Pagina 1 van 1

stomme vraag,

Geplaatst: 12 mar 2023 02:41
door w.m.weemhoff
of misschien ook wel niet?
ik ben al een tijdje bezig mijn 5bak te slopen en opnieuw op te bouwen. vooral het maken van al het speciale gereedschap kost een hoop tijd.
maar het begint nu aardig op te schieten. ieder afzonderlijk onderdeeltje in m'n handen gehad en beoordeeld op nut, functie en staat.
ik denk dat ik een stevige discussie zou kunnen voeren met degenen die indertijd die bak ontworpen hebben, ware het niet dat diegenen, als ze niet al dood zijn in elk geval al gepensioneerd zullen zijn.
maar goed, hier komt mijn vraag dan;
in de 5bak zitten de 1 en de achteruit naast elkaar in het einddeksel. bij de 4bak zit alleen de achteruit daar.
bij de 5bak zijn 1 en achteruit gesynchroniseerd. bij de 4bak is de achteruit niet gesynchroniseerd.
bij de 5bak is het schakellichaam/schakelmof voorzien van synchroniseerringen, bij de 4bak dus niet.
nou kan je, zonder enige aanpassing, het schakellichaam van de 4bak in de 5bak zetten. wat er dus voor zorgt dat de achteruit en de 1 niet meer gesynchroniseerd zijn.
voor de achteruit zal dat niet zo'n probleem zijn, tenslotte hebben de 4bakken dat altijd al gehad en ik heb daar nooit klachten over gehoord.
maar hoe is het als de 1 niet gesynchroniseerd is? wegrijden doe je doorgaans uit stilstand, maar terug schakelen?
voordeel zou zijn dat die synchroon ringen, ook vrij, best weerstand leveren. zonder draaien de tandwielen heel soepel, met voel je toch best weerstand.
en weerstand is wrijving, is slijtage, is warmte, is vermogensverlies, is brandstofverbruik.
dus; ik ben zeer geïnteresseerd in jullie mening daarover.

ps, voor de syncronauten, lees waar 1 staat geländegear.

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 12 mar 2023 10:11
door leof
Rijdend terugschakelen naar de eerste versnelling kost altijd veel meer moeite/kracht/tijd dan terugschakelen naar drie of twee. Dat is bij mijn andere auto's ook zo. Geen idee waarom dat is. Dus als je mij vraagt of ik een niet gesynchroniseerde eerste versnelling een probleem zou vinden: nee, want je kunt net zo goed wachten tot je tot stilstand bent gekomen. En zo niet, dan rij je gewoon in de tweede versnelling door.
Op internet lees ik dat anderen dat ook zo ervaren.

Wat ik ook tegenkwam was dit(https://www.autoforum.be/forum/specifie ... rste/page2):
Toen mijn schoonbroer nog nieuwe vrachtwagens MAN ging afleveren bij de klienten en tegelijkertijd de chauffeur een beetje wegwijs moest maken kreeg hij relatief veel reclamaties van die "ervaren" chauffeurs omdat die boiten van MAN niet gesynchroniseerd waren en dat ze dus niks dan kraken en piepen voortbrachten. Als er zo ne gast was die het wat al te bont maakte dan nam mijn schoonbroer het stuur over, vertrok in 1e met de koppeling te lossen en ging dan op naar 2e, 3e, 4e, 5e en 6e ZONDER de koppeling aan te raken, alleen met dubbel ontkoppelen (met een arendsoog op de toerenteller natuurlijk ), als die gast nog van zijnen 'tak' maakte dan begon hij van 6e naar beneden te gaan, terug ZONDER de koppeling aan te raken, deze keer wel met tussengas (en terug de toerenteller in 't oog te houden alsof zijn leven ervan afhing) tot en met 1e, en dit zonder één kraakje. Ge moest die mannen hun gezicht zien daarna. (Heb er zelf eens bijgezeten want als hij s'morgens demonstraties moest gaan doen kwam hij met de vrachtwagen waarmee hij moest rijden s'avonds naar huis, eens wat dat een Seddon betonmixer, hij vroeg of ik er eens wou mee rijden wat ik natuurlijk niet afsloeg, amai, dat was een en al gekraak en moeite om dat beest in gang te krijgen, ook in de bochten een stuk trottoir mee enz.. toen zei hij me dat hij eens zou voordoen hoe het moest en hij begon met zijne cinema met zijne linkervoet op den tableau en zo het ganse versnellingsbakgamma afgaande zonder een krakje, dat was werkelijk indrukwekkend).

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 12 mar 2023 13:58
door rick
Ik schakelde regelmatig rijdend van de 2de naar de 1ste versnelling (vijf bak 1.6 TD)). Dat is vooral bij lastige stijgingen belangrijk. Dan wil je niet stil vallen. Ik kan mij geen problemen herinneren, zoals stroef schakelen, als ik bij een voldoende lage snelheid terugschakelde. (De bak was gereviseerd door Frank Booten).

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 17 mar 2023 08:33
door wouth
Of je gebruikt de aloude truuk van het double-clutching zoals in sommige engelse sportwagens nodig was.
Als je weet dat je veel moet schakelen onderweg kan dat enigszins vermoeiend zijn, maar als je zeker weet dat je veel tijd op de autoroute/snelweg zit, kan het qua verbruik inderdaad verstandig zijn om de hoeveelheid wrijving in je versnellingsbak laag te houden.

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 17 mar 2023 08:36
door wouth
leof schreef: 12 mar 2023 10:11 2e, 3e, 4e, 5e en 6e ZONDER de koppeling aan te raken, alleen met dubbel ontkoppelen
Hoe doet deze mijnheer dubbel ontkoppelen zonder de koppeling aan te raken????

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 17 mar 2023 08:39
door wouth
leof schreef: 12 mar 2023 10:11 van 6e naar beneden te gaan, terug ZONDER de koppeling aan te raken, deze keer wel met tussengas
dat geeft, lijkt mij, nogal een schokkend rijgedrag???

Re: stomme vraag,

Geplaatst: 22 apr 2023 00:04
door Larsje
Eerlijk gezegd schakel ik eigenlijk ook altijd pas naar de eerste versnelling als ik (zo goed als) stilsta, en in ieder geval de koppeling al heb ingedrukt omdat het te langzaam gaat voor de tweede versnelling. Die tweede versnelling kan veel hebben, en ook bij de langere bakken is de eerste versnelling echt een wegrijd versnelling. Tenzij je zoals rick echt steile helingen neemt, of misschien met een caravan oid.