Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Als het je lukt om de lange schroeven van de behuizing los te krijgen, kun je hem zelf schoonmaken en ontroesten. Dit, of laten reviseren kan de voorkeur hebben als je hecht aan de zware bouwkwaliteit van de originele Bosch. Als je gewoon snel weer onderweg wilt zijn, is een nieuwe een optie. Bij de goedkopere nieuwe op bv Autodoc hoef je de oude niet te retourneren en zou je later bij gelegenheid je oude zelf eens grondig onder handen kunnen nemen. Dan heb je een reserve.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door motnamol »

Heb er een van " starten en laden" via marktplaats voor 89 euro zonder inruil van oude die start als een tierelier al een paar jaar zonder problemen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
hippie
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 927
Lid geworden op: 12 okt 2018 21:50

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door hippie »

motnamol schreef: 13 mei 2023 17:15 Heb er een van " starten en laden" via marktplaats voor 89 euro zonder inruil van oude die start als een tierelier al een paar jaar zonder problemen.
Hier het zelfde , ook de dynamo komt daar vandaan .
kom steeds meer klusjes tegen . groeten ronny
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

hippie schreef: 15 mei 2023 18:33 Hier het zelfde , ook de dynamo komt daar vandaan .
Ik heb de startmotor er af gehaald (viel me mee, pas nog met mijn buik onder de bus :P ).
De bedrading was wel wat geoxideerd, maar niet heel erg. Heb alles schoongemaakt/geschuurd, ingespoten met wat wd40 en weer teruggeplaatst.

Ook heb ik even met twee startkabels gekeken of de startmotor an zich gewoon werkt: dat lijkt het geval. Als ik de min aansluit op de behuizing en de plus op de platte stekker verbinding dan gaat het dingetje draaien. Als ik de plus op de hele dikke verbinding (schroefdraad, waar de dikke plus kabel op komt) plaats dan gebeurt er niets. Klopt dat?

Helaas had ik na het terugplaatsen het zelfde issue: klik, geen start. Deze keer had ik de bus op een hellinkje staan en heb ik even wat geprobeerd: bus in de 2e versnelling, beetje latten rollen, koppeling laten opkomen en dan starten en snel de koppeling weer in. De startmotor draait op die manier wel gewoon en start dan ook de bus. Het lijkt dus alsof er teveel initiele weerstand is voor de startmotor. Is het ding dan gewoon stuk, of kan dat ook nog weer aan iets buiten de startmotor liggen?

Ik denk dat ik er in elk geval maar eentje koop op starten en laden: 89 euro ga ik niet dood aan en dan weet ik redelijk zeker wat het is. De oude is vermoedelijk ook een imitatie: "Classic line" stond er op, niets van Bosch of iets dergelijks. Zag er ook verdacht nieuw uit. Ik gok deze: https://boelm.nl/startmotor-0.95-kw-t25 ... 1023a.html .

EDIT: is er ook een manier om makkelijk de weerstand in de kabels te meten? Ik wil liever niet nog een relais aan de startmotor knopen maar bedenk me dat iemand hier zei dat het dat ook nog kan zijn?
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Coen »

De schakeldraad bepaalt of de motor gaat draaien. Meet je daar spanning op? Want het kan ook goed aan je contactslot liggen. Witte blokje onderaan je contactslot.
Overigens is WD40 niet perse een contactspray.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Oudenman
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 jan 2015 17:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Oudenman »

Ik heb ook al enige tijd last van het witte blokje achter het contact slot. Ik krijg hem geregeld niet aan na de eerste keer starten (bus verplaatsen ofzo). Ik draai dan de sleutel langzamer rond en niet helemaal tegen de aanslag. Hij start dan iets voor de normale sleutel positie door. Ik ben te lui om het nieuwe blokje in te bouwen en hou het al een jaar vol op deze manier 😀

Groeten,

Bjorn
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Kire »

Ja, ik dacht eerst ook dat het aan het witte blokje lag. Nieuw blokje gemonteerd en uiteindelijk hielp dat niet. Toch af en toe niet willen starten.
Het originele oude blokje uit elkaar gehaald en dat zag er van binnen prima uit, weer in elkaar gezet en gemonteerd in de auto. Probleem even opgelost, maar kwam terug.
Toen de startmotor uit elkaar gehaald, mankeerde ook niks aan (ook niet aan het startmotorrelais). Vervolgens heb ik een extra relais bij de startmotor geplaatst en nadien nooit meer geweigerd, altijd starten (mits de accu niet leeg is door het lange staan).
Dat relais wel aansluiten met redelijk dikke draden (2,5 mm), zodat er vlot 13 Ampére doorheen kan (om het startmotorrelais aan te trekken).
Die 13 A is de gemeten waarde bij mijn startmotorrelais.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5445
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Roerdomp »

De massa gaat door de startmotorbehuizing. Bij oude (lees: nog origineel) zijn de contactoppervlaktes van de behuizing zelf geoxideeerd (dus nniet vd elektrische contacten). Als je hem open schroeft zie je het. Maar Ckassic Line is idd een aftermarketding. Moeite niet waard om te reviseren. Gewoon nieuwe halen. Als het witte contactblokje de geest heeft gegeven, hoor je geen klik.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Zojuist een startmotor van starten en laden er op gezet: direct starten. Zal nog een paar keer proberen dat het geen toeval is, maar ik denk dat het wel goed zit.

Viel me wel op dat de dikke bout waar de + op komt eigenlijk te kort was. Bij de originele (classic line :P ) zat deze vergrendeld met een soort borg ringetje. Bij die van starten en laden zit er een normale ring, een anti-losdraai ringetje en dan een (plat) moertje op: op die manier paste het blokje en de dikke + er niet meer op. Dus ik heb die er af gehaald en alles aangedraait met de moer bovenop. Hopen dat dat niet los draait zo...

Bedankt voor het meedenken allemaal! Op naar het volgende euvel! :D (Heb al genoeg dingen gezien die wel wat preventief onderhoud kunnen gebruiken...)
Greets,
Mark
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Coen »

Ja, goed idee. Want de kop van je bericht gaat over het uitvallen van de motor☺️
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Mark_T3
Weet waar de oliepeilstok zit
Berichten: 68
Lid geworden op: 11 apr 2023 13:33

Re: Motor stottert/houdt in na ca. 30 min rijden.

Ongelezen bericht door Mark_T3 »

Coen schreef: 17 mei 2023 21:33 Ja, goed idee. Want de kop van je bericht gaat over het uitvallen van de motor☺️
Klopt, ik dacht dat daar mogelijk een samenhang was.
Maar inmiddels heb ik wat poreuze vacuumslangetjes vervangen, nieuw luchtfilter er op en een nieuw benzinefilter. Tot nu toe slaat de bus niet meer af :)
Greets,
Mark
Plaats reactie