stomme vraag,
Geplaatst: 12 mar 2023 02:41
of misschien ook wel niet?
ik ben al een tijdje bezig mijn 5bak te slopen en opnieuw op te bouwen. vooral het maken van al het speciale gereedschap kost een hoop tijd.
maar het begint nu aardig op te schieten. ieder afzonderlijk onderdeeltje in m'n handen gehad en beoordeeld op nut, functie en staat.
ik denk dat ik een stevige discussie zou kunnen voeren met degenen die indertijd die bak ontworpen hebben, ware het niet dat diegenen, als ze niet al dood zijn in elk geval al gepensioneerd zullen zijn.
maar goed, hier komt mijn vraag dan;
in de 5bak zitten de 1 en de achteruit naast elkaar in het einddeksel. bij de 4bak zit alleen de achteruit daar.
bij de 5bak zijn 1 en achteruit gesynchroniseerd. bij de 4bak is de achteruit niet gesynchroniseerd.
bij de 5bak is het schakellichaam/schakelmof voorzien van synchroniseerringen, bij de 4bak dus niet.
nou kan je, zonder enige aanpassing, het schakellichaam van de 4bak in de 5bak zetten. wat er dus voor zorgt dat de achteruit en de 1 niet meer gesynchroniseerd zijn.
voor de achteruit zal dat niet zo'n probleem zijn, tenslotte hebben de 4bakken dat altijd al gehad en ik heb daar nooit klachten over gehoord.
maar hoe is het als de 1 niet gesynchroniseerd is? wegrijden doe je doorgaans uit stilstand, maar terug schakelen?
voordeel zou zijn dat die synchroon ringen, ook vrij, best weerstand leveren. zonder draaien de tandwielen heel soepel, met voel je toch best weerstand.
en weerstand is wrijving, is slijtage, is warmte, is vermogensverlies, is brandstofverbruik.
dus; ik ben zeer geïnteresseerd in jullie mening daarover.
ps, voor de syncronauten, lees waar 1 staat geländegear.
ik ben al een tijdje bezig mijn 5bak te slopen en opnieuw op te bouwen. vooral het maken van al het speciale gereedschap kost een hoop tijd.
maar het begint nu aardig op te schieten. ieder afzonderlijk onderdeeltje in m'n handen gehad en beoordeeld op nut, functie en staat.
ik denk dat ik een stevige discussie zou kunnen voeren met degenen die indertijd die bak ontworpen hebben, ware het niet dat diegenen, als ze niet al dood zijn in elk geval al gepensioneerd zullen zijn.
maar goed, hier komt mijn vraag dan;
in de 5bak zitten de 1 en de achteruit naast elkaar in het einddeksel. bij de 4bak zit alleen de achteruit daar.
bij de 5bak zijn 1 en achteruit gesynchroniseerd. bij de 4bak is de achteruit niet gesynchroniseerd.
bij de 5bak is het schakellichaam/schakelmof voorzien van synchroniseerringen, bij de 4bak dus niet.
nou kan je, zonder enige aanpassing, het schakellichaam van de 4bak in de 5bak zetten. wat er dus voor zorgt dat de achteruit en de 1 niet meer gesynchroniseerd zijn.
voor de achteruit zal dat niet zo'n probleem zijn, tenslotte hebben de 4bakken dat altijd al gehad en ik heb daar nooit klachten over gehoord.
maar hoe is het als de 1 niet gesynchroniseerd is? wegrijden doe je doorgaans uit stilstand, maar terug schakelen?
voordeel zou zijn dat die synchroon ringen, ook vrij, best weerstand leveren. zonder draaien de tandwielen heel soepel, met voel je toch best weerstand.
en weerstand is wrijving, is slijtage, is warmte, is vermogensverlies, is brandstofverbruik.
dus; ik ben zeer geïnteresseerd in jullie mening daarover.
ps, voor de syncronauten, lees waar 1 staat geländegear.