T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
Gebruikersavatar
Nuno_Enka
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:34

T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Nuno_Enka »

Hallo allemaal,

Sinds enige tijd heb ik problemen met mijn busje (1600td). Over laatst viel ik stil onderweg naar huis en deed de bus niks meer, zelfs niet starten. Net even geprobeerd te starten en dat ging plots weer zonder problemen. Op deze moment start ze terug vlot en draait ze mooi in relantie. Maar vanaf de moment dat ik ermee wil rijden en de motor dus moet werken, valt ze weg. Zeker in hogere toerentallen. Als ik dan even ontkoppel, ze laat bollen en daarna nog eens rustig optrek in een zeer laag toerental, gaat dit weer wel.
Wat ik net al gedaan heb is de leiding aan de dieselpomp losgemaakt en doorblazen tot ik hoorde dat alle diesel eruit was. Daarna netjes terug de diesel aangezogen. Conclusie, de bus start weer vlot en draait mooi in relantie. Maar ik blijf hetzelfde probleem hebben met het optrekken/rijden.

Is er iemand dat mij wat op weg kan helpen in welke richting ik moet beginnen zoeken?
Ik twijfel om de tank leeg te pompen en er onder uit te halen om te kijken of er vuil in zit, maar omdat dit probleem plots gekomen is, twijfel ik of het probleem hier zou kunnen zitten.

Ik hoor graag jullie mening,

Alvast bedankt,
Nuno :)
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Coen »

Filter is goed aangesloten en je trekt geen lucht?
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Nuno_Enka
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:34

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Nuno_Enka »

Dat lijkt me allemaal in orde te zijn
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door motnamol »

Vaak verstopt filter . eerst vervangen voor dat je ergens anders aan gaat beginnen.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Nuno_Enka
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:34

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Nuno_Enka »

Heb de bus 4 maand geleden een groot onderhoud gegeven en de filter toen mee vervangen.
Gebruikersavatar
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1294
Lid geworden op: 11 apr 2009 23:29
Locatie: Wemeldinge

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Coen »

Heb je een doorzichtige slang van het filter naar de pomp?
Het is vooral een kwestie van eliminatie. Slecht lopen-onvoldoende brandstof, etc. Heb ooit gehad dat er lucht in de pomp kwam door lekkage voor pomp.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Je kunt wat diesel uit de tank laten lopen om te controleren of je geen dieselalg/bacterie hebt. Dat verstopt je filter in korte tijd.
En een ondeugdelijk, goedkoop Chinagroove filter is ook een optie. Ik zou altijd een Bosch, Mann, Mahle, Knecht oid gebruiken.
Als de pomp lucht aanzuigt zie je ook (fijne) luchtbellen in de retour
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
servicebus
Wandelende vraagbaak
Berichten: 2494
Lid geworden op: 24 mar 2012 23:08
Locatie: Friesland

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door servicebus »

Check de banjobouten op het filterhuis even op vervuiling
Groet Douwe
T4 2.5TDI
http://www.t3roestherstel.nl/

Oude liefde roest wel....
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door motnamol »

Mijn zoon heeft ook nieuw filter geplaatst in zijn T3 Diesel en is toen de Baltic sea circle rally gaan rijden afgelopen Maart heeft na 4000 km toch een nieuw filter moeten plaatsen. De oude was een Ridex van autodoc. in Noorwegen een Mann gekocht en probleemloos de rally uit gereden.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
w.m.weemhoff
Kent nu bijna alle onderdelen nummers
Berichten: 1484
Lid geworden op: 04 okt 2005 23:29
Locatie: Maux, Niévre, Frankrijk.

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

bon, ik ben het helemaal eens met iedereen die het over brandstofsysteem heeft. of misschien ook de beluchting?

in die zin zou deze reactie dus nutteloos zijn.
maar ik vraag me af, Mijn zoon heeft ook nieuw filter geplaatst in zijn T3 Diesel en is toen de Baltic sea circle rally gaan rijden afgelopen Maart heeft na 4000 km toch een nieuw filter moeten plaatsen. De oude was een Ridex van autodoc. in Noorwegen een Mann gekocht en probleemloos de rally uit gereden.
is dat dan omdat die ridex beter filtert? heeft die mann een beter bypass systeem? (wat de filterfunctie opheft)
is daar dan nog iets zinnigs over te zeggen?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Kire »

Tja, (brandstof)filters. Het is altijd afwachten wat daar in zit. Wat voor filtermateriaal (doorlaat-grootte) en de hoeveelheid filtermateriaal.

Bij een aantal oude tractoren hier zitten CAV 296 brandstoffilters en die doen hun werk uitstekend. Maar ook die gaan na verloop van tijd dicht zitten (met vermogensverlies tot gevolg en in het uiterste geval stotteren en afslaan). In de originele CAV 296 filters zit veel filtermateriaal, op een bepaalde manier gevouwen en opgerold. Er zijn niet originele filters waar de opbouw anders is: een velletje filtermateriaal in stervorm geplaatst en daardoor veel minder filtermateriaal. Die filters zitten dan ook veel eerder vol troep en moeten veel sneller vervangen worden.

Maar in brandstoffilters zit geen bypass, die vind je in oliefilters. Als een brandstoffilter dicht zit gaat de motor wel staan (en gaat er niks kapot). Als een oliefilter dicht zit (zonder bypass) dan is er geen smering meer (terwijl het oliedruklampje uit blijft aangezien er voldoende druk is) en de motor vast loopt wegens gebrek aan smering, tenminste bij een full flow oliefilter. Je kunt ook bypass oliefilters hebben (dan hou je altijd smering, maar dat hangt af van de motorconstructeur). Mijn Land Rover Td5 heeft 2 oliefilters (een full flow oliefilter en een bypass roterend oliefilter).
Bij oliefilters is het afwachten bij welke druk de bypass open gaat. Dat kan verschillen.
Verder zitten in sommige filters terugslagklep(pen) om te voorkomen dat het filter leeg loopt als de motor niet draait.

Bij mijn bus met 2,1 liter WBX gebruik ik altijd een MANN W 719/12 oliefilter. Daar zitten terugslagkleppen in. En alleen als mijn bus geruime tijd (ca. 5-6 maand) heeft stil gestaan dan zijn de hydraulische klepstoters wel leeg gelopen en duurt het enige tijd voordat die weer gevuld zijn.
Ik heb ook wel eens een ander (MANN of Knecht) filter gemonteerd (andere typeaanduiding, maar die gewoon past en uiterlijk hetzelfde eruit ziet) en dat ging niet goed, dat wil zeggen als ik de bus uit zette met warme motor en na een half uurtje weer startte, dan moesten de hydraulische stoters zich eerst weer vullen en had ik telkens het getikter (totdat de hydraulische stoters zich weer gevuld hadden). Met een MANN W719/12 geen last.

Groet,

Erik.
Gebruikersavatar
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden
Berichten: 359
Lid geworden op: 14 jun 2020 20:55
Locatie: Amsterdam

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door motnamol »

Hij had meerdere onderdelen bij autodoc bestelt en kwam toen bij filters en werd ridex als eerste genoemd in bestel lijst ,was ook iets goedkoper dus eigenlijk een verkeerde keus . Heb zelf meer vertrouwen in de bekende merken filters die al jaren op de markt zijn dan de goedkopere aftermarket producten. die in de goedkope lonen landen worden gemaakt.
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
Gebruikersavatar
Nuno_Enka
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:34

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Nuno_Enka »

Heb geen doorzichtige slang van de filter naar de pomp, wel de retour is doorzichtig en daar zitten geen belletjes in. Net even gekeken, filter dat ik heb is van het merk pureflux. Zodadelijk eens wat diesel uit mijn tank halen om te controleren op dieselalg/bacterie.
Gebruikersavatar
Roerdomp
Bus guru
Berichten: 5447
Lid geworden op: 25 jun 2011 21:49
Locatie: De Gordyk

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Purflux is prima. Controleer ook even op Douwe's aandachtspunt: banjobouten die volge'troept' zijn.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI


Beter duur dan niet te krijgen
Gebruikersavatar
Kire
Weet waar de werkplaatsboeken liggen
Berichten: 544
Lid geworden op: 08 nov 2014 19:48
Locatie: Heino

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Kire »

Ik denk dat ook een heleboel 'merk' filters in de goedkope lonen landen worden geproduceerd. Purflux is op zich een goed merk. Vroeger gebruikte ik altijd een Purflux oliefilter voor mijn Peugeot 405 Pickup.

Wat Douwe ook al schreef zou er zich rommel verzameld kunnen hebben in een banjobout/oog of een andere vernauwing ergens in het systeem.
Bij een bepaalde landbouwtrekker hier gebeurt dat regelmatig er zit dan rommel voor het kraantje in de brandstofleiding vanaf de tank. Kraantje los schroeven, daar komt dan eigenlijk geen brandstof meer uit. Met perslucht de rommel terug in de tank blazen (dop even losdraaien) en dan gaat het weer een poos goed. Totdat de trekker weer begint in te houden, wit te roken en/of moeizaam starten.
De brandstoftank van binnen reinigen is dan de oplossing.

Of er zit ergens nog een klein zeefje in het systeem, dat verstopt zit, bijvoorbeeld in de aanvoer naar het filter (in zo'n banjobout bijvoorbeeld) of in de opvoerpomp (ook al eens meegemaakt).
Maar die oude trekkers hebben allemaal een bovenliggende brandstoftank (dus geen opvoerpompje nodig).

Groet,

Erik
Gebruikersavatar
Nuno_Enka
Berichten: 5
Lid geworden op: 04 jun 2023 11:34

Re: T3 diesel hapert/stottert bij optrekken

Ongelezen bericht door Nuno_Enka »

Even een update:

Ondertussen heb ik een nieuwe dieseltank + allemaal nieuwe leidingen en rubbers gemonteerd. De oude tank was roestig en zat vol met brokjes vuil en de leidingen hadden hun beste tijd ook gehad. Het leek me op lange termijn bekeken beter een nieuwe tank te monteren.

We zijn nu een kleine 100 kilometer verder en hij reed echt super. Veel vlotter als dat ik er ooit mee gereden heb, tot hij gisteren plots weer dezelfde problemen kreeg als met mijn oude (vuile) tank. Wat ik wel merk is dat hij niet meer wit rookt bij het starten sinds mijn nieuwe tank.

Ik denk dat ik maar eens de banjo bouten ga bekijken.
Plaats reactie