Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Plaats hier algemene vragen/opmerkingen mbt de VW bus.
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Hoi, ik loop al een hele tijd te denken aan de aanschaf van een T3. Sinds ik een T3 uit het leger heb gehad (1.7d) zo'n 10-15 jaar terug. Maar voordat ik dat doe wil ik graag wat meer info van de kenners, vandaar mijn 1e post op dit forum :)

Wij (gezin, 2 kids en een hondje) willen de bus regelmatig gaan gebruiken als 2e auto. De bedoeling is wel om hem ooit te gaan gebruiken als (of om te bouwen naar) een camper, maar dat kan nog wel wat jaartjes duren. We weten dat dit geen nieuwe auto is en dat we dus wat meer onderhoud hebben en we er misschien soms achter komen dat 'ie het niet doet: da's niet erg. We willen er eentje uit '86 of eerder in verband met de belasting. Ook willen we er eentje op benzine: een 2.1WBX of eentje met een Subaru of andere benzine motor.

Een (hele lange) checklist over waar op te letten bij aanschaf heb ik al gevonden en kan ik vast wel weer terugvinden als het zo ver is.

Ik heb eigenlijk een paar specifieke vragen over de aanschaf voor ons doel ook.
  • Is het altijd mogelijk om een T3 op camper of bestel kenteken te laten omkeuren naar eentje met minimaal 4 zitplaatsen? (Stoelen en gordels ergens opsnorren.)

    Wij willen er een caravan van ca. 1200 kilo mee trekken af en toe: is er een typegoedkeuring voor alle T3's, of moeten we heel specifiek letten op eentje die dit gewicht mag trekken en af fabriek een trekhaak had (en hoe kom ik daar achter bij bijvoorbeeld een Duitse)?

    Is het opnieuw keuren van eentje met een andere motor een formaliteit, of kan het zijn dat er gewoon geen goedkeuring volgt? (En dan ga ik er vanuit dat het wel deugdelijk/veilig ingebouwd zit)

    Wat zijn dingen waar je op moet letten bij een achteraf ingebouwde motor. Ik zit te denken aan de motorcode/chassisnummer van de donor auto voor eventuele reserve onderdelen/onderhoud?

    En zijn er specifieke dingen die aandacht vragen als een T3 is omgebouwd (overbrenging?)? Ik ga er vanuit dat bij de aanschaf van eentje met meer vermogen de "lange 5" altijd de beste versnellingsbak is?
Zijn er nog andere dingen waar we specifiek op moeten letten, ook omdat we hem mogelijk later willen ombouwen naar een camper? Behalve dan: koop geen pickup. :P
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Koop een 4x4 pickup en een camper opzetunit. Beste van 2 werelden... :mrgreen:
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Oh ja: het budget is ongeveer 10.000, niet onbelangrijk. Een doka 4x4 met een 2.1 of vlottere motor gaat dus volgens mij niet worden ;)
Greets,
Mark
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door krisg »

Tja, een e ht goeie bus voor 10000, het is een uitdaging aan het worden.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Tja, 13 jaar geleden kocht ik mijn bus, een 8 persoons WBX 2,1 liter injectie uit 1990, voor zo'n bedrag. Een bus met ook nog eens heel weinig kilometers.
Momenteel is de bus veel meer waard.
Qua onderhoud valt het mee, moet ik bij zeggen dat ik jaarlijks niet veel kilometers rij. Afgelopen zaterdag de bus uit de schorsing gehaald en weer in gebruik genomen, 's winters met het zout op de weg gebruik ik de bus liever niet (ik heb nog een andere auto).

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door RoonT3 »

wil je echt langer plezier.......

Als je 10K als basisprijs wil uitgeven moet je een goede basis kunnen vinden. Dat betekend wel de komende jaren nog eens 10K investeren in techniek en opsmuk naar je goesting.

Ik ben nu nog steeds bezig met de T5 4motion op de weg te krijgen maar die heeft straks bijna net zoveel gekost als ik voor mijn syncro heb gekregen twee jaar geleden. De kosten na aanschaf tikken hard door om het te maken zoals je hebben wil. (of in dit geval hoe de vrouw de T5 wil gebruiken)
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

De 10k is inderdaad als "basis": wel goed rijdbaar, maar verder her en der toe aan wat liefde. We gaan er ook inderdaad vanuit dat je nog maar zo'n bedrag kwijt bent de jaren er na. Dat is ook niet erg: ik geef het met liefde uit aan zo'n T3 bus en met erg veel tegenzin aan het stuk blik die me nu transporteert...

Ik hoop eigenlijk dat iemand me ook wat kan zeggen over de technische vragen. Ik ben nu aan het kijken naar eentje met een Subaru motor, maar het lijkt er op dat daar geen 4+ zitplaatsen op papier staan. Ik heb geen idee of dat dan later nog kan?
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Coen »

Wellicht in Duitsland kijken?
Ik weet niet of een Subaru volledig probleemloos is. Zou even goed speuren naar ervaringen.
Zelf ben ik erg tevreden over de AGG motor.
Zoiets?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door krisg »

Als je eenombouw koopt wil je er toch goede documentatie bij, want bijna elk werkplaatshandboek wordt nutteloos. Een reden om een originele motor te kiezen in mijn ogen.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Ik denk dat de waarde van een bus ook hoger blijft bij een originele motor, maar voor dagelijks gebruik kan ik me goed voorstellen dat je iets vlotters en zuiniger wilt. Maar ja, waarom dan een T3 kopen? Een Subaru-motor is niet altijd een onverdeeld succes. Gebruik de zoekfunctie op dit forum maar eens. Ik denk dat de 2.0 8V gti-blokken nog de minste problemen geven als we voor de TDI's de versnellingsbakbelasting (en ratio's) even meenemen.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Ewout
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1571
Lid geworden op: 12 aug 2012 20:15
Locatie: Utrecht

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Ewout »

Zal ik dan maar een poging doen om je vragen te beantwoorden?

Mijn camper heeft 4 zitplaatsen op kenteken, dus herkeuren is niet altijd nodig
Max treklast van een T3: zie link viewtopic.php?t=29624
Goedkeuring met andere motor kan alleen als je goede documentatie hebt waar je ‘nieuwe’ motor vandaan komt
Inderdaad type etc weten van je ‘nieuwe’ motor + welke aanpassingen zijn er aan je bus en de motor gedaan om alles met elkaar te laten werken. Hoe meer ‘standaard’ en/of professioneel de ombouw is geweest hoe beter.
Groet, Ewout

Oranje VW T3 1,9 WBX 1985
Blauwe Volvo 945 Estate 1998
Rode Peugeot 205 CTI 1991
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Coen »

Geloof niet dat de originele motor nu perse waardeverhogend werkt. Zeker bij een JX zie ik bij exemplaren uit de hogere prijsklassen toch vaak ‘ATM’ staan, austauschmotor. Die dingen gingen toch niet veel meer dat 150.000 kilometer mee.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak
Berichten: 3038
Lid geworden op: 28 feb 2010 12:51
Locatie: Begijnendijk, België

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door krisg »

Ik denk dat er bedoeld wordt een origineel type motor.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
Gebruikersavatar
RVB
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2308
Lid geworden op: 02 jan 2010 17:38
Locatie: den haag

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door RVB »

Hallo Mark,
Volgens mij zijn de meeste busjes geschikt voor 4 personen. Een echte bestelbus wellicht niet, maar die zijn er niet veel, hebben geen ramen vaak en volgens mij werden vele van hen al omgebouwd.

Mbt de caravan werd eral antwoord gegeven.

Mbt je vragen over de motor. Er kan van alles, en er wordt van alles gedaan. Ik denk niet dat je tegen onoverkomelijke problemen oploopt bij de Rdw. Dus ik zou mij daar niet te veel zorgen om maken.

Maar het even inbouwen van een andere motor ....daar zou ik als ik jou was wel meer bij stilstaan. De keuze voor een Subarumotor is in mijn ogen als je wat controle wil houden over de zaken niet de meest voor de hand liggende optie. Er moet zoveel worden aangepast dat het best wel specialistenwerk is. En dat loopt zwaar in de papieren. Een 4-in-lijn van bijvoorbeeld een golfje is veel gangbaarder en makkelijker als je zonodig af wilt van oude boxermotor of een oude diesel.

Maar eerlijk gezegd. In eerste instantie zou ik als ik jou was een bus zoeken met de motor die jij geschikt acht. Ik zie geen voordeel( financiel niet, mbt betrouwbaarheid niet en tijdtechnisch al helemaal niet) als je dat project zelf gaat doen. Het is vast wat langer zoeken, het zal iets meer kosten, maar je maakt het jezelf makkelijker. Een bus met een tdi motor zou ik als ik jou was ook overwegen. Sterke motoren. Zuinig. En als de bus 40+ is betaal je geen wegenbelasting meer en kun je gewoon de millieuzones(in NL) in.

Groetjes Rolf
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Bedankt voor de antwoorden!

Ik ga zeker niet zelf een motor vervanging (laten) doen im 1e indtantie. Maar er staan best wat te koop waar dat al is gedaan, dan wil ik wel een beetje weten waar op te letten. Bij de Subaru inbouw zag ik de nieuwe motorsteunen op ongeveer as hoogte of iets lager liggen. Knullig als je de verkeerde kei tegenkomt...

Ik wil denk ik het liefst een originele 2.1wbx met 5 versnellingen. En mocht die ooit aan vervanging toe zijn kan dit bedrijf daar leuke dingen mee: Start! (dream-drive.nl)

Een TDI: ik ben eigenlijk wel een diesel fan. Maar ik weet niet hoeveel gezeur we gaan krijgen metilieuzones in het buitenland in de toekomst. En dit busje wil ik toch wel wat jaren houden...
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Aanschaffen T3, "dagelijks gebruik"

Ongelezen bericht door Kire »

Mark_T3 schreef: 12 apr 2023 22:08Maar ik weet niet hoeveel gezeur we gaan krijgen met milieuzones in het buitenland in de toekomst. En dit busje wil ik toch wel wat jaren houden...
Die problemen heb je nu al in Frankrijk, ook met een benzine motor. Net gekeken of ik voor mijn bus een CRIT-Air sticker kan bestellen, maar dat is niet mogelijk (bus te oud) en zonder sticker mag je een milieuzone al helemaal niet in, nog afgezien van de Euro-classificatie. Ook niet met een 'oldtimer' tenzij die op Frans kenteken staat.

Groet,

Erik
Plaats reactie