Warm lopen de zoveelste

Motor, koeling, ontsteking, versnellingsbak, cardan en aandrijfassen etc.
LPGo
Weet waar de oliepeilstok zit

Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door LPGo »

Ja , ook mijn T3 1600d diesel loopt warm.

Begin mei een T 3 diesel gekocht. Op het kenteken stond 1 juni 1983. Dus hem maar een maand in de garage gezet (gelijk het voorruit frame gelast( en vorige week vanuit zuid limburg naar Zeeland gereden. Na 100km liep hij plots warm. Omdat ik altijd goed gewapend op pad ga koelvloeistof bijgevuld radiator ontlucht en door. Door met 70 km per uur te rijden is het gelukt om op de camping in Zeeland aan te komen. Ook de terugweg weer met 70km/uur naar huis gereden met 1 keer stoppen, omdat hij weer echt warm liep.

Thuis gekomen bleek dat hij GEEN koelvloeistof verbruikt had????

Motor rookt ook niet en er zit ook geen water bij de olie.

Deze week de waterpomp+huis de thermostaat (82graden) en ook maar gelijk de distributieriem vervangen die was nog maar zo,n 18mm breed :roll:

Echter de motor loopt nog steeds warm, nu wordt ook de radiator niet meer warm. Vorige week wel nog.

Ontluchten wil ook niet echt (meer).

Mijn vermoedens

1 waterbuizen van voor naar achter verstopt.
2 radiator verstopt
3 toch de koppakking (Dit lijkt mij vooralsnog niet daar ik vorige week zondag 180km ermee gereden heb zonder koelvloeistof te verbruiken.

Eerst wil ik de koelwater buizen doorspoelen, hoe kan ik het beste de buizen doorspoelen en kan dit met of zonder aangesloten radiator.

Daarna wil ik de radiator doorspoelen als dat niet in 1 keer gaat..

Als dat allemaal goed is blijft naar mijn mening alleen nog de koppakking over..... Grrr..

Nou kom maar op met jullie tips..

Groetjes Geo..
Groetjes Geo.
motnamol
Heeft het instructie boekje gevonden

Re: Warm lopen de zoveelste

Ongelezen bericht door motnamol »

Slaat de ventilator aan als je stil staat als de temperatuur op loopt? Ontluchten belangrijk! kan luchtbel in systeem zitten. Probeer de auto van voren omhoog te zetten en vul de radiateur bij via de ontluchtings nippel.

Bouwt hij druk op in exspansie vaatje? zo ja bij KOUDE motor dop los draaien en dan motor starten en kijken of er luchtbelletjes verschijnen in exspansie vaatje. Mocht dat het geval zijn kans op koppakking
groeten Tom

T3 1.9 d met dk v bak
LPGo

Bedankt voor je snelle antwoord .

Ventilator is nog nooit aangeslagen naar mijn mening. Als hij warm wordt borrelt het hele blok en ook expansievat. Echter de radiator blijft dan nog geheel koud. Als ik 70 rij borrelt er niets en wordt de radiator ook na verloop van tijd wel warm.

Mijn oprit is een helling van meer als 20% daar kan ik hem mooi op ontluchten..

Ik ga de radiator maar eens demonteren en dan kijken of die verstopt is en of de ventilator wel aangesloten is en loopt. Ik zet er dan meteen een chickenswitch bij, geeft mij een goed gevoel.. Als de radiator goed is wil ik daarna de buizen van voor naar achter doorspoelen, als je hiervoor nog goede tips hebt hoor ik het graag..

Jammer allemaal. ok. Ik heb hem relatief voor weinig geld gekocht en hij heeft nog Apk tot eind volgend jaar (maar het is ook nog 1 bonk roest), maar ik heb geen zin om er een hoop geld in te pompen, maarja waarschijnlijk zit er niets anders op... Goedkoop blijkt toch weer duurkoop...
Eind juli wil ik ermee naar Zwitserland, ben benieuwd of dat gaat lukken...

Geo.
Groetjes Geo.
Coen
Kent nu bijna alle onderdelen nummers

Ongelezen bericht door Coen »

Verwarming wordt wél warm? (Slechte tijd om te testen, maar toch…). Kan namelijk ook een flinke luchtbel in zitten.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
krisg
Wandelende vraagbaak

Ongelezen bericht door krisg »

Eind juli Zwitserland, dat wordt handen uit de mouwen. Maar als je radiator koud blijft heb je eigenlijk geen koeling.
Kris.
T3 Atlantic 1.6TD-1990-Hoogdak sinds 8 April 2010 (Type:216 120 L.00081)
T3 Syncro 2.1 DJ-Enka sinds 6 December 2014 (dank u Sinterklaas)
T3 California 2.1 MV-Hefdak sinds 6 September 2017 (niet meer te huur)
Volg onze avonturen met de Atlantic >hier<
LPGo

Coen schreef: 20 jun 2023 21:16 Verwarming wordt wél warm? (Slechte tijd om te testen, maar toch…). Kan namelijk ook een flinke luchtbel in zitten.
De verwarming wordt wel warm.... Maar dat zijn ook aparte leidingen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
Roerdomp
Bus guru

Ongelezen bericht door Roerdomp »

Koppakking is onlogisch als hij geen koelvloeistof verbruikt. Radiatoren slibben dicht met silicaatresten als het oude type koelvloeistof is gebruikt en nooit is ververst. Daar zou ik het zoeken. En je kunt de draadjes van de sensoren achterop de koelflens nog even verwisselen om uit te sluiten dat je sensor mapot is. Relais 'weet ik veel' (41 of was het 43? ) doet ook vaak valsmeldingen. Don't panic!
Maar als hij niet eenvoudig wil ontluchten (alleen WBX-ers zijn lastig): radiateur.
Groeten, Michel

1984 T3 Westfalia Joker 1.7 mTDI

Beter duur dan niet te krijgen
LPGo

Dan wordt het inderdaad de radiator aanpakken, ik neem aan gewoon doorspoelen met water en dan kijken wat er gebeurd.. Heb ook al naar een nieuwe gezocht, de dikste die ik vind is 45mm.. (voor zover je op de tekst kunt afgaan)...
Screenshot_20230612-200333~2.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groetjes Geo.
Coen

Ongelezen bericht door Coen »

Nog even over die verwarming: is om te kijken of er überhaupt iets van stroming is.
Wat natuurlijk wél raar is is het feit dat hij pas na 100 kilometer warm liep. Dat duidt niet op een verstopping.
Maar hoe heb je ontlucht na het vervangen van de waterpomp?
Afijn, ben benieuwd wat demontage van de radiator oplevert.
Coen

Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
LPGo

En anders ik.. cliffhanger tot aanstaande weekend, dan gaat het gebeuren, ik houd jullie op de hoogte.. :D :D :D

Na 100km liep hij echt warm, daarvoor stond de water temp meter op 3/4 rechts van het midden, daar ik de auto niet kende (ik ben van huis uit een Citroën-man) dacht ik dat het zo hoorde. Daarna ging ie ineens helemaal omhoog. Kon gelukkig direct bij een afslag de autosnelweg af een Park en ride op rijden..

Zoals gezegd daarna met bijgevulde koelvloeistof en meter net rechts naast het midden (lampje) met 70 verder kunnen rijden.. Dan blijft de meter daar ook redelijk staan.
Groetjes Geo.
tditje
Kan een VW bus herkennen

Ongelezen bericht door tditje »

Een tip:
Als de temperatuur oploopt tijdens het rijden is het verstandig om de verwarmingskraan open te zetten maar wel met de ventilator aan, dit ontlast de radiator en zal temperatuur wat afnemen, is wel niet echt prettig zomers.
Als je gereden hebt met de verwarmingskraan open en de ventilator uit zal de temperatuur oplopen, dit speelt alleen als het koelingsvermogen om welke reden kritiek is.
w.m.weemhoff

Ongelezen bericht door w.m.weemhoff »

ik zie eigenlijk niet waarom je aan de koppakking zou moeten denken?
na deze hele grap wel trouwens. wel in de gaten houden.
er is een probleem met doorstroming en dat kan dus alles zijn tussen waterpomp en radiateur.
dat dingen nieuw zijn is helaas tegenwoordig geen garantie dat ze ook goed zijn.
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Roerdomp
Bus guru

Radiateur doorspoelen zal waarschijnlijk weinig doen. Je kunt je afvragen hoeveel tijd je daar aan wilt besteden. Maar het kan je wel een beeld geven van de verstopping. Een nieuwe is in elke situatie geen overbodige luxe. Een Zuid-Afrika exemplaar van Hella kost wat, maar dan heb je ook wat. Voor een standaard diesel (geen turbo) volstaat een gewone ook. €85 bij Boelm. Kan ik mijn auto niet eens voor voltanken.
Ging je grote fan ook aan bij die hoge temperatuur?
Groeten, Michel

LPGo

Iedereen bedenkt voor de snelle reacties...

Verwarming stond al aan mijn vriendin kreeg al dikke voeten.
Koppakking kapot door deze grap.
Zo denk ik dus ook over, daarom schrijf ik dit ook als laatste punt als ik al het andere uitgesloten heb..
kan dus alles zijn tussen waterpomp en radiateur.
Nou daar zitten toch maar 2 buizen (slik).
Dat dingen nieuw zijn is helaas tegenwoordig geen garantie dat ze ook goed zijn.
Ok. Dat is geruststellend..
Radiateur doorspoelen zal waarschijnlijk weinig doen.
Nou er blijft op de buizen na niet veel meer over, de rest heb ik naar mijn mening al aangepakt en de radiator bleef/blijft akelig koud terwijl de motor oververhit wordt.
. Maar het kan je wel een beeld geven
ja en precies daarom wil ik hem uitbouwen en eens doorspoelen.
Groetjes Geo.
Mitch

Ongelezen bericht door Mitch »

Ik zou (na een paar jaar bus ervaring) de radiator gewoon vervangen, of heel goed doorspoelen en er zeker van zijn dat hij niet verstopt is. Dan zou ik ook het thermocontact testen uit voorzorg en de werking van de ventilator. Dan weet je dat dat goed is. Daarnaast zou ik eens kijken naar je thermostaat, of die wel opengaat. Dat lijkt me naar het lezen (ok scannen niet echt lezen) van het hele verhaal de oorzaak van het niet warm worden van de radiator.

Groeten Michiel
T3 '82 origineel 1.6d (bus d) naar 1.8 16v pl met kat EFIgnition van Bs-autotune (kampeerauto)
Fiat 128 SL '74 (bij autootje voor de hobby)
Renault Clio 1.8 16v '95 - (circuitmonstertje)
Volvo 850 T-5R '95 LPG (daily)
Honda VT500FT Ascot
Roerdomp
Bus guru

Thermostaat is inderdaad een heel snode opmerking. De kachelradiator zit op het korte circuit en gaat buiten de thermostaat om. Dat zou verkaren waarom de kachel warm wordt en radiator koud blijft.
Groeten, Michel

Plaats reactie