Motor warm gelopen, en nu?
Motor warm gelopen, en nu?
Hoi mede bus forummers,
Ongeveer 2 maand geleden heb ik na lang wikken en wegen toch besloten een T3 te kopen uit 1981 met een later ingebouwde 1.9 diesel 1Y motor. Een harde bus met het verhaal dat er vorig jaar een gereviseerd blok in is gekomen maar hier is geen documentatie van. Optisch heb ik er hen één en ander al gedaan, schades weggewerk, een schadeloze grill, de truck spiegels erop gezet etc.
Nu was ik er afgelopen weekend mee op pad en ben ik gestrand langs de kant van de weg. Ik reed op een N weg (zonder mogelijkheid tot veilig stoppen) toen mijn acculampje ging branden. In mijn onwetendheid dacht ik dat de accu niet meer bij aan het laden was en zou ik even stoppen op de eerst volgende parkeerplaats. Deze parkeerplaats heb ik niet bereikt omdat de boel aan de kook is geraakt door een kapotte V-snaar. (Ik weet het ik kan mijzelf voor mij kop slaan en dit is waarschijnlijk een dure leerschool )
Nu wil ik mijn bus graag weer klaarhebben en weet niet zo goed hoe nu verder en hopelijk kunnen jullie licht in mijn duisternis verschaffen. De koppakking is er sowieso uit geblazen.
Mijn opties zijn de volgende denk ik (ik ben wel een beetje handig maar niet handig genoeg dat ik dit zelf kan heb heb dus een handige Harry of een bedrijf nodig) Bus staat nu in Zaandam dus adviezen altijd welkom.
-Koppakking vervangen en kop vlakken
-Hele blok laten reviseren
-2e hands (geriviseerde) blok kopen en die erin hangen
status van het blok toen hij nog reed:
Voorgloeien +- 30 sec
Witte rook bij koude start
Geen moeite met starten
Wat zouden jullie mij kunnen adviseren? Want heel veel mensen zeggen wat anders. Dus ik vraag het nu aan de echte bus specialisten!
Groetjes (een domme ) Leroy
https://postimg.cc/gallery/vBcmz0F Fotos van mijn bus!
Ongeveer 2 maand geleden heb ik na lang wikken en wegen toch besloten een T3 te kopen uit 1981 met een later ingebouwde 1.9 diesel 1Y motor. Een harde bus met het verhaal dat er vorig jaar een gereviseerd blok in is gekomen maar hier is geen documentatie van. Optisch heb ik er hen één en ander al gedaan, schades weggewerk, een schadeloze grill, de truck spiegels erop gezet etc.
Nu was ik er afgelopen weekend mee op pad en ben ik gestrand langs de kant van de weg. Ik reed op een N weg (zonder mogelijkheid tot veilig stoppen) toen mijn acculampje ging branden. In mijn onwetendheid dacht ik dat de accu niet meer bij aan het laden was en zou ik even stoppen op de eerst volgende parkeerplaats. Deze parkeerplaats heb ik niet bereikt omdat de boel aan de kook is geraakt door een kapotte V-snaar. (Ik weet het ik kan mijzelf voor mij kop slaan en dit is waarschijnlijk een dure leerschool )
Nu wil ik mijn bus graag weer klaarhebben en weet niet zo goed hoe nu verder en hopelijk kunnen jullie licht in mijn duisternis verschaffen. De koppakking is er sowieso uit geblazen.
Mijn opties zijn de volgende denk ik (ik ben wel een beetje handig maar niet handig genoeg dat ik dit zelf kan heb heb dus een handige Harry of een bedrijf nodig) Bus staat nu in Zaandam dus adviezen altijd welkom.
-Koppakking vervangen en kop vlakken
-Hele blok laten reviseren
-2e hands (geriviseerde) blok kopen en die erin hangen
status van het blok toen hij nog reed:
Voorgloeien +- 30 sec
Witte rook bij koude start
Geen moeite met starten
Wat zouden jullie mij kunnen adviseren? Want heel veel mensen zeggen wat anders. Dus ik vraag het nu aan de echte bus specialisten!
Groetjes (een domme ) Leroy
https://postimg.cc/gallery/vBcmz0F Fotos van mijn bus!
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Ha Leroy, ja dat wordt een dure leerschool maar het is wat het is. Een oververhitte motor kan echt heel veel schade opgelopen hebben en dat is natuurlijk afhankelijk van hoelang en hoe heet het allemaal is geweest. Metaal vervormd door hitte en dan is de pech dat zo goed als je complete motor van metaal is
VW diesels hebben koppen die van VW eigenlijk niet gevlakt mogen worden, wordt wel gedaan met succes maar toch.
Zie je kans om een echte dieselspecialist er naar te laten kijken? Die kan je vast vertellen of het nog zin heeft hier aan te beginnen, bel eens met René Vis op Texel van Delta Revisie.
Het ligt aan het budget wat de juiste keuze is. Het beste lijkt mij een revisie-ruil-motor of laten reviseren. dat is je duurste optie, dan een gebruikt blok wat goed uit kan pakken maar ook niet.
Vaak wordt een oorzaak over het hoofd gezien, zo kan bijvoorbeeld de radiateur totaal dichtgeslibt zijn en dus geen rendement meer hebben met oververhitten tot gevolg en daar helpt je motor reviseren niet tegen
René
VW diesels hebben koppen die van VW eigenlijk niet gevlakt mogen worden, wordt wel gedaan met succes maar toch.
Zie je kans om een echte dieselspecialist er naar te laten kijken? Die kan je vast vertellen of het nog zin heeft hier aan te beginnen, bel eens met René Vis op Texel van Delta Revisie.
Het ligt aan het budget wat de juiste keuze is. Het beste lijkt mij een revisie-ruil-motor of laten reviseren. dat is je duurste optie, dan een gebruikt blok wat goed uit kan pakken maar ook niet.
Vaak wordt een oorzaak over het hoofd gezien, zo kan bijvoorbeeld de radiateur totaal dichtgeslibt zijn en dus geen rendement meer hebben met oververhitten tot gevolg en daar helpt je motor reviseren niet tegen
René
Als je er iets aan doet doe het dan goed
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Ha René,
Bedankt voor je reactie. De oorzaak is waarschijnlijk de geknapte V snaar waardoor de koeling niet meer rondegepompt werd. Denk zelf ook dat hij behoorlijk heet is geweest want hij hield er vanzelf mee op doordat de koppakking eruit kwam.
Ben overal al een beetje informatie aan het inwinnen over wat de beste optie zal zijn maar inmiddels al best veel verschillende adviezen die eigenlijk uiteenlopen dus zag door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik het hier probeer.
Ik zal eens kijken wat René Vis voor advies heeft!
Leroy
Bedankt voor je reactie. De oorzaak is waarschijnlijk de geknapte V snaar waardoor de koeling niet meer rondegepompt werd. Denk zelf ook dat hij behoorlijk heet is geweest want hij hield er vanzelf mee op doordat de koppakking eruit kwam.
Ben overal al een beetje informatie aan het inwinnen over wat de beste optie zal zijn maar inmiddels al best veel verschillende adviezen die eigenlijk uiteenlopen dus zag door de bomen het bos niet meer. Vandaar dat ik het hier probeer.
Ik zal eens kijken wat René Vis voor advies heeft!
Leroy
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Als je dit blok gaat repareren wordt een dure grap . Staat een 1y motor uit een caddy te koop op marktplaats ( onder t3 onderdelen) voor 950 ombouwen kost je ongeveer 1200 euro met nieuwe distributie riem snaren oliepomp pakkingen keerringen olie en filters.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Ha Tom,
Een dure grap omdat er waarschijnlijk meer kapot is dan alleen de koppakking en een kop vlakken?
Had hem op marktplaats gezien inderdaad en al contact gehad, staat er nog een op marktplaats voor 375 (140.000 gelopen)
Leroy
Een dure grap omdat er waarschijnlijk meer kapot is dan alleen de koppakking en een kop vlakken?
Had hem op marktplaats gezien inderdaad en al contact gehad, staat er nog een op marktplaats voor 375 (140.000 gelopen)
Leroy
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Gelijk ophalen. Geen geld voor 140.000km
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Zou voor prijsopgaaf van optie 1 kiezen. Voorgloeitijd zegt meer over het relais plus gloeibougies dan over staat van motor.
Liep hij gelijk op 4 pitten?
Eventueel kun je ook motoren vinden via de onderdelenlijn. Zie er 2 staan.
Liep hij gelijk op 4 pitten?
Eventueel kun je ook motoren vinden via de onderdelenlijn. Zie er 2 staan.
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Penders altijd raak heeft een motor op de onderdelenlijn kost (ga maar even zitten) met inruil oude 3750,00
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Ha Tom,
Bedankt. Weet ik dat ik daar niet achteraan hoef
Leroy
Bedankt. Weet ik dat ik daar niet achteraan hoef
Leroy
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Ik heb een 1.9 TD liggen uit een T3 waarvan de koppakking uit zou liggen. Motor zit los komt uit een gestrand project weet verder ook niet de conditie.
En een 1.9 d uit een T4 maar die ligt al enkele jaren in krat in werkplaats.
Mocht je niets kunnen vinden.
Ze liggen in Amsterdam westpoort
En een 1.9 d uit een T4 maar die ligt al enkele jaren in krat in werkplaats.
Mocht je niets kunnen vinden.
Ze liggen in Amsterdam westpoort
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
- Coen
- Kent nu bijna alle onderdelen nummers
- Berichten: 1296
- Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
- Locatie: Wemeldinge
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Nog even een wijsneuzerige opmerking: als de v-snaar van je waterpomp knapt en de motor te heet wordt zou je koelvloeistoflampje binnen no-time moeten gaan knipperen en de wijzer omhoog moeten schieten. Is dat gebeurd?
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Eerst maar eens een compressietest doen. Dat lijkt mij de eerste actie.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
- motnamol
- Heeft het instructie boekje gevonden
- Berichten: 359
- Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
- Locatie: Amsterdam
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Goedemorgen Leroy.
Ik ben benieuwd hoe het verloop is met je motor.
Ik ben benieuwd hoe het verloop is met je motor.
groeten Tom
T3 1.9 d met dk v bak
T3 1.9 d met dk v bak
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Update:
Binnenkort ga ik samen met een bekende van mij een AAZ motor inbouwen. Hij heeft zelf een VW Caddy en is erg bekend met de dieselmotoren. Hij had nog een AAZ motor op de plank liggen. Dit zal waarschijnlijk ergen begin juli worden.
Leroy
Binnenkort ga ik samen met een bekende van mij een AAZ motor inbouwen. Hij heeft zelf een VW Caddy en is erg bekend met de dieselmotoren. Hij had nog een AAZ motor op de plank liggen. Dit zal waarschijnlijk ergen begin juli worden.
Leroy
Re: Motor warm gelopen, en nu?
Een upgrade dus... zorg dat je koelsysteem in optimale conditie is. De AAZ behoort net als de JX tot de heethoofden. Prima blok, mits met respect voor de techniek bereden. Je zou nog kunnen overwegen om de AAZ als 1Y (dus zonder turbo) in te bouwen. Qua uitlaat hoef je dan niks aan te schaffen.
Groeten, Michel
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen
1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI
Beter duur dan niet te krijgen