Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door motnamol »

Je komt natuurlijk dagelijks in de grote steden met je camper om daar te kamperen. De grote steden moet je zoveel mogelijk links laten liggen . Persoonlijk vind ik dat wel allemaal mee vallen. En sterk overtrokken omdat je misschien ooit eens naar het buitenland gaat.
De meeste T3 diesels worden snel 40 jaar oud en dan mag je in NL elke stad mee in .
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Ach, als wij met vakantie gaan (meestal met de T3) dan overnachten we in B&B's, hotelletjes of iets dergelijks, aangezien mijn bus geen camper is en we er niet in (kunnen) slapen. Maar we bezoeken ook regelmatig eens een museum o.i.d. en die vind je doorgaans in de grotere steden.
Feit blijft dat je met een oude bus in Frankrijk geen milieusticker kunt krijgen ook al is het inmiddels een oldtimer (40 jaar oud).
De eigen bevolking mag wel met een oldtimer (met Frans kenteken) zo'n milieuzone in.

Groet,

Erik
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

Kijk hier staat er 1 die aan heel veel eisen voldoet alleen de prijs niet helemaal, de bus staat in Tilburg.
Ik heb er verder geen belang bij.
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

VW T3 4 LIVE schreef: 15 apr 2023 09:42 https://www.facebook.com/commerce/listi ... attachment

Kijk hier staat er 1 die aan heel veel eisen voldoet alleen de prijs niet helemaal, de bus staat in Tilburg.
Ik heb er verder geen belang bij.
Deze voldoet volgens mij alleen aan de eis "geschikt voor dagelijks gebruik en een 2.1l motor".

Het is geen oldtimer en gaat het ook nooit worden. Ofwel: ik betaal me het schompes aan belasting met deze, tot het einde der tijden.
De prijs is veel hoger dan 10.000 euro.
Ik kan er weinig aan opknappen. Ombouwen tot camper zou echt zonde zijn in mijn ogen.

Dit is dus niet wat ik zoek.

Ik merk wel dat ik ook maar aan mijn vrouw moet vragen om FB in de gaten te houden.

Marktplaats, mobile.de: de lijst met busjes die voldoen aan mijn wensen is niet zo groot. In Duitsland zijn ze vaak nog duurder dan in NL, daar snap ik al helemaal niets van. Ik zoek gewoon nog even verder :)
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Mark_T3 schreef: 18 apr 2023 13:00Het is geen oldtimer en gaat het ook nooit worden. Ofwel: ik betaal me het schompes aan belasting met deze, tot het einde der tijden.
Die bus is uit 1987 dus over 4 jaar is dan het einde der tijden.

Over 7 jaar is mijn bus 40 jaar oud en is dan, volgens Nederlandse begrippen, een oldtimer (en dan vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting). In Duitsland is een oldtimer ouder dan 30 jaar. Het is de vraag hoe lang de motorrijtuigenbelasting nog blijft. Er wordt druk gekeken naar kilometerbeprijzing of iets dergelijks.
Ik heb mijn bus al 13 jaar in mijn bezit en hij heeft geregeld geschorst gestaan. Uit de schorsing halen kan online en kost niks, opnieuw schorsen kost zo'n € 25,-. Aardig minder dan een kwartaal motorrijtuigenbelasting. Ik mag de geschorste bus natuurlijk niet gebruiken EN hij mag niet op de openbare weg staan.
Ik heb een 8 persoons en ombouwen naar camper, dacht maar niet, zo, origineel is ie meer waard.

Groet,

Erik

p.s. Ik heb ook nog een oude diesel Land Rover en daarvoor betaal ik al € 24,- fijnstoftoeslag per kwartaal (het is een paar jaar geleden begonnen met € 16,-).
Gebruikersavatar
René
Gewaardeerd schrijver
Berichten: 5246
Lid geworden op: 24 mei 2005 23:40
Locatie: Arnhem

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door René »

Mark_T3 schreef: 18 apr 2023 13:00
Het is geen oldtimer en gaat het ook nooit worden. Ofwel: ik betaal me het schompes aan belasting met deze, tot het einde der tijden.
Ik dacht toch dat alle auto's welke ouder worden dan 40 jaar belastingvrij worden, heb ik weer iets gemist in de regelgeving?
Dat je geen gebruik kunt maken van de overgangsregeling is misschien jammer.
Een camper is ook voor maar 25% van het normale tarief belast en dat valt best mee, ik dacht voor mijn 1815kg zware syncro 16" is dat 350€ p/j zo uit mijn hoofd.

René
Als je er iets aan doet doe het dan goed :)
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Voor mijn bus (een Caravelle GL) betaalde ik vorig jaar € 219,- voor een kwartaal. Zal voor die Caravelle CL ongeveer gelijk zijn.
Heb de bus net weer uit de schorsing gehaald, dus binnenkort valt de nieuwe nota in de (brieven)bus. Zal wel iets duurder worden.

De overgangsregeling is meen ik voor benzineauto's van vóór 1987 en je betaalt dan maximaal € 120,- per jaar. Met de verplichting om het voertuig in de wintermaanden te schorsen (december, januari en februari). Voertuig mag dan niet op de openbare weg staan of rijden.

Groet,

Erik.

Aanvulling: inmiddels de nota binnen en het kost nu € 229,- per kwartaal.
Laatst gewijzigd door Kire op 23 apr 2023 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ChrisDam
Berichten: 29
Lid geworden op: 27 feb 2023 08:55
Locatie: Bennekom

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door ChrisDam »

De huidige wetgeving in Nederland is dat elk voertuig ouder dan veertig jaar een oldtimer is. Meeste Europeze landen is dat 25 of 30 jaar. Na veertig jaar is een auto dan motorijtuigenbelastingvrij. De overgangsregeling is ingesteld voor benzine auto's van voor 1 januari 1988 ( op keneken gezet, ik heb ook een BMW 3-serie uit 1987 welke echter pas voor het eerst in 1989 op kenteken is gezet, deze valt dus buiten de overgangsregeling).

Groet,

Chris
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Hmm, ik kan het op de site van de overheid nergens terugvinden.
Op een, niet heel betrouwbare, andere site staat dat de regeling tot 2028 is. Daarna zouden auto's van 40+ dus niet meer belastingvrij worden...
https://www.ikwilvanmijnautoaf.nl/blog/ ... er-vervalt

Aan de andere kant: als we over 3 jaar rekeningrijden krijgen dan maakt het helemaal geen drol meer uit. Alleen zal de waarde van mijn T3 dan ongeveer halveren :)
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Staat er toch duidelijk; https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... _oldtimers

Dat blijft gelden bij ongewijzigde regelgeving, dus datum 1e toelating schuift gewoon mee op met de 40 jaar grens vanaf de dag van vandaag.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Tot 2028, dat betreft dan die overgangsregeling (max € 120,-/jaar en verplicht 3 wintermaanden schorsen), dan zijn de auto's die binnen de regeling vallen 40 jaar oud.

Groet,

Erik
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Kire schreef: 20 apr 2023 08:40 Tot 2028, dat betreft dan die overgangsregeling (max € 120,-/jaar en verplicht 3 wintermaanden schorsen), dan zijn de auto's die binnen de regeling vallen 40 jaar oud.

Groet,

Erik
Ik denk inderdaad dat dit is hoe het nu bedoeld is.

Maar in de wet zelf staat dat de voorwaarden voor vrijstelling worden gedaan via een algemene maatregel bestuur. Dat komt er dus op neer dat het een beetje vogelvrij is: de regering kan ten alle tijde zonder tussenkomst van het parlement de regeling wijzigen.

Voor de daadwerkelijke wet: https://wetten.overheid.nl/BWBR0006324/2021-01-01 .

Ik ga trouwens morgen naar een busje kijken. Wel heel wat anders dan wat ik voor ogen had: een T3 met 1.9TDI motor, een versnellingsbak die geschikt is tot 250pk en remschijven van een audi/t4. Ik ga daar wel heel goed vragen hoe e.e.a. is gedaan en of er documentatie bij is. Anders loopt het bij het bestellen van nieuwe remblokjes al mis :lol: Wie weet. Ben nog geen betaalbare 2.1wbx tegengekomen :)
Greets,
Mark
VW T3 4 LIVE
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 837
Lid geworden op: 08 sep 2008 21:55
Locatie: VLEUTEN

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door VW T3 4 LIVE »

En heb je de bus gekocht ?
Met vriendelijke groet,
Rob

California 1.6 TD 1989
Audi TT 2001
Plaats reactie