Eberspacher B2L

Technische vragen/opmerkingen die niet in de andere fora passen
totaxan
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2021 15:44

Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door totaxan »

Na lang werken is mijn motor terug in de bus. Dus tijd voor andere zaken te bekijken en aan te pakken.
Vandaag mijn standkachel Eber B2L onderuitgehaald.

Deze werkte niet meer (niet sinds mijn aankoop). Ik vermoed na wat zoeken een dubbele fout.

1. benzinepomp tikt niet. Pomp met WD40 gespoeld en op getikt doch enkel als ik hem aan externe batterij test dan klikt hij. Als hij geïnstalleerd is blijft hij niet tikken dus ik vermoed dat ik een nieuwe pomp zal mogen aankopen. Vraag is nu welkeen ik kan kopen? Ik zie veel verschillende prijzen en vraag me af indien deze pomp enige specificaties heeft. Ik kan er kopen van 25 euro en van 190 euro. Fameus verschil als je het mij vraagt. is er een prijsbewuste keuze?? of tip van iemand hier? Hij moet niet origineel eberspacher zijn. Kan ik ook een dieselpompje gebruiken? enigste is dat ik niet weet indien deze dan meer brandstof zal geven en indien dit nefast is...

2. mijn glow spark plug werkt ook niet behoorlijk. indien ik hem met een ohm meter uitlees is deze in vol weerstand. Hij gloeit wanneer ik hem aan de batterij leg, maar geeft dus geen vonkje. Is dit vonkje nodig? Iemand een tip om dit aan te pakken? ik vind geen nieuwe plug meer (blijkbaar uit stock) Kan iemand me hierin helpen anders heeft bovenstaande aankoop volgens mij ook geen zin. Ik vermoed dat de rest wel nog goed werkt want binnenin ziet alles er nog proper uit.

Anders nog tips om te kijken indien nog zaken best bekeken worden van de standkachel. Ik zoek veel op en ga zo aan de slag maar ben geen expert :D

Alvast bedankt voor antwoord!
groeten,
Tom
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door motnamol »

Hoi Tom

Meet eens de accu in de auto of die wel genoeg spanning heeft. Heb dit met een Webasto diesel kachel meegemaakt maar dan anders om . mijn externe accu had geen 12 volt meer. accu uit bus gehaald en toen wel werken.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door krisg »

De spanning moet inderdaad in orde zijn om op te starten, anders gaat uw kachel in foutmodus en stopt.
Als ik me niet vergis is het een gloeiplug en geen vonkgenerator.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Coen »

Probeer de kachel eens met draaiende motor te starten. Dan heb je een hogere spanning.
Blijven door die afhankelijkheid van voldoende spanning ondingen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
totaxan
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2021 15:44

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door totaxan »

Beste,

spanning op de batterij is in orde.
Ik vermoed dat het meer de gloeikaars is die niet volledig werkt.
Er is volle weerstand op de kaars dus ik vermoed dat er geen vonk meer kan ontstaan.
De pomp werkt volgens mij ook niet meer.

1. Kan ik ergens een nieuwe kaars kopen? op het internet zie ik dat deze uit stock is...
2. Ik overweeg ook een nieuwe pomp te kopen, zo ben ik zeker dat deze ook werkzaam is, iemand een aankoop tip?

Iemand op forum die kennis van zaken heeft over deze installatie?

mvg.,
Tom
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door servicebus »

Ik heb vorige week een nieuwe standkachel van Alie geplaatst, merk is Vavor.
Werkt prima, ben je voor minder dan €150 klaar.
Inclusief afstandsbediening.
Misschien is dat het overwegen waard.
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
totaxan
Berichten: 10
Lid geworden op: 09 okt 2021 15:44

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door totaxan »

Beste,
Werken deze Vavor kachels ook op benzine??
Hoe heb je deze installatie gedaan.
Kun je foto's doorsturen of linken met installatie?
Heb je deze in de behuizing van jouw eberspacher geinstalleerd?

bedankt voor de info alvast.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door motnamol »

Deze kachels zijn dieselkachels met een losse tank en of met een vaste tank . Het bedrijf heet VEVOR is Duits , ff Googlen kom je ze tegen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Kire »

totaxan schreef: 24 feb 2023 11:15Werken deze Vavor kachels ook op benzine??
Tja, benzine.
Onder mijn bus hangt ook een originele Eberspächer hete lucht benzine kachel en die kachel functioneert ook niet en dat heb ik zo gelaten.
Benzine is nogal brandgevaarlijk en het zal niet de eerste bus zijn die uitfikt.
Ik meen hier op het forum gelezen te hebben dat zo'n benzinekachel in Duitsland al helemaal niet meer is toegestaan.
Als ik een standkachel zou willen hebben dan eentje op diesel, maar waar plaats je het extra dieseltankje zodat je het ook weer makkelijk kunt vullen.
In mijn Land Rovers heb ik altijd nog Eberspächer dieselkachels geplaatst en die zijn probleemloos (al 20 jaar lang), maar dat waren diesels dus ik kon gewoon de brandstof uit de tank halen.

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door motnamol »

Ik heb mijn kachel gewoon met een T stuk aangesloten op de aanvoer leiding van de tank. Direct aan de tank waar de rubber aansluiting zit, door gesneden T stuk er tussen en klaar.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door motnamol »

Er zijn ook kachels te koop bij Vevor die een 4 liter tankje in de unit hebben.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Kire »

motnamol schreef: 24 feb 2023 20:46 Ik heb mijn kachel gewoon met een T stuk aangesloten op de aanvoer leiding van de tank. Direct aan de tank waar de rubber aansluiting zit, door gesneden T stuk er tussen en klaar.
Ja, zo heb ik het ook bij mijn Land Rover Defender 300 Tdi gedaan (T-stuk in de aanzuigleiding), maar bij mijn bus met 2,1 l WBX met benzine injectie wordt dat wat lastig aangezien die Vevor kachels alleen op diesel branden.

Groet,

Erik.
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door krisg »

totaxan schreef: 24 feb 2023 10:04 Beste,

spanning op de batterij is in orde.
Ik vermoed dat het meer de gloeikaars is die niet volledig werkt.
Er is volle weerstand op de kaars dus ik vermoed dat er geen vonk meer kan ontstaan.
De pomp werkt volgens mij ook niet meer.

1. Kan ik ergens een nieuwe kaars kopen? op het internet zie ik dat deze uit stock is...
2. Ik overweeg ook een nieuwe pomp te kopen, zo ben ik zeker dat deze ook werkzaam is, iemand een aankoop tip?

Iemand op forum die kennis van zaken heeft over deze installatie?

mvg.,
Tom
De gloeikaars kan je buiten de kachel testen, en zoals ik zei, het is volgens mij een gloeikaars, geen vonkgenerator.

Voor het pompje vind je volgens mij wel vervangers. Hoe heb je het getest ?
Ook weer, als ik me niet vergis, wordt dit pompje aangestuurd met een pulsspanning, geen constante 12V.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Kire »

krisg schreef: 25 feb 2023 06:55 De gloeikaars kan je buiten de kachel testen, en zoals ik zei, het is volgens mij een gloeikaars, geen vonkgenerator.
Bij een diesel is het een gloeikaars, maar bij een benzine versie is het een vonkgenerator: Beru GH30 of Bosch 0986257010
Kijkend in een onderdelenlijst voor een Eberspächer B2L (onderdeelnummer Eberspächer 201643010011)

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Coen »

Die kachels zijn vaak al een jaar of 30-40 oud en een echte revisie is een dure grap. Geloof dat zo’n plug ook al over de 100€ kost.
Ik heb mijn kachel ooit werkend gekregen maar toen kwam er een rook uit… Volg Douwes advies zou ik zeggen.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Eberspacher B2L

Ongelezen bericht door Kire »

Natuurlijk een oud ding, maar waar plaats je het benodigde dieseltankje voor die standkachel bij een benzine auto?
In de auto natuurlijk niet vanwege de mogelijke stank en onder de auto is het erg lastig vullen.

Groet,

Erik
Plaats reactie