We hebben het hier toch over een gewone diesel? Die worden niet zo heet dat de flappen het cruciale verschil maken. Een gezond koelcircuit zou moeten volstaan.
(Heb zelf jaren geleden de flappen verwijderd met het idee ‘welke idioot heeft er nu karton tussen zitten frotten ‘?? Nooit gemist)
Coen
Hoogdak California 1.6TD GTI 2.0 1990 Inmiddels 375.000 km op de teller! Nog 10.000, dan heb ik er een ton mee gereden!
Dat ben ik niet met je eens. Rijdend ben je vooral afhankelijk van de rijwindkoeling, oftewel de lucht die door de radiateur wordt geleid. Die wordt door de flappen verhoogd en daarmee de koelcapaciteit. En dat is van belang bij een hoge koelvraag (bergen / heet). Zet de oppervlakte van de flappen maar eens uit tegen die van de radiateur. Daarbij zal het mogelijk ook van belang zijn voor het goed aerodynamisch functioneren van de koelventilator. Bij auto's is de radiateur altijd met een of andere omkasting uitgevoerd.
Voordeel van het "VW-karton" is dat het blijkbaar lang meegaat. Plastic wordt broos en breekt.
Ze worden wel van Vikupor (geschuimd PVC plaat) nagemaakt.
Rick
Voorheen; Volkswagen Multivan 1.6 TD 1986
Volvo V40 2002
Toyota Prius 2018
Je schreef: de doorstroming daarvan stuurt de thermostaat aan.
Deze is echter alleen om te ontluchten.
De bypass stuurt de thermostaat aan.
Als de motor warm wordt sluit de klep van de bypass geleidelijk, de klep van de radiator gaat open, deze neemt dan het aansturen van de thermostaat over.
Henk
rick schreef: ↑25 jun 2023 09:13
Dat ben ik niet met je eens. Rijdend ben je vooral afhankelijk van de rijwindkoeling, oftewel de lucht die door de radiateur wordt geleid. Die wordt door de flappen verhoogd en daarmee de koelcapaciteit. En dat is van belang bij een hoge koelvraag (bergen / heet). Zet de oppervlakte van de flappen maar eens uit tegen die van de radiateur. Daarbij zal het mogelijk ook van belang zijn voor het goed aerodynamisch functioneren van de koelventilator. Bij auto's is de radiateur altijd met een of andere omkasting uitgevoerd.
Voordeel van het "VW-karton" is dat het blijkbaar lang meegaat. Plastic wordt broos en breekt.
Ze worden wel van Vikupor (geschuimd PVC plaat) nagemaakt.
Coen schreef: ↑25 jun 2023 08:50
We hebben het hier toch over een gewone diesel? Die worden niet zo heet dat de flappen het cruciale verschil maken. Een gezond koelcircuit zou moeten volstaan.
Dan zou de fabrikant ze zeker weg hebben gelaten.
Groeten,
Leo F ----------------------
T3 1985 1Y 1.9D
De flappen hebben vast een nut, maar in de prakrijk zijn er talloze bussen die al decennialang zonder rondrijden en ook bij zware omstandigheden gewoon koel blijven. De capaciteit en frisheid van de radiateur zijn vele malen crucialer. Het staat al 12 jaar op mijn to-do lijst om ze eens te maken...
Ik heb ze gemaakt van een aluminium plaatje van 0,3 mm dik kan je makkelijk knippen met een goede schaar en buigen met de hand.
Alles wat er aan een bus zit en hangt is gemaakt met een functie. Ze hebben ook geen vleugels want vliegen doen ze niet.
tditje schreef: ↑25 jun 2023 09:40
Je schreef: de doorstroming daarvan stuurt de thermostaat aan.
Deze is echter alleen om te ontluchten.
De bypass stuurt de thermostaat aan.
Als de motor warm wordt sluit de klep van de bypass geleidelijk, de klep van de radiator gaat open, deze neemt dan het aansturen van de thermostaat over.
Henk
als je naar de waterpomp kijkt zie je 3 aansluitingen, bypass, midden en hoofdstroom naar radiateur.
die midden gaat via het expansievat en de kachel.
en die midden aansluiting blaast direct op het waslichaam van de thermostaat.
overigens kan je je pijpen zo dik of dun maken als je maar wil, zonder doorstroming heb je nog steeds geen doorstroming.
zit er niet gewoon een enorme luchtbel in je radiateur?
groeten meus.
--------------
bus uit '82 ,1.9 1Y uit '?
the hand who rocks the craddle rules the world.
there is never time to do things right, but always time to do things over.
Wow, iedereen bedankt voor jullie bijdrages, inmiddels is een nieuwe radiator besteld, de oude types zoals ik hem heb bestaan niet meer dus ook hier moet ik weer aanpassingen doen.. Nee er zat geen grote luchtbel in mijn radiator nadat ik hem had bijgevuld. Onder de bus klopt er ook al niets meer van er zat een grote rubberen Boa Constrictor van voor naar achter. De originele radiator zal wel nagenoeg verstopt zijn, ik ga er in elk geval een nieuwe inzetten, en nieuwe buizen dan kunnen we dat in elk geval weer uitsluiten. Als het uiteindelijk toch de koppakking blijkt, dan is de rest in elk geval alweer in orde.
Bedankt voor de pdfjes van de koelflappen die ga ik zeker gebruiken...
Hallo Meus, het systeem van mij zit anders in elkaar (eigenbouw).
Het principe is wel het zelfde.
Ik heb dus de slang naar het expansievat met een kleine griptang dichtgeknepen (om de vernauwing te simuleren).
En jawel hoor, dat was het.
Vol gas over de autobaan bij 35 graden buitentemperatuur en de temperatuurmeter meter niet over 90 graden.
Met de autobaan afgaan even op 95 graden (motor maakt minder toeren).
De voorbank werd op een gegeven moment net de bovenkant van een barbecue, ik dacht wat nu weer.
Het is natuurlijk de warmte die van de radiator afkomt, net zoals het hoort, had ik nog niet eerder meegemaakt.
Nu nog isoleren.
Dus als ik het goed begrijp zou er eigenlijk ergens in de leiding waar ik nu een groene streep gezet heb een restrictie moeten zitten of een griptang zetten..
Kan dit iemand beamen??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.