AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Hallo,

Ik heb het gevoel dat mijn oliepeilstok van mijn AAZ nooit goed geijkt is. Nu heb ik een gereviseerde turbo geinstalleerd en daarbij behorende olie wissel en filter vernieuwing uitgevoerd maar na 5 liter olie staat de peilstuk nog steeds onder minimum. Volgends mij moet er 4,3 ltr in zonder filter. Ik zou graag mijn peilstok eens testen bij een AAZ rijder om e.a te controleren. Denk dat ik altijd met teveel olie heb rondgereden wat mijn turbo ook geen goed gedaan zal hebben. Woon zelf in de buurt van Zwolle maar rij er graag een stuk voor om nu eindelijk goed te krijgen.

Bedankt alvast.

Gr, Dirk
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als jij nu zeker weet dat je de juiste hoeveelheid olie er in hebt, zou ik de peilstok aanpassen. Hij is omgebouwd vanaf originele AAZ naar buspeilstok en misschien zit hij niet diep genoeg in het blok verzonken.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Hoi Michel, bedankt voor je snelle reactie. Ik heb het gevoel dat het carter ook niet helemaal recht hangt maar licht naar voren gekanteld. Dus ik vraag me af of hij dan uberhaupt klopt en wil niet dat ze oliesnuivert lucht ligt te happen. Maar weet zeker dat er 5 ltr inzit
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door motnamol »

Ik had het zelfde probleem met een 1.9 d 1y . heb toen gewoon alles afgetapt . nieuw filter en toen 4.5 liter olie erin zoals in de werkplaatshandboeken staat voor een 1.6 d. even laten draaien. toen op peilstok gemarkeerd met een centerpunt op max, toen 1 liter afgetapt en minnium gemarkeerd . En de 1 liter weer terug . klaar is kees.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Hoi Tom,

Ok dat is wat er nu is gedaan en zou in principe moeten kloppen. Dan zou ik mijn peilstok moeten verlengen zo ver onderin zit hij. Ik vraag me nog steeds of in hoeverre het recht hangen van een motor invloed heeft op het peil. Ik meet nu op een rechte brug.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Hoe moeilijk is het om je bus van voren dan even op te bokken zodat je blok recht hangt. Nogmaals meten en nadenken of het voor je gevoel klopt op niet. Je hebt dan een vergelijk tussen de huidige doorhangende inbouwpositie en bij horizontaal blok. Ik zou meer vertrouwen hebben in de meting bij horizontaal blok en eens nazien of je de neus van je versnellingsbak op een andere positie kan monteren. Dat je blok vlak hangt. Dan zou ik daarop de peilstok op het olieniveau ijken. Bij scheef blok en 'meer' olie bijvullen om aan een 'gewenst' oliepijl te komen lijkt mij niet optimaal omdat aan de lage kant je een hoger niveau krijgt waar de lagers in lopen, krukas door slaat of op je afdichtingen zit.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

Dat kan en is denk ik de enige mogelijk, feit is dat ik de motor niet zelf gebouwd heb en ook de oliepeilstok niet zelf heb aangepast dus ik ben wat huiverig met óp gevoel'. Ik dacht ik steek mijn peilstok in een andere aaz waar iemand wel vertrouwen in heeft en kijk dan wat mijn stok aangeeft om zo een vergelijk te hebben. Zal vanavond eens gaan kijken en meten hoe vlak hij hangt.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
RoonT3
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2739
Lid geworden op: 20 mei 2008 18:51
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door RoonT3 »

Ik ben erg intuïtief ingesteld. Ben erg op mijn gevoel gesteld en vertrouw daarop. Bij twijfel en de koe in de kont kijken blijkt dat in de meeste gevallen mijn eerste ingeving de juiste was gebleken. Maar ook daar kunnen meningen in verschillen.....

Het is echt geen hogere wiskunde. De vulhoeveelheden zijn bekend. Als je zorgt dat je blok enigszins vlak ligt, binnen de marges van in- en uitveren dan kan je vrij eenvoudig je niveau's bepalen. Als je spreekt over een hellend blok dan moet dit echt wel heel scheef voorover liggen of je bus staat extreem hoog vanachter.

Het teveel aan olie is slecht omdat je dan teveel tegendruk in je retour van de turbo krijgt.
Groeten, Ronald und 'Das Beige' und der 'Tony' , >terug naar het begin< Hier mijn verbruik
Gebruikersavatar
Dirk von Campen
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 811
Lid geworden op: 10 dec 2009 08:44
Locatie: Ommen

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Dirk von Campen »

en daarom is mijn turbo ook kapot gegaan denk ik. Maar goed ik ga jou advies volgen: vanmiddag kijken hoe niet vlak hij dan eigenlijk ligt. Externe oliekoeler leeg halen en kijken hoeveel daar inzit. Dan de juiste vulhoeveelheid erin plus wat er in de externe oliekoeler zit. Dat peil merken als maximum op de vulstok.
Gr,

Dirk

1,9 TD AAZ,5 bak, Westfalia interieur.
Passat 3b station
Gebruikersavatar
wouth
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1411
Lid geworden op: 12 apr 2005 15:43
Locatie: arnhem

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door wouth »

Ik had hetzelfde probleem.
Mij viel op dat mijn illegale(??) carterontluchting veel olie eruit spuugde en dat ik constant olie kon bij blijven vullen (afgaande op mijn peilstok).
Recentelijk heb ik een oliewissel gedaan inclusief een nieuw oliefilter, ik meen 4,5 liter en daar mijn peilstok op ge-ijkt.
Oftewel: doorgezaagd en verlengd!
Nu blijft het gebied rondom mijn carterontluchter droog! [[toast]]
I am Wouth and I approve this message
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door Kire »

Bij een oude landbouwtrekker moest ik ook regelmatig motorolie bijvullen, tot ik een keer de peilstok vergeleek met die van een zelfde trekker en daar zat het max. en min. peil veel lager. Andere peilstok besteld en nu is het olie-zuipen er ook af. Er zat een peilstok in van een ander type motor. Voor een 45 jaar oude trekker kon ik gelukkig nog een originele peilstok bestellen.

Groet,

Erik.
retrocruizer
Berichten: 23
Lid geworden op: 14 sep 2021 21:28

Re: AAZ 1.9 TD rijders gezocht

Ongelezen bericht door retrocruizer »

Als ik afga op mijn peilstok dan zit er volgens mij teveel in als die op maximum staat
Als ik op peilstok bijvul en staat tegen de max op de stok dan heb ik bij het koppelen soms dat toerental hoog blijft. Ik vermoed dus wat olie verbranden.
Als ik op min peil sta op de stok heb ik dit probleem niet.
Plaats reactie