedieselservice.nl/info ... dstofpomp/
Bedoel je de openingsdruk van de verstuivers?
Groet van Tim
Vanagon 1900 diesel 1987
Vanagon 1900 diesel 1987
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 aug 2022 07:10
- Locatie: Apeldoorn
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
De originele dieselmotoren met mechanische pomp hebben injectoren met maar één trap. TDI heeft standaard tweetraps-injectoren. Openinsdruk is inderdaad ook hoger. Standaard zuigdiesel 130 bar, turbodiesel 155 bar en de ST/DI 190 bar. Tijdens de eerste trap bij de TDI wordt er een minimale hoeveelheid diesel ingespoten, pas als de druk verder toeneemt komt de tweede trap en deze voorontsteking zorgt dus voor een betere ontbranding. Een mechanische pomp is niet in staat om genoeg druk te leveren en tegelijkertijd ook onder deellast efficiënt te zijn bij een DI. Zoals gezegd, neem je genoegen met zwarte rookwolken en wil je het milieu onnodig vervuilen, dan kan je prima een mechanische pomp monteren.
1986 Multivan Westfalia
1998 BMW E46 M-Technik 1
1998 BMW E46 M-Technik 1
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Voor de goede orde, hebben we het hier over een pomp van een indirecte diesel of een mechanische pomp voor een direct ingespoten diesel?
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 aug 2022 07:10
- Locatie: Apeldoorn
Re: Dieselpomp 1Y op AEY
Een mechanische pomp voor een DI bestaat niet. Er zijn wel bedrijven die de elektronisch aangestuurde brandstofpomp ''ombouwen'' naar mechanisch maar niet andersom. De DI motoren werden altijd geleverd met een elektronisch geregelde pomp. Zoals gezegd, maakte ik een testrit met een bus met zo'n mechanisch gemaakte pomp (meer dan 1000 euro voor een losse pomp!) en was daar niet over te spreken. Ik zie niet in wat de meerwaarde is aangezien je voor dat geld het ook goed kan doen. En wat als de ECU stuk gaat? Ik kocht voor 150 euro een reserve. Nog nooit nodig gehad. Er is maar 1 sensor bij een DI die niet stuk mag gaan, dat is de krukassensor. Alle andere sensoren 'mogen' stuk, dan blijft de motor gewoon draaien. Dus als het te doen is om de bedrijfszekerheid, neem een reserve sensor mee zoals ik ook doe (kost je 10 euro). Eveneens nog nooit nodig gehad.
1986 Multivan Westfalia
1998 BMW E46 M-Technik 1
1998 BMW E46 M-Technik 1